Ga naar de hoofdcontent

Complicite is terug op het Holland Festival met een meeslepende solo, gespeeld en geregisseerd door Simon McBurney. In The Encounter toont hij magie en verwondering – zachtjes fluisterend in de oren van zijn toeschouwers. De Britse regisseur, schrijver en acteur baseert zijn verhaal op het non-fictie boek Amazon Beaming van Petru Popescu, over de Amerikaanse fotograaf Loren McIntyre, die in het Amazonegebied op zoek gaat naar de mysterieuze Mayoruna-stam. Na Complicite’s sensationele, multimediale regie van The Master and Margarita in 2012, heeft McBurney wederom een nieuwe vertelvorm gevonden. Met innovatieve geluidstechnologie en koptelefoons voor het publiek maakt hij van de wonderbaarlijke ontmoeting tussen twee werelden episch en intiem theater. Programma

Ruim twintig jaar geleden kreeg de Engelse regisseur, acteur en schrijver Simon McBurney een boek in handen: Amazon Beaming (1991), geschreven door Petru Popescu. Een boek over de Amerikaanse National Geographic-fotograaf Loren McIntyre die een reis ondernam naar de Javari Vallei, diep in het regenwoud van Zuid-Amerika, op zoek naar de bron van de Amazone-rivier.

Ruim twintig jaar geleden kreeg de Engelse regisseur, acteur en schrijver Simon McBurney een boek in handen: Amazon Beaming (1991), geschreven door Petru Popescu. Een boek over de Amerikaanse National Geographic-fotograaf Loren McIntyre die een reis ondernam naar de Javari Vallei, diep in het regenwoud van Zuid-Amerika, op zoek naar de bron van de Amazone-rivier.

Hij belandde bij een klein meer in de Apurímac-regio van Peru, dat later de naam Laguna McIntyre zou krijgen. Maar belangrijker: hij ontmoette de Mayoruna, de lokale inheemse bevolking. Een ontmoeting die zijn kijk op het leven én de mogelijkheden van het menselijke bewustzijn voorgoed zou veranderen.

 

McBurney wist meteen dat hij ooit, op de een of andere manier, iets met dit boek zou ondernemen. Nu, na een lange periode van onderzoek, vormen deze reis en ontmoeting de inspiratie voor The Encounter, een voorstelling bij zijn theatergezelschap Complicite. Met slechts zijn lichaam en stem, een handjevol attributen, lichtprojecties, een geluidsontwerp van Gareth Fry en bijzonder innovatieve geluidstechnologie neemt McBurney de toeschouwer mee op een fantasierijke reis door de jungle. De geluidtechnologie bestaat uit ultragevoelige microfoons, binaurale opnameapparatuur (dat een immersief, 3D stereo-effect mogelijk maakt), samplers, stemvervorming en een schat aan audio- en muziekfragmenten, deels verzameld op reportage in het Zuid-Amerikaanse regenwoud. McBurney schept een dynamische wereld van geluid die het publiek ervaart door middel van koptelefoons. Het resultaat is The Encounter: hoorspel, soloperformance en geluidstheater ineen.

 

McBurney is sinds hij Mnemonic (1999) - over de werking van het geheugen - maakte, geïnteresseerd gebleven in de manier waarop het menselijke brein werkt als neurologische machine. Zo vertelt hij in een interview voor het Edinburgh International Festival: ‘Het onderzoek dat ik verrichtte voor Mnemonic riep allerlei vragen op over de aard van ons bewustzijn. The Encounter draait niet alleen om ons bewustzijn, maar het is wel een van de sleutelgedachtes die de basis vormen van het stuk.’

 

McBurney noemt zijn werk nadrukkelijk een compositie, net als een muziekstuk. ‘Soms weet ik zelf ook niet precies waarom ik het ene fragment met het andere combineer. Ik vind het gewoon goed klinken en er goed uit zien. Vaak wordt de betekenis pas achteraf duidelijk. Als mensen me vragen wat ze kunnen verwachten bij The Encounter, raak ik zelf een beetje in paniek, omdat ik het zelf ook niet precies weet. Het wordt een heel intieme, directe manier van een verhaal vertellen, met mij alleen. En wellicht leert de toeschouwer ook een nieuwe manier van luisteren.’

 

The Encounter is de vierde bijdrage van McBurney aan het Holland Festival. Hij was eerder te zien met de voorstellingen A Disappearing Number (2007), de opera A Dog’s Heart (2010) en The Master and Margarita (2012). The Encounter ging vorig jaar in première op het Edinburgh International Festival en werd daar door pers en publiek bijzonder enthousiast ontvangen.

Lees minder

Credits

regie en spel Simon McBurney co-regie Kirsty Housley toneelbeeld, kostuums Michael Levine geluid Gareth Fry, Pete Malkin licht Paul Anderson projectie Will Duke regie-assistent Jemima James assistent ontwerp Lauren Tate met stemmen van Romeo Corisepa Dreve, Claudia Hammond, David Farmer, Chris Frith, George Marshall, Noma McBurney, Iain McGilchrist, Petru Popescu, Iris Friedman, Steven Rose, Marcus du Sautoy, Rebecca Spooner, Jess Worth, Nixiqaka Yawanawa productie Complicité artistieke medewerking Tim McMullan, David Annen, Saskia Reeves

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door