Ga naar de hoofdcontent

Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving


Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon van Het Nationale Theater over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.


De elfjarige Ismaël uit de Haagse Schilderswijk is spoorloos verdwenen. Zijn verdwijning vormt de aftrap van een koortsachtige zoektocht door alle lagen van een op hol geslagen samenleving, langs politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, journalisten en welzijnswerkers, met ieder hun eigen belangen. 

Nadat The Nation (deel 1 t/m 3) in première was gegaan in het Holland Festival in 2017, vulde schrijver en regisseur Eric de Vroedt de productie/serie aan met nog drie afleveringen tot een vijf uur durende voorstelling over beeldvorming en identiteit met hoofdrollen voor onder anderen Mark Rietman, Romana Vrede en Vanja Rukavina. NRC noemde de voorstelling de ‘theatergebeurtenis van het jaar.’ In 2022 is The Nation nog steeds pijnlijk actueel; de marathonvoorstelling is nu voor het eerst in zijn geheel in het Holland Festival te zien. 

Lees minder

Programma (vrijdag en zaterdag)

17:30 - 19:20 Deel 1 (afl. 1 & 2)

19:20 - 19:45 Pauze

19:45 - 20:45 Deel 2 (afl. 3 & 4)

20:45 - 21:10 Pauze

21:10 - 22:45 Deel 3 (afl. 5 & 6)


Programma (zondag)

15:00 - 16:50 Deel 1 (afl. 1 & 2)

17:15 - 18:15 Deel 2 (afl. 3 & 4)

18:40 - 20:15 Deel 3 (afl. 5 & 6)


In de pauzes van alle voorstellingen zijn tegen betaling de volgende snacks verkrijgbaar aan de bar van de Rabozaal-foyer:

  • Hummusbowl: hummus met groente, kruiden en flatbread
  • Blokjes kaas met Amsterdams zuur en mosterd
  • Portie ossenworst met Amsterdams zuur en mosterd


Achtergrond

Den Haag, zomer 2018. Terwijl de eerste paal wordt geslagen voor een nieuwe, hypermoderne stadswijk, wordt de elfjarige Ismaël in de Schilderswijk opgepakt wegens vandalisme. Maar dan gebeurt er iets vreemds: direct na zijn vrijlating verdwijnt hij spoorloos. Waarom is Ismaëls verblijf op het politiebureau niet geregistreerd? Weet zijn radicaliserende broer meer over zijn huidige verblijfplaats? Of zijn moeder, die een omstreden wijnbar voor moslima’s in de wijk wil openen? En wat is de rol van zijn pleegouders, met hun uitstekende contacten in de Haagse politiek? 


Programma (vrijdag en zaterdag)

17:30 - 19:20 Deel 1 (afl. 1 & 2)

19:20 - 19:45 Pauze

19:45 - 20:45 Deel 2 (afl. 3 & 4)

20:45 - 21:10 Pauze

21:10 - 22:45 Deel 3 (afl. 5 & 6)


Programma (zondag)

15:00 - 16:50 Deel 1 (afl. 1 & 2)

17:15 - 18:15 Deel 2 (afl. 3 & 4)

18:40 - 20:15 Deel 3 (afl. 5 & 6)


In de pauzes van alle voorstellingen zijn tegen betaling de volgende snacks verkrijgbaar aan de bar van de Rabozaal-foyer:

  • Hummusbowl: hummus met groente, kruiden en flatbread
  • Blokjes kaas met Amsterdams zuur en mosterd
  • Portie ossenworst met Amsterdams zuur en mosterd


Achtergrond

Den Haag, zomer 2018. Terwijl de eerste paal wordt geslagen voor een nieuwe, hypermoderne stadswijk, wordt de elfjarige Ismaël in de Schilderswijk opgepakt wegens vandalisme. Maar dan gebeurt er iets vreemds: direct na zijn vrijlating verdwijnt hij spoorloos. Waarom is Ismaëls verblijf op het politiebureau niet geregistreerd? Weet zijn radicaliserende broer meer over zijn huidige verblijfplaats? Of zijn moeder, die een omstreden wijnbar voor moslima’s in de wijk wil openen? En wat is de rol van zijn pleegouders, met hun uitstekende contacten in de Haagse politiek? 


