Ga naar de hoofdcontent

‘Thinking man’s guitar hero’ Gary Lucas brengt een eerbetoon aan de Chinese popmuziek uit de jaren dertig met The Edge of Heaven. Het genre combineert westerse swing en jazz met showmuziek van Broadway en Chinese invloeden. De muziek maakt sinds het begin van het nieuwe millennium weer een opleving door, mede dankzij de soundtracks van films als Shanghai Triad en In the Mood for Love. Lucas, bekend van samenwerkingen met onder andere Jeff Buckley, Captain Beefheart en Nick Cave, voegt aan de weelderige melodieën van het genre zijn eigen in de blues gewortelde gitaarstijl toe. De populaire zangeressen Sally Kwok en Mo Hai Jin zullen Lucas vergezellen in het Bimhuis.

The Edge of Heaven is een project rond Chinese popmuziek uit het interbellum, bedacht en uitgevoerd door de Amerikaanse gitarist, componist en liedjesschrijver Gary Lucas. Lucas, onder meer bekend van de band Gods and Monsters, wordt algemeen beschouwd als een van de meest oorspronkelijke gitaristen van het moment. Hij werkte samen met uiteenlopende musici als Captain Beefheart, Leonard Bernstein en Jeff Buckley en bracht meer dan tien albums uit onder eigen naam. In 2009 werkte Lucas al mee aan een productie voor het Holland Festival, toen hij samen met Reza Namavar een nieuwe soundtrack componeerde voor de beroemde stomme antioorlogsfilm J'accuse van Abel Gance uit 1919. Gary Lucas werd in The New Yorker ‘The thinking man's guitar hero’ genoemd. Het project The Edge of Heaven wordt in het Bimhuis uitgevoerd door Lucas zelf, bijgestaan door de populaire zangeressen Sally Kwok en Mo Hai Jin uit Shanghai.

 

In 2001 bracht Gary Lucas zijn album The Edge of Heaven uit. Dit was een eerbetoon aan de weelderige melodieën van de Chinese pop uit de jaren 30. Dit in het Westen nauwelijks bekende genre, dat tussen de beide wereldoorlogen immens populair was in China, combineert elementen uit westerse swing en jazz en de showmuziek van Tin Pan Alley en Broadway met Chinese invloeden. De laatste tijd maakt het genre in China een opleving door, herontdekt en opnieuw opgenomen door tegenwoordig populaire Chinese zangers, geremixed en van een beat voorzien voor de dance scene en opgenomen op de soundtracks van films als Shanghai Triad van Zhang Yimou en In the Mood for Love van Wong Kar-Wai.

 

Het repertoire dat Lucas opnam, werd oorspronkelijk gezongen door twee legendarische Chinese filmdiva's en popsterren uit de jaren 30, genaamd Chow Hsuan and Bai Kwong. Lucas ontdekte hun werk toen hij in de jaren 70 in Azië woonde. De muziek maakte onmiddellijk een onuitwisbare indruk op hem. De elegantie en de sprankelende melodische allure van deze liederen inspireerden hem uiteindelijk tot het plan ze zelf opnieuw uit te voeren, uitgaande van zijn eigen in de blues gewortelde gitaarstijl. Voor zijn album arrangeerde hij een aantal van deze klassieke liederen als solostukken voor akoestisch gitaar, en een aantal andere als duetten voor gitaar en zangeres. De Singaporese televisiester Celest Chong en de Europese zangeres Gisburg leenden hem daarvoor hun stem en zongen, in het originele Mandarijn, die liedjes uit een ander tijdperk, die in deze uitvoeringen niets van hun oorspronkelijke frisheid hebben ingeboet.

 

Van het album The Edge of Heaven zijn wereldwijd meer dan 10.000 exemplaren verkocht. Het kreeg uitgebreide aandacht in gerenommeerde publicaties als de Wall Street Journal en de International Herald Tribune en kreeg 4-sterren-recensies in tijdschriften als Rolling Stone, Vibrations en Global Rhythms. Ook de Chinese pers in Taiwan, Hong Kong en Macau was uitermate lovend. The Edge of Heaven eindigde in de ‘beste album van het jaar’-lijsten van onder meer de Franse krant Libération en het Franse Jazz Magazine en stond begin 2002 bovenaan de Canadese World Music Charts. Op donderdag 5 augustus 2010 maakte Lucas met veel succes zijn concertdebuut op het vasteland van China, toen hij een programma met songs van The Edge of Heaven cd ten gehore bracht in de Chinatown Shanghai Club in Shanghai, tijdens de Shanghai World Expo 2010. Daarbij werd hij bijgestaan door gastvocaliste Sally Kwok, die ook in Amsterdam haar opwachting zal maken.

Credits

muziek Gary Lucas zang Sally Kwok, Mo Hai Jin uitvoering Gods and Monsters, Ernie Brooks, Billy Ficca in participatie met Music Meeting