Ga naar de hoofdcontent

Sam Mendes en zijn transatlantische gezelschap verkennen macht, verraad, liefde en vergankelijkheid in Shakespeares laatste toneelstuk.

Regisseur Sam Mendes en zijn transatlantische gezelschap The Bridge Project, presenteren The Tempest. Het stuk speelt zich af op een magisch eiland waar Prospero, de verbannen hertog van Milaan, wraak neemt op zijn broer Antonio die hem twaalf jaar eerder onrechtmatig van de troon heeft gestoten. Hij ontketent een storm waardoor het schip van Antonio en zijn gevolg op het eiland strandt. Van daar ontvouwt het stuk zich in verschillende lagen, waarin macht, verraad, liefde en waarachtigheid de grote thema’s zijn. En vergankelijkheid. Immers, The Tempest wordt algemeen beschouwd als Shakespeares laatste toneeltekst, en niet voor niets spreekt Prospero hier de beroemde woorden: ‘We are such stuff as dreams are made on.’

The Bridge Project, het transatlantische project van de BAM in New York, The Old Vic in Londen en Neal Street, komt dit jaar ook naar Amsterdam. De sterrencast van Britse en Amerikaanse acteurs onder regie van Oscarwinnaar Sam Mendes verkent de wereld van macht, magie, vreemde oorden en echte liefde, in een intrigerende combinatie van twee Shakespearestukken: As You Like It en The Tempest. Sam Mendes maakte op jonge leeftijd al furore met zijn Shakespeare-opvoeringen bij de Royal Shakespeare Company en brak later ook bij het grote publiek door toen hij met zijn eerste speelfilm American Beauty vijf Oscars in de wacht sleepte. In The Bridge Project spelen dit jaar onder meer Michelle Beck, Christian Camargo, bekend van de tv-serie Dexter, Tonywinnaar Stephen Dillane (The Real Thing, The Hours), Alvin Epstein, Ron Cephas Jones, Shakespeare-actrice Juliet Rylance en Thomas Sadoski. Een unieke gelegenheid om deze internationale topacteurs te zien spelen op het toneel van de Amsterdamse Stadsschouwburg. De Britse uitvoerenden treden op met toestemming van de Actors’ Equity Association – de Britse vakbond van auteurs. De Amerikaanse uitvoerenden treden op met toestemming van de UK Equity, een samenwerkingsverband van verschillende Britse kunstenaarsbonden, in het kader van een uitwisselingsprogramma tussen Amerikaanse en Britse bonden. De producenten danken de Actors’ Equity Association en UK Equity voor hun medewerking aan deze producties

 

Toelichting van Sam Mendes

Toen ik research deed voor de twee werken van Shakespeare die we in deze tweede jaargang van The Bridge Project brengen, stuitte ik op een passage van Ted Hughes die naar mijn idee precies weergeeft wat het verband is tussen As You Like It en The Tempest.

In The Tempest, zo schrijft hij, ‘ontsnapt Prospero met zijn dan driejarige dochtertje Miranda, net zoals in As You Like It waar de verbannen hertog (uiteindelijk) samen met zijn dochter in het woud woont. Antonio, die met hulp van Koning Alonso van Napels zijn broer Prospero heeft afgezet en hem de zee op heeft gestuurd, is een broer-rivaal van het type Macbeth, maar dan één die niet kon doden. Meer voor de hand liggend is Antonio als verdubbeling van hertog Frederick, die in As You Like It (de tragische ouverture tot The Tempest) de oude hertog heeft afgezet en verbannen, alsof het Devil's Island waar Prospero terecht is gekomen het enige is dat na de holocaust van tragedies is overgebleven van het Woud van Arden. Misschien is het te vergezocht, maar is het mogelijk dat Moeder Bos uit de lyrische dagen, toen Shakespeare ‘nel mezzo del cammin’ vol overgave zijn roeping volgde, is veranderd in het rotsige, door stormen geteisterde eiland van een verschrikkelijke dode heks en haar duivel-god? Of dat Prospero tamelijk precies de twaalf jaren telt (wanneer Jaques op weg gaat om de bekeerde hertog te achtervolgen) die zijn verstreken tussen het schrijven van As You Like It en de totstandkoming van The Tempest, en dat hij, evenzovele jaren ouder, nu kans ziet de rekening te vereffenen en zijn blik kan losmaken van zijn geliefde boeken.?’ (Uit Ted Hughes, Shakespeare and the Goddess of Complete Being)

 

Hoewel de twee toneelstukken die wij dit jaar brengen elk op zichzelf staan, zijn ze niettemin ontworpen en gedacht als een enkel gebaar, als één reis.

 

We hopen dat de reis de moeite waard is.

Sam Mendes

Credits

tekst William Shakespeare regie Sam Mendes toneelbeeld Tom Piper kostuumontwerp Catherine Zuber licht Paul Pyant geluid Simon Baker compositie Mark Bennett casting Nancy Piccione, Maggie Lunn muzikale leiding Stephen Bentley-Klein* choreografie Josh Prince cast Richard Hansell*, Ron Cephas Jones, Aaron Krohn, Anthony O’Donnell, Juliet Rylance*, Thomas Sadoski, Michael Thomas*, Ross Waiton*, Ashlie Atkinson, Jenni Barber, Michelle Beck, Edward Bennett, Christian Camargo, Stephen Dillane*, Alvin Epstein, Jonathan Lincoln Fried percussie Shane Shanahan productie Neal Street, Holland Festival, BAM, The Old Vic co-opdracht Athens & Epidaurus Festival, Hong Kong Arts Festival, Singapore Repertory Theatre, Théâtre Marigny-Paris geproduceerd in samenwerking met Théâtre Marigny-Paris, Singapore Repertory Theatre, Hong Kong Arts Festival, Athens & Epidaurus Festival