'Bingewatchen' in het theater 

The Nation is niet zomaar een toneelvoorstelling, maar een theaterthriller in marathonvorm. In zes afleveringen komen in de zoektocht naar de jongen alle lagen van de maatschappij aan bod, van politieagenten en politici tot journalisten en welzijnswerkers. Aangewakkerd door hijgerige media staan bevolkingsgroepen en gezinsleden al snel lijnrecht tegenover elkaar, wapperen de salafistenvlaggen door de wijken en vegen hoge ambtenaren hun straatje schoon. En terwijl iedereen zich dieper ingraaft in het eigen gelijk en het beschadigen van de ander, schuift één vraag steeds meer naar de achtergrond: waar is Ismaël? 


Ode aan Den Haag

Om The Nation te kunnen maken, liep schrijver en regisseur De Vroedt mee op de Haagse markt, met wijkagenten en met leerlingen op een Haagse school. Hij verwerkte bovendien allerlei onderwerpen uit de actualiteit: bedreigingen, huichelende politici, zorgwekkende privacykwesties en louche bouwprojecten. De Vroedt: 'The Nation is een zenuwslopende achtbaanrit die van start gaat in de fascinerende Schilderswijk en eindigt in de fictieve, hightech veiligheidsenclave Safe City. Het is mijn ode aan Den Haag. En een verbijsterend verslag van de permanente loopgravenstrijd waarin de samenleving op dit moment verwikkeld is.' 


Vijf jaar later nog steeds pijnlijk actueel 

Hoewel The Nation alweer vijf jaar geleden in première ging, is het verhaal nog steeds pijnlijk actueel. De Vroedt heeft goed gekeken naar ontwikkelingen in de maatschappij en die op toneel 'gesampeld'. Voorbeelden hiervan zijn het groeiende wantrouwen in de politiek, de politie die ervan wordt beschuldigd racistisch en hardhandig te zijn, burgers die het recht in eigen handen nemen en de overheid die achter de schermen werkt aan hightech surveillancemiddelen.


En ook het onderliggende thema blijft overeind: welk beeld hebben wij van de ander en welk beeld van onszelf presenteren wij in verschillende sociale contexten? Kunnen wij de ander nog zien als een individu, of zien wij hem of haar enkel als stereotype: de radicaliserende islamist, de linkse Gutmensch, de amorele ondernemer? Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken en wanneer durven wij zelf onze maskers te laten zakken? 

In de continue strijd om onze eigen identiteit te bepalen, beschermen of bevechten, raken we snel het zicht kwijt op waar het werkelijk om gaat. Een elfjarig kind is verdwenen, maar waar je een grote gezamenlijke zoekoperatie verwacht, zien we vooral losgeslagen individuen die zichzelf aan de hand van deze tragedie profileren. 


‘Houdt u van toneel? Ga dan naar The Nation. Houdt u niet van toneel? Ga dan naar The Nation.’ - Trouw


De voorstelling kreeg bijzonder lovende reacties en recensies, niet in de laatste plaats voor het sterke acteerwerk van onder anderen Mark Rietman als de agent die Ismaël voor het laatst zag en Romana Vrede als de moeder van de verdwenen jongen. Vanja Rukavina won de Arlecchino voor zijn vertolking van Ismaëls halfbroer Damir. Het succesvolle concept ging de grenzen over, met producties in Duitsland, Zweden en zelfs Brazilië.


Bekroond met de Toneelschrijfprijs 

In 2018 won De Vroedt de prestigieuze Toneelschrijfprijs. Uit het juryrapport: ‘De manier waarop Eric de Vroedt in The Nation maatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma’s en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend. Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt.’ 


Synopsis

Aflevering 1

Mei 2018. In de Haagse Schilderswijk is de elfjarige Ismaël Ahmedovic opgepakt voor het gooien van een steen door de ruiten van een halal wijnbar in oprichting voor emanciperende moslima’s. De wijnbar is een initiatief van Ismaëls biologische moeder, Mariam Traoré. De bar stuit op hevige weerstand in de wijk, Mariam ontvangt anonieme doodsbedreigingen per post. Rechercheur Mark van Ommeren en agent Ludmilla Bratusek starten een onderzoek: is er iets misgegaan bij Ismaëls verhoor door motoragent David Wilzen? En wat is de rol van Ismaëls halfbroer Damir, de jonge salafist die het Wijk Preventie Team leidt?


