Ga naar de hoofdcontent

Het zette de wereld in rep en roer: het neerstorten van de zeppelin Hindenburg in 1937, de atoomtesten op de Bikini atoll in 1946 en het gekloonde schaap Dolly in 1997. Drie grensoverschrijdende gebeurtenissen die de groei van de technologie in de twintigste eeuw markeren. Componist Steve Reich en videokunstenares Beryl Korot namen ze als uitgangspunt voor hun ‘video-opera’ Three Tales, een project dat ze in 1997 startten. De voorstelling is een mix van historisch filmmateriaal, foto’s, interviews en teksten. In beeld en geluid komt de hele twintigste eeuw aan ons voorbij. Behalve beelden van de gebeurtenissen zelf, zien we westerse en niet-westerse natuurkundige, historici en religieuze experts in interviewfragmenten hun commentaar geven op de ontwikkelingen in de wereld. Staan menselijke waarden niet vaak lijnrecht tegenover de ontwikkelingen in wetenschap en technologie? En waar ligt de grens?Achttien muzikanten en zangers van het Duitse Ensemble Modern voorzien de videobeelden van Korot van intrigerende muziek; de repetitieve muziek die Steve Reichs composities kenmerkt. Reichs compositie is opgebouwd uit muziek en gesproken tekst. Nog meer dan in The Cave, het vorige operaproject van Reich en Korot dat in 1993 in het Holland Festival te zien was, is Reich erin geslaagd muziek en tekst te laten assimileren. Kenners hebben The Cave en Three Tales wel blauwdrukken genoemd voor de 21ste-eeuwse opera.

In de jaren dertig van de twintigste eeuw werd hevig gedebatteerd over de vrije luchtvaart. Inmiddels, nog geen vijfenzeventig jaar later, lijkt dat een onschuldig onderwerp en is er een hooglopende discussie opgelaaid over de productie van het menselijk gen. Met de technologische groei worden steeds meer grenzen overschrijdbaar – maar gaan we daarin niet te ver?

In de video-opera Three Tales belichten componist Steve Reich en filmmaker Beryl Korot de materiële, morele en religieuze betekenis van de groeiende technologische ontwikkeling aan de hand van drie grensoverschrijdende gebeurtenissen in de twintigste eeuw. Het neerstorten van de zeppelin Hindenburg in 1937, de atoomtesten op Bikini atol in 1946 en het gekloonde schaap Dolly in 1997: alledrie staan ze een stapje hoger op de technologische ladder. En alledrie wakkerden ze nieuwe hooglopende discussies aan.

Credits

muziek Steve Reich video Beryl Korot uitvoering Synergy Vocals, Ensemble Modern toneelbeeld Nick Mangano licht Matthew Frey kostuums Anita Yavich dirigent Bradley Lubman technische leiding Steven Ehrenberg videoprojectie Jack Young geluid Norbert Ommer geluid software Ben Rubin technische coördinatie Stephan Buchberger productie Holland Festival, Settembre Musica, Festival musica Strasburg, Hebbel-Theater Berlin, Spoleto Festival, Barbican Bite, Wiener Festwochen, The Brooklyn Academy of Music (BAM), Next Wave Festival, Cité de la musique, Torino City Council, Centro Cultural de Belém, Festival d’Automne à Paris