Ga naar de hoofdcontent

Het Oekraïense ‘etno-chaos’-kwartet DakhaBrakha speelt een betoverende soundtrack bij de legendarische, zwijgende film Zemlja (Aarde) van Aleksandr Dovzjenko. Deze klassieker uit 1930 is een ode aan het leven op het platteland van de Sovjet-Unie. Tegelijk is het een kritische blik op de collectivisatie en misère van de landbouw in die tijd, door een van de belangrijkste filmmakers uit de vroege periode van de Sovjet-Unie. DakhaBrakha, momenteel een van de favoriete acts in het popfestivalcircuit, speelt folk onder hoogspanning: donkere nummers die haast ongemerkt opbouwen naar een adembenemende climax. Deze nieuwe soundtrack maakt de film volgens zanger Marko Halanevych nog Oekraïenser. Programma

De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests. Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

 

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent.

Lees minder

De Oekraïense band DakhaBrakha schreef een nieuwe soundtrack bij de stille film Zemlja (1930), van de legendarische Sovjetregisseur Alekandr Dovzjenko(1894–1956). De ‘etno-chaos’ van DakhaBrakha (zoals het gezelschap hun eclectische volksmuziek zelf noemt) schept een extra betoverende dimensie bij Dovzjenko’s grimmig realistische en tegelijkertijd gepassioneerde ode aan het harde leven op het Russische platteland.

De Oekraïense band DakhaBrakha schreef een nieuwe soundtrack bij de stille film Zemlja (1930), van de legendarische Sovjetregisseur Alekandr Dovzjenko(1894–1956). De ‘etno-chaos’ van DakhaBrakha (zoals het gezelschap hun eclectische volksmuziek zelf noemt) schept een extra betoverende dimensie bij Dovzjenko’s grimmig realistische en tegelijkertijd gepassioneerde ode aan het harde leven op het Russische platteland.

Dovzjenko won tweemaal de Stalin Prijs. Al bij leven werd hij beschouwd als een van de grootste Sovjetregisseurs. Toch biedt hij met Zemlja een kritische blik op het geweld waarmee de landbouwcollectivisatie in de Sovjet-Unie werd afgedwongen en hij toont het menselijke leed dat daarmee ontstond. Zemlja is het laatste deel in Dovzjenko’s Oekraïense trilogie. Dit drieluik werd goed ontvangen in het Westen en in de USSR. Zemlja staat bekend als een van de beste films uit de Sovjetperiode. Desondanks waren Dovzjenko’s Sovjetcritici niet erg te spreken over de poëtische beelden en ambigue thematiek, die in hun ogen een contrarevolutionaire werking zouden hebben.

In tegenstelling tot de eerste twee delen van de trilogie, Zvenyhora en Arsenal, richtte Dovzjenko zich met Zemlja op de actualiteit: de ingrijpende hervormingen en onteigeningen, die onder de naam van de communistische revolutie in de Oekraïense landbouw en samenleving werden doorgevoerd. De film begint met het sterven van grootvader Semyon, een oude boer die in het bijzijn van familie en vrienden onder het genot van een sappige peer het leven laat. Met hem sterft ook de landbouw van de oude stempel. De jongere generatie van Semyons kleinzoon Vasyl moet een nieuwe weg inslaan en radicaal breken met het verleden, geheeld in lijn met de Sovjetideologie: mechanisch, collectief en atheïstisch. Met tragische gevolgen.

In combinatie met de donkere, sfeervolle nummers van DakhaBrakha leiden de prachtige verstilde beelden van Dovzjenko langzaam naar een adembenemende climax. De soundtrack werd in 2012 speciaal gemaakt in opdracht van het National Oleksandr Dovzhenko Centre voor een geheel nieuwe restauratie van de film, gebaseerd op de originele versie uit 1930. Door de toevoeging van de bijzondere muziek wordt Zemlja, volgens DakhaBrakha-zanger Marko Halanevych ‘nog meer authentiek Oekraïens.’

DakhaBrakha betekent ‘geven/nemen’ in het oud-Oekraïens. Het kwartet werd in 2004 opgericht door kunstpaus en theaterregisseur Vladyslav Troitskyi van het DAKH Kiev Centre of Contemporary Arts. Sindsdien reist het gezelschap de wereld over. De basis van het DakhaBraka-geluid is de Oekraïense volksmuziek, die door de leden Marko Halanevych, Iryna Kovalenko, Olena Tsibulska, Nina Garenetska op veldexcursies langs plattelandsdorpjes wordt verzameld. Deze traditionele klanken worden aangevuld met ritmes en instrumenten uit de omringende landen, culturen en continenten. Zo spelen de leden darbuka, didgeridoo, accordion, djembe, basdrum, bugay, zhaleyka, diverse percussie-instrumenten en cello. Hun ritualistische, trance-achtige composities gaan samen met heftige, bijna gillende zang en bouwen op tot orkaansterkte. Hoewel DakhaBrakha nog steeds een cultstatus heeft in Oekraïne – en fungeert als huisband van het Dakh Theater – is het gezelschap op talloze internationale theater-, kunst- en popfestivals te zien geweest. Met Zemlja debuteert DakhaBrakha op het Holland Festival.

Lees minder

Credits

uitvoering DakhaBrakha regie Alexander Dovzjenko coproductie Holland Festival, EYE accordeon Marko Halanevych, Iryna Kovalenko zhaleyka Olena Tsibulska, Iryna Kovalenko percussie Nina Garenetska, Iryna Kovalenko, Olena Tsibulska zang Marko Halanevych, Iryna Kovalenko, Olena Tsibulska, Nina Garenetska darbuka Marko Halanevych didgeridoo Marko Halanevych djembé Iryna Kovalenko bass drum Iryna Kovalenko, Nina Garenetska bugay Iryna Kovalenko bass floortom Olena Tsibulska cello Nina Garenetska

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door