
Theatermaker Carolina Bianchi toont op confronterende wijze hoe machtssystemen seksueel geweld faciliteren en normaliseren. Samen met het gezelschap Cadela Força ('Bitch Strength') onderzoekt Bianchi de oorsprong van broederschap en de vaak gewelddadige 'broederschapscodes' tussen mannen die daarmee gepaard gaan.
Wat betekent 'mannelijkheid'? Wat is de aantrekkingskracht van ‘the brotherhood’? En wie is onderdeel van dit pact? Verwacht geen antwoorden, maar een keiharde confrontatie met patriarchale structuren en onze rol in het behoud ervan. Bianchi verbindt representatie met echt trauma, machtsstructuren in de kunst met radicale poëzie, en onderzoekt hoe misogynie en een crisis in seksualiteit elkaar beïnvloeden. De voorstelling ontvouwt zich als een valstrik: terwijl Bianchi de broederschap blootlegt, wordt ze zelf een personage dat de gevolgen ondergaat van haar blik op dit systeem.
The Brotherhood zet emoties op scherp, raakt precies waar het pijn doet en laat ons nadenken over de rol van geweld in onze samenleving en de manieren waarop wij, al dan niet onbewust, daaraan bijdragen.
Het eerste deel van de trilogie, A Noiva e o Boa Noite Cinderela (The Bride and the Goodnight Cinderella), ging in wereldpremière tijdens het Festival d'Avignon, werd genomineerd voor een Theo d'Or voor meest grensverleggende podiumprestatie en geselecteerd voor de Officiële Juryselectie van de Nederlandse Toneeljury. De show won de prijs Best Foreign Premiere van het 23/24 seizoen van Le Prix du Syndicat de la Critique, en Bianchi won de Silver Lion of the Biennale di Venezia 2024/25.
data
wo 18 juni 20:30
do 19 juni 20:30
vr 20 juni 20:30
prijzen
- standaard vanaf € 25
- CJP/student/scholier € 15
- HF Young € 25
informatie
-
Portugees boventiteling: Engels, Nederlands
-
2 uur 55 minuten (met 1 pauze)
-
Alexandre Quentin_courtesy by Festival d’Avignon