Ga naar de hoofdcontent

Oscarwinnend regisseur Sam Mendes brengt een van Shakespeares meest geliefde komedies op de planken.

Regisseur Sam Mendes brengt met zijn transatlantische Bridge Project een van de meest geliefde komedies van Shakespeare op het toneel: As You Like It. In het fictieve bos Arden ontdekt de heldin van het stuk, Rosalind, wat ware liefde en vervulling is in een wereld van valse idealen, hypocrisie en zelfbedrog.

As You Like It is geschreven in de vorm van een pastorale komedie, een traditioneel herdersspel waarin het leven in de natuur tegenover de gekunsteldheid van het hof wordt geplaatst. Shakespeare speelt een subtiel spel met de conventies van dit genre en neemt zo het ideaal van de romantische liefde en de idylle van het landelijke leven op de hak.

The Bridge Project, het transatlantische project van de BAM in New York, The Old Vic in Londen en Neal Street, komt dit jaar ook naar Amsterdam. De sterrencast van Britse en Amerikaanse acteurs onder regie van Oscarwinnaar Sam Mendes verkent de wereld van macht, magie, vreemde oorden en echte liefde, in een intrigerende combinatie van twee Shakespearestukken: As You Like It en The Tempest. Sam Mendes maakte op jonge leeftijd al furore met zijn Shakespeare-opvoeringen bij de Royal Shakespeare Company en brak later ook bij het grote publiek door toen hij met zijn eerste speelfilm American Beauty vijf Oscars in de wacht sleepte. In The Bridge Project spelen dit jaar onder meer Michelle Beck, Christian Camargo, bekend van de tv-serie Dexter, Tonywinnaar Stephen Dillane (The Real Thing, The Hours), Alvin Epstein, Ron Cephas Jones, Shakespeare-actrice Juliet Rylance en Thomas Sadoski. Een unieke gelegenheid om deze internationale topacteurs te zien spelen op het toneel van de Amsterdamse Stadsschouwburg. De Britse uitvoerenden treden op met toestemming van de Actors’ Equity Association – de Britse vakbond van auteurs. De Amerikaanse uitvoerenden treden op met toestemming van de UK Equity, een samenwerkingsverband van verschillende Britse kunstenaarsbonden, in het kader van een uitwisselingsprogramma tussen Amerikaanse en Britse bonden. De producenten danken de Actors’ Equity Association en UK Equity voor hun medewerking aan deze producties

 

Toelichting van Sam Mendes

Toen ik research deed voor de twee werken van Shakespeare die we in deze tweede jaargang van The Bridge Project brengen, stuitte ik op een passage van Ted Hughes die naar mijn idee precies weergeeft wat het verband is tussen As You Like It en The Tempest.

In The Tempest, zo schrijft hij, ‘ontsnapt Prospero met zijn dan driejarige dochtertje Miranda, net zoals in As You Like It waar de verbannen hertog (uiteindelijk) samen met zijn dochter in het woud woont. Antonio, die met hulp van Koning Alonso van Napels zijn broer Prospero heeft afgezet en hem de zee op heeft gestuurd, is een broer-rivaal van het type Macbeth, maar dan één die niet kon doden. Meer voor de hand liggend is Antonio als verdubbeling van hertog Frederick, die in As You Like It (de tragische ouverture tot The Tempest) de oude hertog heeft afgezet en verbannen, alsof het Devil's Island waar Prospero terecht is gekomen het enige is dat na de holocaust van tragedies is overgebleven van het Woud van Arden. Misschien is het te vergezocht, maar is het mogelijk dat Moeder Bos uit de lyrische dagen, toen Shakespeare ‘nel mezzo del cammin’ vol overgave zijn roeping volgde, is veranderd in het rotsige, door stormen geteisterde eiland van een verschrikkelijke dode heks en haar duivel-god? Of dat Prospero tamelijk precies de twaalf jaren telt (wanneer Jaques op weg gaat om de bekeerde hertog te achtervolgen) die zijn verstreken tussen het schrijven van As You Like It en de totstandkoming van The Tempest, en dat hij, evenzovele jaren ouder, nu kans ziet de rekening te vereffenen en zijn blik kan losmaken van zijn geliefde boeken.?’ (Uit Ted Hughes, Shakespeare and the Goddess of Complete Being)

 

Hoewel de twee toneelstukken die wij dit jaar brengen elk op zichzelf staan, zijn ze niettemin ontworpen en gedacht als een enkel gebaar, als één reis.

