Ga naar de hoofdcontent

De Europese cultuur zoals we die kennen – van Plato tot en met 3D-printen – is ontoereikend geworden en uiteindelijk in zichzelf gekeerd. Tijd voor iets compleet nieuws. Acteursgroep Wunderbaum herneemt op de kop van het Java-eiland, in de open lucht, hun eerste grote voorstelling uit het project The New Forest. Samen met een groep Amsterdammers gaan de spelers op zoek naar een alternatieve samenleving. Ze proberen vat te krijgen op meer dan tweeduizend jaar westerse filosofie – als opmaat naar een onbegrensde blik op de samenleving van morgen. Wunderbaum maakt theater voor de toekomst.

De Europese cultuur zoals we die kennen – van Plato tot en met 3D-printen – is ontoereikend geworden en uiteindelijk in zichzelf gekeerd. Tijd voor iets compleet nieuws. Acteursgroep Wunderbaum herneemt op de kop van het Java-eiland, in de open lucht, hun eerste grote voorstelling uit het project The New Forest. Samen met een groep Amsterdammers gaan de spelers op zoek naar een alternatieve samenleving. Ze proberen vat te krijgen op meer dan tweeduizend jaar westerse filosofie – als opmaat naar een onbegrensde blik op de samenleving van morgen. Wunderbaum maakt theater voor de toekomst.

Wunderbaum – The New Forest

Wat komt er na de crisis? Die vraag vormde in 2013 voor acteurscollectief Wunderbaum het uitgangspunt van een voorstellingenreeks onder de titel The New Forest, een vierjarige zoektocht naar nieuwe vormen van samenleven. The New Forest is geen utopie, ook geen dystopie, maar volgens samenwerkings-partner en socioloog Willem Schinkel, een heterotopie: een plek van waaruit we de wereld anders kunnen bekijken. Het project beweegt zich tussen realiteit en fictie en gaat over het proces van verandering.


Op het Holland Festival presenteert Wunderbaum een overzicht van vier jaar The New Forest met een herneming van De komst van Xia, de eerste grote voorstelling uit het project, waarin de komst van een Chinese wereldmacht wordt onderzocht. Ook is er de wereldpremière van The Future of Sex. De groep rondt het project af met Stop Acting Now, een pseudo-documentaire van regisseur Mijke de Jong en performance ineen, waarin de acteurs hun eigen idealisme onder de loep nemen. Met Wunderbaums verbeelding beschrijf je de veranderende wereld het best. 


Edges of Europe

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent.


De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests. Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

Lees minder

Wunderbaum herneemt op het Holland Festival nog één keer De Komst van Xia, haar succesvoorstelling uit 2013, met een vernieuwde cast. Het stuk wordt gespeeld op een bijzondere locatie op de kop van het Java-eiland. Daar verrijst tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie dit jaar FabCity, waar honderden studenten, professionals en kunstenaars tussen april en juni een zelfvoorzienende stad bouwen en nadenken over hedendaagse stedelijke vraagstukken.

Wunderbaum herneemt op het Holland Festival nog één keer De Komst van Xia, haar succesvoorstelling uit 2013, met een vernieuwde cast. Het stuk wordt gespeeld op een bijzondere locatie op de kop van het Java-eiland. Daar verrijst tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie dit jaar FabCity, waar honderden studenten, professionals en kunstenaars tussen april en juni een zelfvoorzienende stad bouwen en nadenken over hedendaagse stedelijke vraagstukken.

Wat past beter in deze zelfvoorzienende stad dan De komst van Xia? In deze voorstelling gaan de makers, samen met een groep Amsterdammers, op zoek naar een alternatieve samenleving. Een samenleving die korte metten maakt met de problemen van de onze – machtsmisbruik, corruptie, discriminatie, ongelijkheid, voedselschaarste, milieuproblemen, geldbejag. 

 

De komst van Xia was in 2013 een eerste aanzet voor de nieuwe maatschappij die Wunderbaum wilde onderzoeken met The New Forest. In de aftrap van het project, Het begin, had de groep al afgerekend met de huidige democratie om de lei schoon te vegen voor een nieuwe samenlevingsvorm. De komst van Xia was de eerste poging om daar een invulling voor te vinden. 

 

Met grote nieuwsgierigheid en de nodige ironie proberen de spelers van Wunderbaum in De komst van Xia vat te krijgen op meer dan tweeduizend jaar westerse filosofie, als opmaat naar een onbegrensde blik op de samenleving van morgen. In het bijzijn van het publiek verrijst een nieuw machtscentrum, een houten arena waarvoor Wunderbaum de architecten van Bureau ZUS inriep. Daar debatteert een team van zes westerse denkers – Plato, Kant en Freud, gespeeld als filosofen met brillen en pijpen – te midden van het publiek over de vraag hoe een nieuwe samenleving eruit zou moeten zien. Hoe gaan we om met democratie en verkiezingsstrijd, hoe met individuele tegenover maatschappelijke belangen?

 

Maar gaandeweg wordt duidelijk: je kunt dan wel een heel nieuwe samenleving nastreven, het blijft lastig buiten de denkkaders van de eigen culturele geschiedenis te stappen. Moet de toekomst wellicht worden gezocht in heel andere dan de westerse filosofieën? Vinden we daar misschien het leiderschap waar de wereld nu om zit te springen? 

 

Groot is de verrassing als de nieuwe leider Xia naar voren stapt: de leider van de toekomst blijkt een negenjarig Chinees meisje. Hoe absurd op het eerste gezicht misschien ook, die keuze maakt nieuwsgierig, schreef de Theaterkrant.nl: ‘Het feit dat zij alles is wat deze samenleving niet is (vrouwelijk, jong, oosters, maar ook wereldburger) maakt haar tot een interessant symbool voor het nieuwe begin waarnaar de groep op zoek is.’ De komst van Xia wordt ten slotte gevierd met een ceremonie van Olympische proporties.

Lees minder

Credits

acteurs/makers Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten, Hannah van Lunteren, Sylvia Poorta, Walter Bart muziekcompositie Remco de Jong, Florentijn Boddendijk vormgeving Bureau ZUS licht Maarten van Otterdijk kostuums Lotte Goos dramaturgie Tobias Kokkelmans techniek Rick Gobée, Siemen van der Werf figurantencoordinatie Mariëlla van Apeldoorn figuranten Yvonne, Magda, Darlis, Yoana, Todd, Arnold, Hector, Yoram, Angela, Anderson, Joost, Erik, John, Annebelle, Mireille, Imre, Mirjam, Simon, Anitra, Helena, Mareike, Janneke, Bodine, Marjolein, Judith, Luciana, Lucija, Patricia, Simona, Karin, Annelies, Erin, Nienke, Harmke, Ymkje grafische vormgeving KesselsKramer productie Carry Hendriks, Wunderbaum, RO Theater coproductie Rotterdamse Schouwburg, Operadagen Rotterdam onderdeel van Arts & Design Programme EU2016 Europe by People

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door