Hoe verhoudt literatuur zich tot het overschot aan informatie dat in de 21e eeuw door internet, televisie en andere media wordt opgeworpen? Tonnus Oosterhoffs roman Op de rok van het universum wendt de veelheid aan betekenis en onzin die het internet te bieden heeft aan in een fragmentarische vorm, terwijl Koen Sels in Generator de informatiestromen vertraagt en in de breedte opzoekt. Tijdens dit programma wordt onderzocht hoe de auteur zich op moet stellen tegenover het informatief geweld dat altijd nabij is; zijn deze nieuwe vormen van kennis kostbare fragmenten waarmee nieuwe kunst kan worden gemaakt, of draait de overkill aan informatie de roman zoals wij die kennen de nek om?
data
vr 10 juni 2016 22:30
informatie
-
Nederlands
-
Duur voorstelling niet bekend
gerelateerd
Het eclectische werk van Olga Neuwirth, waarin ze invloeden uit hoge en lage cultuur laat doordringen, toont een componist die midden in de wereld van nu staat. Deze inmenging van de wereld in haar kunst lijkt gemanifesteerd te worden in de computergestuurde Bösenhofer concertvleugel, waar pianist Marino Formenti in Kloing! mee dueleert. Het lijkt Neuwirth niet alleen te gaan om de wrijving tussen mens en machine, maar ook die tussen het in zichzelf besloten klassieke kunstwerk en de chaotische wereld om ons heen.