Ga naar de hoofdcontent

Iannis Xenakis was naast componist ook een begenadigd architect. Vanaf 1947 werkte hij in Parijs als assistent van architect Le Corbusier. Xenakis werd in zijn muzikale werk duidelijk beïnvloed door zijn achtergrond als architect. Hij zag zijn composities als klankbewegingen in de ruimte. De tentoonstelling Iannis Xenakis: Composer, Architect, Visionary onderzoekt de belangrijke rol die zijn schetsen en tekeningen speelden in zijn werk als componist. Te zien is een verzameling van bijna honderd documenten die tussen 1953 en 1984 tot stand kwam, waaronder handschriften, architectonische tekeningen, concepten, schetsen en grafische partituren. De tentoonstelling was eerder te zien in New York, Montreal en Los Angeles. fotocredits: Iannis Xenakis, Cosmic City (aerial perspective), 1963. Iannis Xenakis Archives, Bibliothèque nationale de France Iannis Xenakis in his studio, Paris, c. early 1960s. Archival exhibition print 35 x 35 inches © Adelmann, Collection of Françoise Xenakis

Een van de speerpunten van het Holland Festival 2011 is een uitgebreid programmaonderdeel gewijd aan componist en architect Iannis Xenakis, bestaande uit een tentoonstelling en vier concerten op 4 en 5 juni. De van oorsprong Griekse Xenakis (1922-2001), die in 1965 Frans staatsburger werd, geldt als een van de meest exacte van de modernistische componisten die na de Tweede Wereldoorlog furore maakte. In Athene had hij zijn ingenieursdiploma behaald en vanaf 1947 werkte Xenakis in Parijs als assistent van de beroemde architect Le Corbusier. Begin jaren 50 studeerde hij tegelijkertijd aan het Parijse Conservatoire. In zijn componeren bewoog hij zich in hoog tempo van het serialisme naar aleatoriek en componeermethoden die leunden op statistische analyses van muzikaal materiaal. Zelf sprak Xenakis vaak over zijn muziek in termen van stochastiek: deze muziek wordt niet door willekeur bepaald, maar laat uit de vele mogelijkheden een van de meest waarschijnlijke tot klinken komen.

 

De tentoonstelling Iannis Xenakis: componist, architect, visionair onderzoekt de belangrijke rol die schetsen en tekenen speelden in het werk van de componist. Deze tentoonstelling bestaat uit een verzameling van bijna honderd originele documenten die tussen 1953 en 1984 tot stand zijn gekomen. Te zien zijn onder meer handschriften, architectonische tekeningen, concepten, schetsen en grafische partituren. De tentoonstelling, samengesteld door Xenakis-onderzoeker Sharon Kanach en criticus Carey Lovelace, was eerder te zien in het Drawing Center in New York, het Canadian Centre for Architecture in Montreal en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles en oogstte daar goede kritieken. Het Holland Festival presenteert de Europese première van dit project.

  • © Adelmann, Collection of Françoise

Credits

gebaseerd op Iannis Xenakis curator Sharon Kanach, Carey Lovelace productie The Drawing Center, New York met buitengewone medewerking van Bibliothèque nationale de France