Ga naar de hoofdcontent

De durfals van het jonge, Belgische Nadar Ensemble hebben internationaal naam gemaakt als muzikanten in de voorhoede. In dit concert werken ze samen met componisten die live video- en klankmanipulaties als integraal onderdeel zien van hun muziek. Stefan Prins schreef Mirror Box Extensions speciaal voor zeven musici van het ensemble en hun virtuele evenbeelden op video. Bluff van Michael Beil/Thierry Bruehl is een compositie met humor, melodie en een intrigerende video-choreografie. Daarnaast staat Kloing! op het programma, van focuscomponist Olga Neuwirth. Dit tragi­komische duel tussen pianist Marino Formenti en een computer­gestuurde Bösendorfer concertvleugel completeert dit concert op de grens van wat echt is en wat echt lijkt. Programmaboek Kloing! Programmaboek Olga Neuwirth 'Je bent zelden zeker van wat je ziet en hoort. (...) Verrassend grappig.' - NRC Handelsblad

De durfals van het jonge, Belgische Nadar Ensemble hebben internationaal naam gemaakt als muzikanten in de voorhoede. In dit concert werken ze samen met componisten die live video- en klankmanipulaties als integraal onderdeel zien van hun muziek. Stefan Prins schreef Mirror Box Extensions speciaal voor zeven musici van het ensemble en hun virtuele evenbeelden op video. Bluff van Michael Beil/Thierry Bruehl is een compositie met humor, melodie en een intrigerende video-choreografie. Daarnaast staat Kloing! op het programma, van focuscomponist Olga Neuwirth. Dit tragi­komische duel tussen pianist Marino Formenti en een computer­gestuurde Bösendorfer concertvleugel completeert dit concert op de grens van wat echt is en wat echt lijkt. Programmaboek Kloing! Programmaboek Olga Neuwirth 'Je bent zelden zeker van wat je ziet en hoort. (...) Verrassend grappig.' - NRC Handelsblad

Stefan Prins (1979)

Mirror Box Extensions (2014/15)

ensemble, live-video en live electronics

Nederlandse première

 

pauze

 

Olga Neuwirth (1968)

Kloing! (2008)

Nederlandse première

 

pauze

 

Michael Beil (1963)/Thierry Bruehl (1968)

Bluff (2014/15)

scènische compositie voor ensemble met live video en audio

Nederlandse première

 

Neuwirth componeert vaak luisterervaringen. Het veelgeprezen Le Encantadas, haar recentste grote werk dat in de Gashouder wordt gespeeld, is daarvan een goed voorbeeld. Het ontleent zijn impact aan de bijzondere, ruimtelijke opstelling van de musici. In Kloing! reageren een computergestuurde Bösendorfervleugel, een pianist en videobeelden op elkaar. Het stuk toont Neuwirths veelzijdigheid en multimediale benadering. Daarnaast speelt fagotvirtuoos Pascal Gallois het speciaal door Neuwirth voor hem geschreven Torsion en geven compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium een interpretatie van haar werk tijdens een lunchconcert. Zelf zal Neuwirth ook aanwezig zijn bij een avond getiteld De kunst van het luisteren, waar ze spreekt over hoe wij luisteren naar muziek en de wereld om ons heen. Dit is de kans om een van de spannendste componisten van nu beter te leren kennen.

 

In Nederland wordt haar muziek zelden gespeeld, maar internationaal geldt Olga Neuwirth als een van de meest vooraanstaande en interessante hedendaagse componisten. Haar eclectische werk, waarin ze invloeden uit hoge en lage cultuur laat doordringen, toont een componist die midden in de wereld van nu staat. Ze verwijst veelvuldig naar uiteenlopende bronnen uit de literatuur, architectuur, popmuziek en cartoons. In een speciaal programma presenteert het Holland Festival haar opvallende werk.

Lees minder

Kloing! is een duel voor piano en een op een scherm geprojecteerde pianola van de Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth. Kloing! wordt in dit concert geflankeerd door composities van Stefan Prins en Michael Beil, uitgevoerd door het gevierde Nadar Ensemble. In alle drie de composities gaan de musici de confrontatie aan met hun alter ego op videoschermen. Daarbij gaat het om de wrijving tussen wat live gebeurt en wat op het scherm te zien valt: echt vs. virtueel, mens vs. machine. Daarmee werpt het concert vragen op over de rol die technologie inneemt in de huidige samenleving.

