Ga naar de hoofdcontent

Tijdens een drie dagen durende marathon wordt een substantieel deel van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd. Uit de zeven opera’s, vernoemd naar de dagen van de week, worden vele hoogtepunten geselecteerd die samen een mooi totaaloverzicht geven van het meesterwerk van Stockhausen. De drie delen van aus LICHT kunnen ook los van elkaar bezocht worden. Aartsengel Michael staat centraal in het eerste deel van aus LICHT, dat bestaat uit scènes uit DONNERSTAG aus LICHT. Het is het kortste en meest verhalende van de drie delen van aus LICHT. Te horen en zien zijn onder andere MICHAELs JUGEND en MICHAELs REISE UM DIE ERDE – over Michaels jeugd met een depressieve moeder en een vader die niet is opgewassen tegen het leven, over zijn levensveranderende ontdekking van de muziek en zijn kosmische reis op zoek naar Eva. Michael, Lucifer en Eva verschijnen in diverse gedaantes: als zanger, als danser, als bespeler van de bassethoorn, trompet en trombone. Het publiek wordt ondergedompeld in een monumentaal muzikaal universum met als epiloog het elektronische werk UNSICHTBARE CHÖRE, afgespeeld over acht luidsprekers rondom het publiek.

DONNERSTAGS-GRUSS

MICHAELs JUGEND

 

pauze (21.00 - 22.00 uur)

 

MICHAELs REISE UM DIE ERDE

DONNERSTAGS-ABSCHIED

 

UNSICHTBARE CHÖRE** 

elektronische compositie (23.30 - 00.15 uur)

 

Al deze composities zijn afkomstig uit de opera DONNERSTAG.

 

* tijden onder voorbehoud

** electronische compositie vooral voor toegewijde luisteraar

 

Stockhausen Michaels jeugd met een geesteszieke moeder en een vader die niet opgewassen is tegen het leven. Na een examen beleeft Michael zijn wedergeboorte als musicus. 

 

Kosmische reis 

In MICHAELS REISE UM DIE ERDE bereist Michael de aarde om na te zijn bespot en gehoond zijn geliefde Eva te ontmoeten. Samen verlaten ze de aarde voor een kosmische reis waarin ze zich muzikaal verenigen. In deze scènes wordt duidelijk dat de hoofdrolspelers in diverse gedaanten kunnen optreden. Als zanger, als danser, als bespeler van de trompet of bassethoorn, maar ook in hun meest abstracte muzikale verschijning als een herkenbare melodie: de zogenaamde 'formel'. Ook blijken Eva en Michael verschillende rollen te kunnen vervullen. Die van moeder en zoon, maar ook die van geliefden. 

 

Onzichtbare koren 

Het publiek wordt opgenomen in een muzikaal universum waarin onzichtbare koren de ruimte vullen. De scènes worden voorafgegaan door DONNERSTAGS-GRUSS, een korte ouverture die vooruitblikt. Ten slotte klinkt het ABSCHIED gespeeld door vijf trompetten in een ruimtelijke opstelling.

 

Scenisch en verhalend

De eerste avond is de meest scenische en verhalende van deze trilogie, die naarmate Stockhausen verder componeerde aan LICHT steeds ritueler van karakter zal blijken.

 

Wedergeboorte

Michaels muzikale DNA bestaat uit een formule van dertien tonen, eentje meer dan de twaalf tonen die het octaaf rijk is. In twee complete scènes uit de opera DONNERSTAG toont

Lees minder

Karlheinz Stockhausen is niet zomaar een componist. Hij is de schepper van een compleet nieuw muzikaal universum. Zijn cyclus LICHT (1977-2003) bestaat uit zeven opera’s, een voor elke dag van

Karlheinz Stockhausen is niet zomaar een componist. Hij is de schepper van een compleet nieuw muzikaal universum. Zijn cyclus LICHT (1977-2003) bestaat uit zeven opera’s, een voor elke dag van

de week, en verbeeldt de mythische strijd en samenwerking tussen Michael, Lucifer en Eva. Alle opera’s zijn afzonderlijk al uitgevoerd, maar voor de eerste keer ooit zijn nu grote scènes uit alle zeven opera’s in een afgeronde cyclus te zien.

 

Uit negenentwintig uur aan materiaal is een voorstelling van vijftien uur gecreëerd, in een mise-en-espace van Pierre Audi, verspreid over drie dagen. Ervaar de vele baanbrekende composities, waaronder ook het HELIKOPTER-STREICHQUARTETT. aus LICHT is een reis door het buitenaardse klankuniversum van de meest visionaire componist van de 20e eeuw.

 

Behoefte aan meer achtergrondinformatie?

 

Lees het essay Stockhausen in de eenentwintigste eeuw van Jochem Valkenburg, programma-manager muziek & muziektheater Holland Festival.

 

Of lees het 'magazine' op de website auslicht.com

Lees minder

Credits

een werk van Karlheinz Stockhausen muzikale leiding Kathinka Pasveer regisseur Pierre Audi decor en licht Urs Schönebaum kostuum Wojciech Dziedzic video Chris Kondek, Robi Voigt curator Renee Jonker dramaturgie Klaus Bertisch muzikaal en dramaturgisch adviseur Suzanne Stephens-Janning educatief adviseur Cristiano Melli dirigent Adrian Heger artistiek producent/coördinator Sigi Giesler uitvoerenden solisten, instrumentale solisten, studenten master aus LICHT, studenten Koninklijk Conservatorium Den Haag

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door