Ga naar de hoofdcontent

Opera over een riskante deal met de duivel


Het verhaal van Der Freischütz (‘De vrijschutter’) ademt volop de sfeer van de Romantiek. Om met de prachtige koningsdochter Agathe te kunnen trouwen, schakelt de ambitieuze, jonge boogschutter Max de hulp in van de duivel.


Hij hoeft niet alleen de jaarlijkse schietwedstrijd te winnen, hij moet ook een strijd leveren met een bekrompen samenleving die vasthoudt aan de bestaande orde en tradities. In Der Freischütz staat de oude wereld tegenover een nieuwe. Welke tradities en gewoontes wil men behouden? Welke moeten er veranderen en wat is daarvoor nodig?

Met Der Freischütz schreef Carl Maria von Weber (1786-1826) zijn beroemdste werk. Naast romantische aria’s, prachtige liederen en koren, bevat dit werk aangrijpende atmosferische muziek. De liefelijkheid en het geweld van de natuur worden vermengd met de roerselen van de menselijke ziel. Webers uitdrukking van de duistere krachten in de Wolfsschlucht-scène, waarin de duivel aanwezig is, zet de toon voor een klanklandschap waar zelfs de grootste componisten na hem jaloers op waren.

Lees minder

Debuut van Kirill Serebrennikov

De succesvolle Russische theater-, opera- en filmregisseur Kirill Serebrennikov stond eerder in het Holland Festival met Chronicle of Current Events (2019) en maakt nu met Der Freischütz zijn debuut bij De Nationale Opera. In zijn aanpak van deze productie staat de strijd om het succes op de voorgrond – zowel in de wereld van de jagers als in die van de kunstenaars. Met de Duitse tenor Benjamin Bruns en de Zuid-Afrikaanse sopraan Johanni van Oostrum krijgen we de ideale cast voor het liefdeskoppel Max en Agathe. De innemende sopraan Ying Fang (Susanna in de recente Le nozze di Figaro bij DNO) vertolkt opnieuw een publiekslieveling met Ännchen.


De muzikale leiding komt in handen van de Oostenrijkse dirigent Patrick Hahn. Zijn ervaring als componist, pianist en arrangeur zal in deze productie goed van pas komen. In plaats van de originele dialogen van de opera te gebruiken, heeft regisseur Kirill Serebrennikov een nieuw stuk geschreven rond Webers compositie, waarin ook muziek van Tom Waits' The Black Rider zal worden verwerkt. De veelzijdigheid van Patrick Hahn zal een vitale rol spelen bij het realiseren van dit nieuw gecreëerde concept.

  • Der Freischütz

    © Salim Bayri

Credits

muziek Carl Maria von Weber libretto Friedrich Kind (naar Der Freischütz van August Apel) muzikale leiding Patrick Hahn regie Kirill Serebrennikov decor Kirill Serebrennikov choreografie Evgeny Kulagin kostuums Kirill Serebrennikov, Tanya Dolmatovskaya licht Franck Evin muziekdramaturgie Daniil Orlov zang Michael Wilmering, James Platt, Johanni van Oostrum, Ying Fang, Günther Groissböck, Benjamin Bruns orkest Koninklijk Concertgebouworkest koor Koor van De Nationale Opera instudering koor Lionel Sow productie De Nationale Opera

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door