Ga naar de hoofdcontent

Tijdens een drie dagen durende marathon wordt een substantieel deel van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd. Uit de zeven opera’s, vernoemd naar de dagen van de week, worden vele hoogtepunten geselecteerd die samen een mooi totaaloverzicht geven van het meesterwerk van Stockhausen. De drie delen van aus LICHT kunnen ook los van elkaar bezocht worden. Het tweede deel van aus LICHT begint gepast bombastisch en groots. Lucifer verschijnt ten tonele en dat gaat gepaard met onder meer fanfare, gebeier van klokken, sprookjesachtig slagwerk en een tachtigkoppig orkest. In drie composities uit SAMSTAG aus LICHT (SAMSTAGS-GRUSS, KATHINKAs GESANGaus LUZIFERs REQUIEM en LUZIFERs TANZ) krijgt Lucifer een gezicht en wordt hij uitgedaagd door Michael. Na deze mythische strijd verandert de sfeer totaal met Eva als middelpunt in vier composities uit MONTAG aus LICHT. Drie kinderkoren benadrukken haar rol als schepper van het leven. Het eindigt met de scènes DER KINDERFÄNGER en ENTFÜHRUNG, Stockhausens versie van De rattenvanger van Hamelen.

Tijdens een drie dagen durende marathon wordt een substantieel deel van de cyclus LICHT van Karlheinz Stockhausen uitgevoerd. Uit de zeven opera’s, vernoemd naar de dagen van de week, worden vele hoogtepunten geselecteerd die samen een mooi totaaloverzicht geven van het meesterwerk van Stockhausen. De drie delen van aus LICHT kunnen ook los van elkaar bezocht worden. Het tweede deel van aus LICHT begint gepast bombastisch en groots. Lucifer verschijnt ten tonele en dat gaat gepaard met onder meer fanfare, gebeier van klokken, sprookjesachtig slagwerk en een tachtigkoppig orkest. In drie composities uit SAMSTAG aus LICHT (SAMSTAGS-GRUSS, KATHINKAs GESANGaus LUZIFERs REQUIEM en LUZIFERs TANZ) krijgt Lucifer een gezicht en wordt hij uitgedaagd door Michael. Na deze mythische strijd verandert de sfeer totaal met Eva als middelpunt in vier composities uit MONTAG aus LICHT. Drie kinderkoren benadrukken haar rol als schepper van het leven. Het eindigt met de scènes DER KINDERFÄNGER en ENTFÜHRUNG, Stockhausens versie van De rattenvanger van Hamelen.

FREITAGS-GRUSS** (uit FREITAG)

elektronische compositie (13.15 - 14.25 uur)

 

pauze (14.25 - 15.00 uur)

 

SAMSTAGS-GRUSS (uit SAMSTAG)

KATHINKAs GESANG(uit SAMSTAG)

 

pauze (15.50 - 16.50 uur)

 

LUZIFERS TANZ(uit SAMSTAG)

 

dinerpauze (17.45 - 18.50 uur)

 

MONTAGS-GRUSS **(elektronische compositie, 18.50 - 19.20 uur)

 

MÄDCHENPROZESSION (uit MONTAG)

EVAs LIED (uit MONTAG)

DER KINDERFÄNGER und ENTFÜHRUNG(uit MONTAG)

 

 

elektronische compositie (21.35-22.45 uur)

 

* tijden onder voorbehoud

** elektronische composities vooral voor de toegewijde luisteraar

 

in zijn strijd met Michael. Of zich met Eva te verenigen wier ´formel´ van twaalf tonen de ideale menselijke genen omvat.

 

Sprookjesachtig slagwerk 

Na een fanfare speelt zich een vreemd ritueel af in KATHINKAs GESANG. Een fluitiste in katachtige verschijning speelt een requiem voor Lucifer met een reeks oefeningen om diens geest te bevrijden van zijn lichamelijk omhulsel. Zij wordt begeleid door gebeier van klokken en sprookjesachtig slagwerk. Lucifer blijkt evenwel nog niet echt gestorven en verschijnt als monsterlijke grimas, uitgevoerd door een tachtigkoppig orkest. Uitgedaagd door stertrompetter Michael, vindt een eerste confrontatie plaats. Daarna verandert de sfeer totaal en is het podium aan Eva met drie scènes uit MONTAG. Haar rol als schepper van leven wordt belicht, omringd als ze is door jonge meiden en kinderen. In een drievoudige verschijning met haar attributen van vrouwelijkheid mag ze haar aantrekkingskracht illustreren. Een schurk van een fluitist ontvoert daarna de kinderen die Eva heeft voortgebracht.

 

Menselijke genen 

Lucifers muzikale DNA vertoont met een formule van slechts elf tonen een duidelijk tekort. Dit drijft hem om vervulling te zoeken

Lees minder

Karlheinz Stockhausen is niet zomaar een componist. Hij is de schepper van een compleet nieuw muzikaal universum. Zijn cyclus LICHT (1977-2003) bestaat uit zeven opera’s, een voor elke dag van

Karlheinz Stockhausen is niet zomaar een componist. Hij is de schepper van een compleet nieuw muzikaal universum. Zijn cyclus LICHT (1977-2003) bestaat uit zeven opera’s, een voor elke dag van

de week, en verbeeldt de mythische strijd en samenwerking tussen Michael, Lucifer en Eva. Alle opera’s zijn afzonderlijk al uitgevoerd, maar voor de eerste keer ooit zijn nu grote scènes uit alle zeven opera’s in een afgeronde cyclus te zien.

 

Uit negenentwintig uur aan materiaal is een voorstelling van vijftien uur gecreëerd, in een mise-en-espace van Pierre Audi, verspreid over drie dagen. Ervaar de vele baanbrekende composities, waaronder ook het HELIKOPTER-STREICHQUARTETT. aus LICHT is een reis door het buitenaardse klankuniversum van de meest visionaire componist van de 20e eeuw.

 

Behoefte aan meer achtergrondinformatie?

 

Lees het essay Stockhausen in de eenentwintigste eeuw van Jochem Valkenburg, programma-manager muziek & muziektheater Holland Festival.

 

Of lees het 'magazine' op de website auslicht.com

Lees minder

Credits

een werk van Karlheinz Stockhausen muzikale leiding Kathinka Pasveer regisseur Pierre Audi decor en licht Urs Schönebaum kostuum Wojciech Dziedzic video Chris Kondek, Robi Voigt curator Renee Jonker dramaturgie Klaus Bertisch muzikaal en dramaturgisch adviseur Suzanne Stephens-Janning educatief adviseur Cristiano Melli dirigent Adrian Heger dirigent Nationaal Kinderkoor Wilma ten Wolde artistiek producent/coördinator Sigi Giesler uitvoerenden solisten, instrumentale solisten, dansers, studenten master aus LICHT, studenten Koninklijk Conservatorium Den Haag, studenten Royal Northern College of Music (Manchester), Codarts Rotterdam

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door