Ga naar de hoofdcontent

Ruang Suara (‘klankruimtes’) laat een nieuwe generatie Indo­nesische componisten horen. Wat onder andere opvalt aan hun stukken zijn de volstrekt eigen klankwerelden die ze creëren, het gebruik van theatrale en visuele elementen en dat ze traditionele zang of instrumenten in een nieuwe muzikale context plaatsen. De composities zijn het resultaat van een intensief uitwisselingstraject dat Ensemble Modern uit Frankfurt opzette om deze componisten een platform te bieden. Tijdens het concert vindt ook een wereldpremière plaats. Het akoestische noise-duo Senyawa (Wukir Suryadi & Rully Shabara) speelt samen met het ensemble een nieuw werk dat in opdracht van het Holland Festival gecreëerd is. Op deze avond hoort u het geluid van modern Indonesië. Programma

Taufik A. Adam (1975)

Balayia (2015)

 

Rully Shabara (1982), Wukir Suryadi (1977)

N.N. (2017)

wereldpremière

 

Dewa Ketut Alit (1973)

Open My Door (2015)

 

pauze

 

Gema Swaratyagita (1984)

Da-Dha-Dah (2015)

 

Stevie Jonathan Sutanto (1992)

Mata and Senar (2015)

 

Gatot Danar Sulistiyanto (1980)

Mihrab (2015)

 

straten van Yogyakarta en opzwepende folk uit het streng islamitische Aceh tot hedendaagse Indonesische componisten die schrijven voor westers instrumentarium. 

 

We tonen grensoverschrijdende samenwerkingen tussen kunstenaars uit verschillende hoeken van de archipel. Rahayu Suppangah schreef muziek voor Setan Jawa, een nieuwe zwijgende dansfilm van Garin Nugroho. In Ruang Suara werken hedendaagse Indonesische componisten en musici samen met Ensemble Modern uit Frankfurt. In Paradiso presenteren we A Night in Indonesia, met de nieuwste muziek uit de Indonesische underground, waaronder het geëngageerde EDM-duo Filastine & Nova Ruth en de akoestische metal van Senyawa. Tijdens Holland Festival Proms kan het publiek de Temple of Time van de Indonesisch-Nederlandse componiste Sinta Wullur betreden, evenals een nieuwe installatie over censuur door beeldend kunstenaar Jompet Kuswidananto. In de context­programmering wordt ingegaan op onderwerpen als de Javaanse mystiek en de gezamenlijke Nederlandse en Indonesische geschiedschrijving.

 

Ontdek het geluid van hedendaags Indonesië.

 

Na regionale focussen op Turkije en omliggende landen (2015) en op de rafelranden van Europa (2016) is er dit jaar speciale aandacht voor muziek uit Indonesië. In dit land bestaan veel stijlen en genres op een fascinerende wijze naast elkaar. Hieruit tonen we een selectie van eigentijds werk. Van noise uit de

Lees minder

Het project Ruang Suara begon op initiatief en in samenwerking met KfW Stiftung en Goethe-Institut Indonesië in Jakarta in oktober 2014. Indonesische componisten wisselden ideeën uit met de Duitse componisten Johannes Schöllhorn en Manfred Stahnke en leden van Ensemble Modern. Vervolgens reisden acht Indonesische componisten naar Frankfurt in januari 2015.

Het project Ruang Suara begon op initiatief en in samenwerking met KfW Stiftung en Goethe-Institut Indonesië in Jakarta in oktober 2014. Indonesische componisten wisselden ideeën uit met de Duitse componisten Johannes Schöllhorn en Manfred Stahnke en leden van Ensemble Modern. Vervolgens reisden acht Indonesische componisten naar Frankfurt in januari 2015.

Op basis van die bijeenkomst ontwikkelden ze ieder een compositie. Deze acht stukken werden vervolgens tijdens concerten in Frankfurt, Jakarta, Yogyakarta en Bandung uitgevoerd. In het Holland Festival voert Ensemble Modern een aantal van deze werken opnieuw uit, aangevuld met een nieuw werk.

Binnen het project worden twee verschillende benaderingen van muziek bij elkaar gebracht: enerzijds de Westerse, waarin de componist zo veel mogelijk vastlegt in de partituur, anderzijds de Indonesische, waarin notatie vooral dient als geheugensteun, veelal gebruik gemaakt wordt van cijfers in plaats van notenbalken en de compositie in feite gestalte krijgt tijdens het instuderen en door middel van interactie met de spelers. Laatstgenoemde methode sluit gedeeltelijk wel aan op de Westerse nieuwe muziekpraktijk, waarin partituren soms ook eerder schetsmatige instructies geven en zo meer vrijheid aan de speler laten.

De componisten komen uit verschillende delen van Indonesië. De meesten van hen zijn niet geschoold in de Westerse compositietraditie. Een aantal is in eigen land vooral actief in de elektronische muziek en de filmkunst. Gezamenlijk bieden ze een concert, waarin gretig geëxperimenteerd wordt, maar wel vanuit een diepgeworteld bewustzijn van de Indonesische tradities.

Iedere componist geeft zijn of haar eigen invulling aan de ontmoeting tussen Westerse en Indonesische muziek. Dewa Ketut Alit (Ubud) vertaalt de harmonieën en ritmes van de Balinese gamelan naar een Westers instrumentarium. Stevie Jonathan Sutanto (Jakarta) combineert in zijn composities Westerse en Indonesische instrumenten en verwerkt daarnaast elektronische en audiovisuele elementen. Taufik A. Adam (Jakarta), Gatot Danar Sulistiyanto (Yogyakarta) en Gema Swaratyagita (Surabaya) verkennen in hun bijdragen nieuwe klanken en experimenteren met de lichaamstaal van de uitvoerende musici. Ook zal Ensemble Modern samen met het duo Senyawa (Yogyakarta) een nieuw werk in wereldpremière laten gaan. Senyawa is een duo, bestaande uit Rully Shabara en Wukir Suryadi. Senyawa combineert elementen uit de traditionele muziek van Java en Sulawesi met invloeden uit punk en metal, waarbij Suryadi zelfgemaakte instrumenten bespeelt en Shabara extreme zangtechnieken gebruikt.

Lees minder

Credits

muziek Taufik A. Adam, Rully Shabara & Wukir Suryadi (Senyawa), Dewa Ketut Alit, Stevie Jonathan Sutanto, Gema Swaratyagita dirigent Bas Wiegers uitvoering Ensemble Modern, Senyawa, Taufik A. Adam, Joko Winarko productie Ensemble Modern met steun van KfW Stiftung (Germany)

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door