Ga naar de hoofdcontent

Een bos lijkt ’s nachts van buitenaf ondoordringbaar. In onze verbeelding is het een plek waar sprookjes en kinderlijke angsten tot leven komen. Maar wie de duisternis daadwerkelijk binnenstapt, wordt opgenomen in een wereld vol aardse geuren, zachte tinten en subtiel aanwezig gezelschap. Kunstenaar Massimo Furlan en toneelschrijver Claire de Ribaupierre nemen hun publiek mee het bos in voor een wandeling van ongeveer zeven kilometer. Bomen, planten, vogels, vleermuizen en vossen – buiten de bewoonde wereld en ver buiten het theater word je omringd door natuur. Wanneer je niet meer op je zicht kunt vertrouwen, staan je zintuigen op scherp. Luister naar krakende takjes en ritselende vogels, ruik de geur van aarde en vochtige bladeren en voel het verende mos onder je voeten. Een gids, acteur Jeroen De Man (en op 29 september en 6 oktober de Engelstalige Kate Moore), doorbreekt nu en dan de stilte en geeft tips waarop te letten. Zo ontstaat een fysieke en zintuigelijke ervaring, die zowel meditatief als kunstzinnig is. Het publiek krijgt al wandelend, kijkend en luisterend zelf de hoofdrol.

‘Toen we een keer samen ’s nachts door het bos liepen, was die ervaring zo intens dat we die wilden delen.’ Door zelf lange wandelingen door het bos te maken, kwamen kunstenaar Massimo Furlan en zijn partner, dramaturg en toneelschrijver Claire de Ribaupierre, op het idee om daar een voorstelling over te maken. Ze realiseerden zich dat ze eigenlijk maar weinig over het bos wisten, ‘Ik kon maar twee bomen benoemen’. Dus ze verdiepten zich in het werk van bomen- en dierenkenners en milieuactivisten, filosofen, schrijvers en filmmakers, zoals Das geheime Leben der Bäume ('Het verborgen leven van bomen') van Peter Wohlleben en de documentaire Becoming Animal van Emma Davie en Peter Mettler.

‘Toen we een keer samen ’s nachts door het bos liepen, was die ervaring zo intens dat we die wilden delen.’ Door zelf lange wandelingen door het bos te maken, kwamen kunstenaar Massimo Furlan en zijn partner, dramaturg en toneelschrijver Claire de Ribaupierre, op het idee om daar een voorstelling over te maken. Ze realiseerden zich dat ze eigenlijk maar weinig over het bos wisten, ‘Ik kon maar twee bomen benoemen’. Dus ze verdiepten zich in het werk van bomen- en dierenkenners en milieuactivisten, filosofen, schrijvers en filmmakers, zoals Das geheime Leben der Bäume ('Het verborgen leven van bomen') van Peter Wohlleben en de documentaire Becoming Animal van Emma Davie en Peter Mettler.

Lopen ‘Wandelen is een toestand waarin de geest, het lichaam en de wereld op elkaar reageren, zoals drie karakters die met elkaar converseren,’ schrijft filosoof Rebecca Solnit in The Art of Walking. Het landschap zorgt voor ideeën en het ritme van het lopen geeft ritme aan het denken. We denken anders wanneer we buiten in beweging zijn dan aan een tafel in een afgesloten ruimte. Zien Dit project vindt ’s nachts plaats, niet met kunstlicht, maar in de duisternis. Zo worden zintuigen zoals het gehoor, maar ook de reuk- en tastzin, aangesproken. Verlies van zicht in het donker verhoogt het gevoel van kwetsbaarheid. Er is ruimte voor verbeelding. Beelden en associaties uit de kindertijd komen bovendrijven, zoals angst voor de wildernis, angst voor wolven of angst om te verdwijnen. Maar deze angsten worden getemperd wanneer je ogen langzaam wennen en je lichaam doorkrijgt dat de omgeving niet vijandig is. Luisteren Stilte zorgt voor grotere aandacht voor de omgeving. Het is een manier om de wereld om ons heen bij te houden. Maar zelfs in kleine groepjes maken we lawaai met onze voetstappen en met de wrijving of het ritselen van onze kleding. Daarom worden er uitgebreide tussenstops ingelast om echt goed te luisteren. Het kraken van takken, het ruisen van de wind, het voorbijkomen van een dier. Juist in stilte wordt het gehoor scherpgesteld. Behalve om te luisteren naar het bos zelf, kun je luisteren naar verhalen over het bos. Een gids helpt je aandacht te sturen. Veilig De ervaring die Furlan en De Ribaupierre met Dans la forêt creëren is heel gecontroleerd en veilig, doordat de route bekend is en de wandeling in groepsverband en met een gids plaatsvindt. Toch zorgen ze er tegelijkertijd voor dat er veel ruimte blijft om je te verwonderen en over te geven aan de ervaring, waarin de drie elementen – lopen, zien en luisteren – centraal staan.

Lees minder

Credits

concept Massimo Furlan, Claire de Ribaupierre gids Jeroen De Man geluid Aurélien Godderis-Chouzenoux technische leiding Jérôme Vernez, Antoine Friderici administratie Noémie Doutreleau distributie Jérôme Pique productie Numero23Prod, Théâtre de Vidy met steun van Ville de Lausanne, l'État de Vaud et Pro Helvetia - Fondation suisse pour la culture