Tsjechovs De Kersentuin tot de kern teruggebracht
Na een jarenlang verblijf in Parijs keert een vrouw, gespeeld door de Franse steractrice Isabelle Huppert, terug naar haar familielandgoed, waar zij met haar broer opgroeide. Dat staat op het punt verkocht te worden vanwege schulden.
De Portugese regisseur Tiago Rodrigues staat bekend om zijn eenvoudige, maar effectieve theatertaal. Met weinig middelen, in een minimaal decor, gaat alle aandacht naar de acteurs en de kern van hun verhaal. Hij doorbreekt graag bestaande theaterwetten als de vierde wand en laat acteurs zich rechtstreeks tot het publiek richten.
data
vr 10 juni 2022 20:00
za 11 juni 2022 20:00
zo 12 juni 2022 15:00
prijzen
- standaard vanaf € 40
- CJP/student € 12
informatie
-
Frans boventiteling: Engels, Nederlands
-
2 uur 10 minuten (zonder pauze)
Meet the artist
Na afloop van de voorstelling op 11 juni vindt er een nagesprek plaats met regisseur Tiago Rodrigues.
Achtergrond
Een landhuis met een kersentuin - de rijke familie die er leefde kan het niet langer betalen. De vrouw des huizes, Ljoebov, vertrok jaren geleden naar Parijs nadat haar zoontje verdronk in de naastgelegen rivier. Nu haalt haar dochter haar terug naar Rusland. Het landgoed staat op het punt per opbod verkocht te worden. Een slimme zakenman, Lopakhin – afkomstig uit een lagere sociale klasse – heeft een plan om het landgoed te redden. Hij stelt voor de kersentuin op te offeren om er huisjes te kunnen zetten en die te verhuren. Om dat scenario te vermijden verkent de familie ook andere opties. Kan bijvoorbeeld pleegdochter Varia niet met de rijke koopman trouwen?
Tsjechov beschrijft in zijn De Kersentuin een veranderende, verwarrende tijd die de oude feodale wereld zal meeslepen naar de moderne samenleving, naar kapitalisme en, op een dag misschien, naar democratie. De schrijver doet dat door verschillende genres te vermengen. Regisseur Tiago Rodrigues: ‘Tsjechov neemt ons mee naar de grenzen van het theatrale genre. Hij geeft alle aanwijzingen om ons ervan te overtuigen dat hij een komedie heeft geschreven, maar bij elke stap die we in het theatrale doolhof zetten, voelen we sterker en sterker de geur van tragedie.’