Kloing! is een duel voor piano en een op een scherm geprojecteerde pianola van de Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth. Kloing! wordt in dit concert geflankeerd door composities van Stefan Prins en Michael Beil, uitgevoerd door het gevierde Nadar Ensemble. In alle drie de composities gaan de musici de confrontatie aan met hun alter ego op videoschermen. Daarbij gaat het om de wrijving tussen wat live gebeurt en wat op het scherm te zien valt: echt vs. virtueel, mens vs. machine. Daarmee werpt het concert vragen op over de rol die technologie inneemt in de huidige samenleving.

De titel Kloing! (2008), verwijzend naar een muzikale mokerslag, vat Olga Neuwirths muziek goed samen: stevig, overrompelend, en nooit saai. Kloing! toont bovendien Neuwirths voorliefde voor de combinatie van live muziek met beeld en opgenomen geluiden. Daarbij creëert Neuwirth graag een confrontatie tussen oude en nieuwe, avant-gardistische klanken. De basis van Kloing! vormt een virtuoze pianopartij, uitgevoerd door Marino Formenti. De Bösendorfer waarop Formenti speelt, is computergestuurd, en gaat regelmatig zijn eigen gang. Op het scherm ziet en hoort het publiek opnamen van een bijzondere Welte-Mignon-pianola, maar ook van beroemde pianovirtuozen uit het verleden, en zelfs een Tom en Jerry-cartoon. Af en toe wordt Formenti’s spel ook geprojecteerd. In Kloing! verbindt Neuwirth het negentiende-eeuwse pianovirtuozendom met avant-gardistische, hedendaagse virtuositeit. De partituur is een muzikale omzetting van de vibraties van de tsunami uit 2004. Bij deze omzetting en het programmeren van de Bösendorfer werd Neuwirth bijgestaan door Peter Plessas en Gerhard Eckel van het Institut für Elektronische Musik Graz. 

 

Vóór Kloing! wordt Mirror Box Extensions van Stefan Prins uitgevoerd door het Nadar Ensemble. De titel verwijst naar een kuur voor mensen met amputaties die aan fantoompijn lijden. Door het plaatsen van spiegels lijkt de patiënt wel degelijk nog over zijn/haar verloren ledemaat te beschikken. Prins gebruikt deze metafoor om het schemergebied tussen een fysieke en een virtuele werkelijkheid te belichten. In Mirror Box Extensions laat Prins een visioen zien, waarin iedereen meerdere gedaantes heeft en niemand nog weet wat echt, opgenomen, origineel of gemanipuleerd is. De tastbare realiteit en haar virtuele spiegelbeeld raken verstrikt in een steeds groter labyrint waaruit zelfs het publiek niet kan ontsnappen. De musici op het toneel worden op meerdere doeken geprojecteerd, waardoor een veelheid aan visuele lagen en perspectieven ontstaat. 

 

Het concert sluit af met Bluff, een werk van componist Michael Beil en regisseur Thierry Bruehl. In Bluff presenteren Beil en Bruehl een theater van het dagelijks (zelf)bedrog. De handelingen van de muzikanten suggereren onuitgesproken verwachtingen, spanningen, verwarring en (zelf)twijfel. Opnieuw spelen projecties en opgenomen geluiden een belangrijke rol. 

 

Kloing!, Mirror Box Extensions en Bluff bieden een fascinerende verkenning van de grenzen tussen muziek en theater, geluid en beeld, schijn en zijn.

Lees minder

Credits

scenografie Marieke Berendsen, Stefan Prins video Kobe Wens licht Marieke Berendsen Kloing! ---------- muziek Stefan Prins, Olga Neuwirth klankregie Peter Plessas sonificatieadvies Gerhard Eckel (IEM Graz) met steun van FiEMA en IEM Graz met dank aan neoScores muziek, live video Michael Beil dramaturgie, podiumregie Thierry Bruehl uitvoering Nadar ensemble productie SWR Donaueschinger Musiktage, Thomas Moore, Muziekcentrum De Bijloke Gent viool Marieke Berendsen video software Culture Crew (Vincent Jacobs) zakelijk leiding Rebecca Diependaele fluit Katrien Gaelens percussie Yves Goemaere geluid, electronics Wannes Gonnissen cello Pieter Matthynssens artistieke leiding Pieter Matthynssens, Stefan Prins piano Marino Formenti, Elisa Medinila trombone Thomas Moore stage manager Johannes Vochten, Thomas Moore saxofoon Bertel Schollaert klarinet Dries Tack e-gitaar Kobe Van Cauwenberghe