Muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij
Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.
In een 19e-eeuws West-Afrikaans dorp waar de slavenhandel in volle gang is, krijgt de jonge vrouw Omolola in het geheim een godsgeschenk. De godin van water en vruchtbaarheid, Yemandja, geeft haar de kracht om met muziek de wereld te veranderen. Die kracht werkt echter alleen als haar hart zuiver is. Wanneer een Braziliaanse slavenhandelaar een deal sluit met de lokale koning en de mensen rond Omolola doodt of tot slaaf maakt, dreigen wraakgevoelens haar positieve kracht te overstijgen.
Yemandja is een vertelling die familiedrama met historische thriller combineert, en is doordrenkt met thema's als liefde, verraad, eer, vrije wil en de gruwelen en de onrechtvaardigheid van slavernij. Met deze voorstelling geeft Angélique Kidjo haar persoonlijke perspectief, gekleurd door haar wortels en jeugd in Benin. Het stuk gaat over wat er gebeurt als mensen van hun cultuur worden beroofd. Kerry James Marshall, een van de belangrijkste beeldend kunstenaars van nu, ontwerpt met bescheiden middelen het decor.
Yemandja vanwege logistiek oponthoud gespeeld in aangepaste vorm
De container met daarin het decor en de kostuums voor de muziektheatervoorstelling Yemandja van associate artist Angélique Kidjo is niet op tijd voor de voorstellingen in Amsterdam aangekomen. De verscheping vanuit de VS zou al begin mei plaatsvinden, maar werd meerdere malen uitgesteld omdat verzending van hulpgoederen naar Oekraïne voorrang kreeg. Het gezelschap heeft in overleg met het festival besloten de voorstelling toch te spelen in de oorspronkelijke regie en choreografie, maar met een sobere visuele aankleding.
De videoprojecties van Rasean Davonte Johnson die onderdeel zijn van de vormgeving worden getoond, maar het decor, een ontwerp van beeldend kunstenaar Kerry James Marshall, ontbreekt. Voor de kostuums is een tussenoplossing gevonden. Het Holland Festival betreurt de gang van zaken, maar is blij dat het publiek deze voorstelling, een belangrijk onderdeel van de programmering rond associate artist Angélique Kidjo, toch kan zien.
data
do 16 juni 2022 20:30
vr 17 juni 2022 20:30
za 18 juni 2022 20:30
prijzen
- standaard vanaf € 30
- CJP/student € 15
informatie
-
Engels boventiteling: Nederlands
-
1 uur 30 minuten (zonder pauze)
Meet the artist
Na afloop van de voorstelling op 17 juni vindt er een nagesprek plaatst onder leiding van Dorothy Blokland met schrijver Naïma Hebrail Kidjo en choreografe Beatrice Capote.
Artikelen
Lees ook de artikelen die over deze productie verschenen:
De Groene Amsterdammer: Lopen met stijl & 'Wij maken onszelf relevant'
One World: Grammy-winnares Angélique Kidjo: ‘Afrika is geen trend’
Toelichting
door Naïma Hebrail Kidjo, schrijver van Yemandja
'Yemandja is geboren uit een diep persoonlijke bron: doordat ik de verhalen hoorde van mijn moeder over haar jeugd in Benin. Daar werden het mythische en het mystieke verweven met het moderne. Haar jeugd in Afrika heeft me altijd getroffen als helder: gevuld met leven, gemeenschap, traditie en muziek. Dit was een contrast met mijn opvoeding tussen Frankrijk en Amerika, waar mystiek "primitief" was en het individu voorop stond.
Dit werk is mijn poging om alle werelden waartussen ik opgroeide en alle werelden die ik van binnen heb, met elkaar te verzoenen. Om mijn eigen brug te bouwen en daarmee jou te helpen je eigen brug te bouwen. Want wat je achtergrond ook is, ook jij bevat dualiteiten - alleen al door het feit dat je het kind bent van twee verschillende mensen. Dus hopen we je, door middel van tekst en zang, mee te nemen op een reis, zowel buiten jezelf als in jezelf. De bestemming? Genezing en een opener hart.
Wat zijn de gevolgen van het aanwakkeren van angst, van het beantwoorden van haat met nog meer haat? Wat betekent het dat onze moderne bloeiende economieën gebouwd zijn op slavenhandel en slavenarbeid - zowel historisch als met nieuwe vormen van moderne slavernij? Wie heeft er werkelijk baat bij oorlog, pijn en verdeeldheid? Wat is het effect als we alleen aan kortetermijnwinsten denken terwijl schade op lange termijn onvermijdelijk is? Dit zijn allemaal grote vragen die in dit stuk aan de orde komen.
Het is niet mijn bedoeling de geschiedenis te herschrijven, het belang van verantwoordelijkheid te minimaliseren of de complexiteit van de menselijke ervaring te vereenvoudigen. Ik wil ons er juist aan herinneren dat het geen duurzame oplossing is om individualiteit boven gemeenschap te plaatsen. We mogen dan gescheiden zijn door mijlen van geloof, bergen van verschijningen, oceanen van pijn, maar sinds het ontstaan van het menselijk ras zijn we allemaal genetisch, historisch en spiritueel met elkaar verweven. Alle scheidingen hebben we zelf gemaakt. Dus wanneer de wereld te groot aanvoelt, herinnert Yemandja ons eraan dat we allemaal met elkaar verbonden zijn en dat we allemaal de kracht hebben om de wereld met empathie te veranderen, of dat nu is door kleine alledaagse vriendelijkheid, of door grootse heldendaden van menselijkheid.
Een rivier stroomt niet zonder zich zijn bron te herinneren.
Acties hebben gevolgen.'