Ga naar de hoofdcontent

Een energiezuinig toneelstuk over leven en uitsterven


Een dramaturg neemt een voorstelling over van een actrice die naar haar stervende moeder moet. Ze neemt het publiek mee in het grote verhaal over het ontstaan van leven op onze planeet en het uitsterven van ontelbare planten en dieren.


Puttend uit zowel haar persoonlijke gedachten als uit wetenschappelijk onderzoek verwoordt ze onze gedeelde ongerustheid en wanhoop over de toestand van de wereld. Ze verbindt de dood van de moeder aan de angst voor het verdwijnen van de mensheid.

In haar zoektocht naar een manier om op een verantwoorde, energiezuinige manier theater te maken, ontwikkelde theaterregisseur Katie Mitchell een concept voor een voorstelling, waarvan alleen de tekst en een set regels voor de uitvoering op reis gaan. Het wordt in ieder land uitgevoerd door een lokale cast en crew. Een van de regels is dat alle energie die voor de voorstelling wordt gebruikt zichtbaar voor het publiek moet worden opgewekt.


In het Holland Festival is het aan regisseur Floor Houwink ten Cate om op een originele en slimme manier dit uitdagende concept tot stand te brengen. Actrice Joy Wielkens neemt de rol van dramaturg op zich en brengt de verontrustende tekst tot leven. Het is de bedoeling van auteur Miranda Rose Hall en regisseur Katie Mitchell dat de theatertekst door de lokale vertaler en theatermakers zoveel mogelijk wordt aangepast aan de lokale situatie. De originele theatertekst is daarom met hun toestemming bewerkt door Houwink ten Cate en voorzien van tekstbijdragen door Wielkens.  


Operacomponist en zangeres Annelinde Bruijs neemt de compositie van de voorstelling voor haar rekening. Floor Houwink ten Cate en Annelinde Bruijs bouwen gestaag aan een nieuwe, sociaal-politieke operavorm waarin ze de klassieke opvattingen over opera bevragen en transformeren tot grote, kwetsbare en politieke gebaren.


Voor haar versie van de voorstelling heeft Floor Houwink ten Cate ervoor gekozen om het verhaal te laten vertellen door 12 feminine voices: hoofdrolspeler Joy Wielkens, componist Annelinde Bruijs, percussionist Meiyi Lee en een koor bestaande uit 8 vrouwen en 1 non-binair persoon.

Lees minder

In de voorstelling is er sprake van knipperend licht.


Achtergrond

De Britse regisseur Katie Mitchell besloot in 2012 om te stoppen met vliegen en maakte sindsdien zes voorstellingen over klimaatverandering. ‘Ik heb dit besluit genomen, als burger, omdat ik mezelf ‘s morgens in de spiegel wilde kunnen aankijken en zeggen: "Ik heb iets gedaan, ik heb actie ondernomen.”'

In de voorstelling is er sprake van knipperend licht.


Achtergrond

De Britse regisseur Katie Mitchell besloot in 2012 om te stoppen met vliegen en maakte sindsdien zes voorstellingen over klimaatverandering. ‘Ik heb dit besluit genomen, als burger, omdat ik mezelf ‘s morgens in de spiegel wilde kunnen aankijken en zeggen: "Ik heb iets gedaan, ik heb actie ondernomen.”'

Voor de eerste versie van A Play for the Living in a Time of Extinction ensceneerde ze een eco-feministische monoloog van Miranda Rose Hall, die reflecteert op onze verantwoordelijkheden en mogelijkheden om actie te ondernemen in het licht van een ecologische ramp. Ze koos deze tekst van een Amerikaanse toneelschrijfster, omdat ze met haar een artistiek en sociaal bewustzijn deelt op het snijpunt van feminisme en eco-activisme. Mitchells benadering breidt de ecologische bekommernissen van het stuk bovendien uit tot buiten het kader van het toneelstuk. Ze verkent manieren om een toekomst te creëren voor theater dat ecologisch verantwoord is, zowel in zijn technische uitvoering als in zijn tourneemodel. Zo wordt de energie, die in het stuk wordt gebruikt, voor het publiek zichtbaar ter plekke opgewekt.


Reizend concept

In plaats van met deze productie op tournee te gaan (waarvoor veel gevlogen zou moeten worden), gaat alleen Mitchells concept de wereld over. A Play for the Living in a Time of Extinction is de eerste aflevering van het Sustainable Theatre? project, waarin makers op zoek gaan naar manieren om theater te maken op een duurzame manier. Mitchell integreert de ecologische impact van haar voorstelling in het doel en de vorm ervan en experimenteert met een nieuwe benadering van alle aspecten van een theaterstuk: technisch, economisch, cultureel, lokaal. De show reist in scriptvorm en wordt in elke tournee opnieuw vormgegeven en uitgevoerd door een team van lokale artiesten. 


