Ga naar de hoofdcontent

Een pure luisterervaring, zo wordt Le Encantadas, het nieuwe werk van de Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth, wel genoemd. Ook The Encounter van Simon McBurney is een voorstelling die de verbeelding in geluid weet te vangen. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n luisterervaring? Hoe kan een concert of muzikale theatervoorstelling de verbeelding zo prikkelen, dat het een fysieke ervaring wordt? Tijdens deze avond in het festivalcentrum, mede georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam, gaan makers en academici hierop in. Neuwirth zelf legt uit hoe zij werkt.

Een pure luisterervaring, zo wordt Le Encantadas, het nieuwe werk van de Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth, wel genoemd. Ook The Encounter van Simon McBurney is een voorstelling die de verbeelding in geluid weet te vangen. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n luisterervaring? Hoe kan een concert of muzikale theatervoorstelling de verbeelding zo prikkelen, dat het een fysieke ervaring wordt? Tijdens deze avond in het festivalcentrum, mede georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam, gaan makers en academici hierop in. Neuwirth zelf legt uit hoe zij werkt.

Michel Khalifa in gesprek met Olga Neuwirth

 

Jutta Toelle (Max Planck Instituut voor Empirische Esthetiek, Afdeling Muziek): Listening to the Listener

 

Maarten Beirens (Universiteit van Amsterdam): Happy New Ears: a brief history of listening and contemporary music

 

Rondetafelgesprek met Olga Neuwirth, Henkjan Honing, Jutta Toelle, Maarten Beirens en Julia Kursell, gemodereerd door Michel Khalifa

Lees minder

Credits

sprekers Olga Neuwirth, Michel Khalifa, Jutta Toelle, Maarten Beirens, Julia Kursell, Henkjan Honing moderator Michel Khalifa mede georganiseerd door Universiteit van Amsterdam

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door