
Copyright informatie:Estelle Hanania
De visuele voorstelling EXTRA LIFE – met muziek van Caterina Barbieri, adembenemende lichtontwerp van Yves Godin, en onder andere de gevierde actrice Adèle Haenel – belicht de fysieke, psychologische en imaginaire aspecten van trauma en herstel. Regisseur, choreograaf en voormalig associate artist (2021) Gisèle Vienne (Charleville-Mézières, 1976) gaat verder met haar onderzoek naar hoe we verhalen en psychologische structuren waarnemen.
Hoe gebruiken we onze zintuigen tijdens een levensveranderende ervaring? Het verhaal volgt een broer en zus die elkaar twintig jaar na een traumatische gebeurtenis opnieuw ontmoeten. Als volwassenen proberen ze de ervaring te verwerken en dichter bij elkaar te komen. In EXTRA LIFE zien we een intense visuele ervaring waarin verleden, heden en toekomst samensmelten. Beweging, abstracte dans, muziek, licht en lasers creëren een emotioneel geladen performance.
'With this work, I am attempt to invent a form in all its visual aspects, one which enables the unfolding of the different permeable strata that constitute this moment: the past, the present, the anticipated future, the construction of memory, the imagination, all of the various layers that form the experience of this present moment and reveal its density and intensity.'
– Gisèle Vienne
EXTRA LIFE werd beïnvloed door de filosofe Elsa Dorlin en haar essay over zelfverdediging en geweld (Se défendre. Une philosophie de la violence, 2017), evenals Vienne’s langdurige samenwerking met haar performers, waaronder Katia Petrowick (o.a. te zien in Crowd, Holland Festival 2018), Theo Livesey en Adèle Haenel (eerder te zien in L’Étang, Holland Festival 2021). Vienne onderzoekt in haar werk vaker hoe systemen zoals het patriarchaat en kapitalisme onze waarneming vormen. In EXTRA LIFE speelt ze met herinnering en verbeelding om dat proces tastbaar te maken.
data
za 28 juni 21:00
zo 29 juni 17:00
prijzen
- standaard € 32,50
- CJP/student/scholier € 15
- HF Young € 25
informatie
-
Frans boventiteling: Engels, Nederlands
-
2 uur
De voorstelling maakt gebruik van knipperend laserlicht.