Aflevering 2

In de televisietalkshow Kuypers is politicus Wouter Wolff te gast. Hij is lid van de parlementaire enquêtecommissie Toorenburg, die de mislukte fusie van de Nationale Politie onderzoekt. Wolff komt tijdens de show in aanvaring met projectontwikkelaar Sjoerd van der Poot, de drijvende kracht achter Safe City. Vervolgens wordt gesproken over Ismaëls verdwijning. Zowel Mariam als de pleegouders van Ismaël en Damir, Alexander en Ida Aschenbach, komen aan het woord. Mariam ontvouwt, gesteund door John Landschot van het Nieuw Nederlands Front, de theorie van de ‘offerzoon’: jihadist Sifin Min Zawaytirmir heeft in een internetpamflet opgeroepen om in navolging van Ibrahim daadwerkelijk kinderen te offeren.


Aflevering 3

Als onderdeel van een deradicaliseringstraject spreekt Damir met therapeute Hester Keursma over zijn relatie met zijn vader, Adem Ahmedovic. Van Ommeren en Bratusek volgen het spoor van de dreigbrieven die Mariam heeft ontvangen. Ook Ida en Alexander Aschenbach dringen bij Mariam aan op meer informatie over de brieven. Terwijl Wouter Wolff met zijn spindoctor annex minnaar Stijn Baver een belangrijke speech voorbereidt, bestookt vlogger De Beer van ’s-Gravenhage hem online met beschuldigingen.


Aflevering 4

In de fractiekamer op het Binnenhof staat de uitbreiding van de parlementaire enquête naar de Nationale Politie op de agenda. Wouter Wolff denkt over bewijsmateriaal te beschikken waarmee hij Sjoerd van der Poot van corruptie kan beschuldigen én Safe City in direct verband kan brengen met de verdwijning van Ismaël. Partijgenoot Sadik Babacan worstelt met de vraag of Wouter op dit moment de juiste persoon is om zitting te nemen in deze enquêtecommissie, voorgezeten door Tineke Toorenburg. Hoewel de politie niet voldoende bewijs had om Wolff langer vast te houden, heeft de publieke opinie hem al lang veroordeeld. En dan komt ook nog tijdens het eerste openbare verhoor van Van der Poot een vlog binnen die onherstelbare schade aanricht.


Aflevering 5

Tropische regenbuien teisteren de stad. Wouter Wolff denkt zijn munitie te hebben gevonden om Sjoerd van der Poot te beschuldigen van betrokkenheid bij de verdwijning van Ismaël. Hij dwingt Van der Poot in diens eigen woning tot een bekentenis. Sjoerd van der Poot krijgt hulp uit onverwachte hoek. Alexander Aschenbach, de oude studievriend van zowel Wolff als Van der Poot, zet de verhouding tussen de beide mannen op scherp.


Aflevering 6

Twee weken nadat Ismaël Ahmedovic is vermist, komen zijn familieleden samen. Mama Mariam en zijn pleegouders Ida en Alexander Aschenbach, maar ook vader Adem Ahmedovic is teruggekeerd uit Bosnië. Hoe liggen de verhoudingen tussen deze mensen na alle gebeurtenissen van de afgelopen veertien dagen? En wat is er aan de hand op Schiphol, waar een antiterreureenheid Damir onder schot houdt?

Lees minder
  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

  • The Nation © Sanne Peper

    © Sanne Peper

Credits

concept Eric de Vroedt tekst Eric de Vroedt regie Eric de Vroedt vlogteksten Joeri Vos, Saman Amini kindregie Abdel Daoudi regieassistentie Abdel Daoudi decor Maze de Boer kostuums Lotte Goos muziek Remco de Jong, Florentijn Boddendijk licht Bernie van Velzen video Bernie van Velzen spel Bram Coopmans, Tamar van den Dop, Alexander Elmecky, Hein van der Heijden, Antoinette Jelgersma, Fjodor Jozefzoon, Mark Rietman, Vanja Rukavina, Pieter van der Sman, Romana Vrede, Whitney Sawyer productie Het Nationale Theater coproductie Het Nationale Theater, Holland Festival