 

We hopen dat de reis de moeite waard is.

Sam Mendes

 

Synopsis As You Like It

Wanneer de oude Hertog door zijn broer is afgezet en verbannen, blijft Rosalind achter aan het hof om haar nicht Celia gezelschap te houden.

Op een nacht ontmoeten Rosalind en Celia de onterfde Orlando. Hij en Rosalind worden bij die gelegenheid onmiddellijk verliefd op elkaar.

Later die nacht wordt Rosalind door haar oom verbannen van het hof, waarop Celia plechtig belooft haar nicht trouw te blijven. Samen vermommen zij zich: Rosalind als een man genaamd Ganymede en Celia als ‘zijn’ zuster Aliena, een meisje van het land. Ze besluiten in het Woud van Arden op zoek te gaan naar de vader van Rosalind en nemen de hofnar Touchstone mee om hen te vermaken.

Ondertussen is Orlando na de worsteling weer naar huis teruggekeerd, waar hij ontdekt dat zijn broer Oliver erop uit is hem te doden. Samen met Adam, de trouwe dienaar die hem voor de samenzwering had gewaarschuwd, ontsnapt ook hij naar het Woud van Arden. Orlando en Adam vinden daar al spoedig de oude hertog en vader van Rosalind, die daar in ballingschap leeft temidden van een gemeenschap van verschoppelingen, onder wie de melancholieke Jaques.

Vermomd als Ganymede ontmoet Rosalind Corin en Silvius, een herder wiens passie voor Phoebe haar eigen liefde voor Orlando (die zij vreest nooit meer terug te zien) weerspiegelt. Al snel ontmoet ook Phoebe Rosalind in haar vermomming als Ganymede en wordt onmiddellijk verliefd op ‘hem’. Ondertussen zit Touchstone achter het volksmeisje Audrey aan.

 

Op een dag vertelt Celia dat zij Orlando in het bos heeft gezien en dat hij degene is die de liefdesgedichten over Rosalind heeft geschreven die overal in het bos aan de bomen hangen.

Rosalind besluit om in haar vermomming met Orlando over de liefde te gaan praten.

Zij houdt hem voor dat Orlando van zijn liefde voor Rosalind kan genezen als hij ‘hem’ iedere dag komt opzoeken en dan doet alsof Ganymede zijn beminde is.

Een nieuwe bezoeker verschijnt aan Celia en Rosalind in het bos: de ooit op moord beluste broer van Orlando die beweert een transformatie te hebben ondergaan.

 

Wat zal Orlando aan Ganymede onthullen over de aard van zijn liefde voor Rosalind?

Zal Rosalinds vermomming haar de vrijheid geven die zij wenst?

Is het mogelijk dat Rosalind en Orlando waarlijk verliefd zijn?

Zal Celia in het woud de liefde vinden?

Kan Silvius het zonder de liefde van Phoebe stellen?

Kan Phoebe over haar liefde voor Ganymede heenkomen?

Kunnen Touchstone en Audrey samen gelukkig zijn?

Komt er een verzoening tussen de broers?

Zullen vader en dochter herenigd worden?

Credits

tekst William Shakespeare regie Sam Mendes toneelbeeld Tom Piper kostuumontwerp Catherine Zuber licht Paul Pyant geluid Simon Baker compositie Mark Bennett casting Nancy Piccione, Maggie Lunn choreografie Josh Prince cast Ashlie Atkinson, JenniBarber, Michelle Beck, Edward Bennett, Christian Camargo, Stephen Dillane*, Alvin Epstein, Jonathan Lincoln Fried, Richard Hansell*, Ron Cephas Jones, Aaron Krohn, Anthony O’Donnell, Juliet Rylance*, Thomas Sadoski, Michael Thomas*, Ross Waiton* muzikale leiding Stephen Bentley-Klein* percussie Shane Shanahan productie Neal Street, BAM, The Old Vic, Holland Festival co-opdracht Athens & Epidaurus Festival, Hong Kong Arts Festival, Singapore Repertory Theatre, Théâtre Marigny-Paris geproduceerd in samenwerking met Hong Kong Arts Festival, Singapore Repertory Theatre, Théâtre Marigny-Paris, Athens & Epidaurus Festival