Een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Albert Camus
Dit betreft een registratie die van tevoren is opgenomen. Het is voor deze streams niet nodig om meteen klaar te zitten op het moment dat de voorstelling beschikbaar wordt gesteld.
Let op: de stream is alleen te bekijken op de dag waarvoor je een ticket hebt gekocht.
Regisseur Nicolas Stemann ensceneert de denkbeeldige ontmoeting tussen de hoofdpersonen van twee romans, de ene geschreven door de Franse Albert Camus en de andere door de Algerijnse Kamel Daoud.
Waarom heeft de Arabier, die in de beroemde roman De vreemdeling van Camus door de hoofdpersoon wordt vermoord, eigenlijk geen naam? Dit is de vraag die ten grondslag ligt aan de roman Meursault contre-enquête (‘Moussa, of de dood van een Arabier’) van de Algerijnse schrijver Kamel Daoud. Regisseur Nicolas Stemann baseert er zijn toneelstuk Contre-enquêtes op. De vraag wordt opgeworpen door de hoofdpersoon Haroun, de fictieve broer van de Arabier die vermoord wordt door Meursault, de hoofdpersoon uit de roman van Camus.
data
Stream te bekijken van 14 juni 20:00 uur tot 16 juni 00:00 uur op de dag dat je ticket geldig is.
prijzen
- standaard € 11
informatie
-
Frans boventiteling: Engels, Nederlands
-
1 uur 15 minuten
gerelateerd
Achtergrond
De vreemdeling van Albert Camus is de op twee na meest gelezen Franstalige roman ter wereld, na De kleine prins en Twintigduizend mijlen onder zee. Het werk werd vertaald in 68 talen. Camus, de in Algiers geboren, Franse, existentialistische auteur, portretteert een in Frankrijk geboren Algerijn met een zwijgzaam en weinig ambitieus karakter genaamd Meursault. Nadat Meurseult een man heeft vermoord, die in de roman simpelweg 'de Arabier' wordt genoemd, wordt hij gevangengenomen en ter dood veroordeeld. Dit tweede deel van het boek biedt Camus de mogelijkheid om de fundamentele thema's van het existentialisme uit te diepen: lotsbestemming, schuldgevoelens en de wezenlijke absurditeit van de wereld.