Verontrustende monoloog

Een toneelstuk over het milieu wordt op het laatste moment geannuleerd en de dramaturg van de productie wordt gevraagd uit te leggen wat er is gebeurd, met een verontrustende monoloog als resultaat. In plaats van zich te houden aan een script waar ze het niet meer helemaal mee eens is, besluit de dramaturg haar eigen unieke ‘eco-dramaturgische’ voorstelling te improviseren. De dramaturg neemt ons mee op een reis door de tijd, van het begin van de wereld tot vandaag de dag, en verwoordt onze gedeelde angsten en wanhoop over de klimatologische noodsituatie. Ze put uit zowel haar persoonlijke gedachten als haar wetenschappelijk onderzoek en daagt ons uit om na te denken over de wereld die ons omringt en de onverbiddelijke, door de mens veroorzaakte destructie waar we nu mee worden geconfronteerd. Ze deelt haar eigen herinneringen aan verbondenheid en nodigt het publiek uit hun eigen herinneringen te delen. Ze vraagt zich af wat het betekent om te leven, samen, in een tijd van uitsterven. De verhaallijn - de beslissing van de fictieve dramaturge om het podium op te stappen en haar gedachten te uiten - resoneert met de noodzakelijke herziening van het hele instituut theater in het licht van de noodsituatie van het klimaat.


De Nederlandse interpretatie

Voor het Holland Festival pakt een lokale cast en crew het concept op en maakt het zich eigen. De tekst blijft overeind, al wordt die door vertaler Jibbe Willems wel enigszins aan de nieuwe setting aangepast. De muziek komt tot stand in samenwerking met zangeres en componist Annelinde Bruijs. Regisseur Floor Houwink ten Cate heeft ervoor gekozen om het verhaal te laten vertellen door twaalf feminine voices: hoofdrolspeler Joy Wielkens, componist Annelinde Bruijs, percussionist Meiyi Lee en een koor bestaande uit acht vrouwen en een non-binair persoon.


Eco-feminisme

Hoewel een begrip als eco-feminisme volgens Houwink Ten Cate niet makkelijk te definiëren valt, vindt ze het belangrijk om de vrouw en het vrouwelijk perspectief in deze voorstelling centraal te zetten: ’Ik voelde dat dit script echt van een vrouw is en over een vrouw gaat.' Bovendien: 'Het zijn vrouwen die leven baren en vrouwen die de wereld draaiende houden en ik wil zichtbaar maken hoeveel energie dat kost. Het is een soort work-out opera’. In de voorstelling staat de rouw om een persoon in schijnbaar contrast met de rouw om hele diersoorten. Het zijn verschillende vormen van rouw: de ene is invoelbaar, de ander te groot om te bevatten. Maar het is niet alleen maar doemdenken, verduidelijkt Houwing ten Cate: 'Er is een mentaliteitsomslag nodig: het gaat nu mis, maar met collectieve krachtsinspanning kunnen we wel degelijk iets bereiken!’

Lees minder
  • A Play for the Living in a Time of Extinction - Annelinde Bruijs

    © Annelinde Bruijs

  • A Play for the Living in a Time of Extinction - Joy Wielkens © Karen Scheffers

    © Karen Scheffers

  • A Play for the Living in a Time of Extinction - Floor Houwink Ten Cate © Eva Roe

    © Eva Roefs

  • © Bas de Brouwer

  • © Bas de Brouwer

  • © Bas de Brouwer

  • © Bas de Brouwer

Credits

tekst Miranda Rose Hall concept Katie Mitchell oorspronkelijke regie Katie Mitchell regie Floor Houwink ten Cate compositie Annelinde Bruijs spel Joy Wielkens percussie Mei Yi Lee koor Anat Spiegel, Annelinde Bruijs, Joy Delphi, Khadija Massaoudi, Michline Plukker, Oriana Mangala Ikomo Wanga, Renée de Gruijl, Sarafina Paulina Bonita, Serin Utlu, Valerie Jane decorontwerp Julian Maiwald lichtontwerp Julian Maiwald decorbouw Merijn Versnel kostuumontwerp Rebekka Wörmann kostuum-assistentie Akelei Loos vertaling Jibbe Willems dramaturgie Berthe Spoelstra techniek Floris Vermist compositie (origineel) Paul Clark dramaturgie (origineel) Ntando Cele extra geluid (origineel) Elisha Millard productie Holland Festival coproductie Théâtre Vidy-Lausanne, Frascati Producties, R.B. Jérôme Bel (Parijs), STAGES Sustainable Theatre Alliance for a Green Environment Shift, MC2: Maison de la Culture de Grenoble, National Theater & Concert Hall, Taipei, NTGent, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, Teatro Nacional D. Maria II, Théâtre de Liège, Lithuanian National Drama Theatre, National Theatre of Croatia Zagreb, Slovene National Theatre Maribor, Trafo

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door