In deze grensverleggende lezing-performance ontleedt de Braziliaanse theatermaker Janaina Leite, samen met haar eigen moeder en een gemaskerde pornoacteur, de cultuurhistorische verhouding tussen man en vrouw, vormgegeven door de rol van beul en slachtoffer.
Geïnspireerd door een filosofisch essay van Julia Kristeva verwijst Stabat Mater naar het middeleeuwse gedicht over de Maagd Maria, letterlijk de ‘moeder die staat’, de moeder die er altijd is, aan de voeten van haar gekruisigde zoon. Deze vrouw die ‘zonder plezier en zonder zonde’ ter wereld is gekomen, bevrucht werd terwijl ze sliep, wordt het prototype waarop de westerse wereld haar beeld van vrouwelijkheid ent, in het spanningsveld tussen hoer en heilige, tussen zelfverloochening en masochisme.
De voorstelling neemt de vorm aan van een lezing-performance, maar speelt inventief met theatraliteit en alternatieve ruimtes. De lessenaar wordt een kerkaltaar, het toneel verandert in een nachtclub, met paaldans en enorme fallus. Met het bijbelse motief als uitgangspunt roept Leite vrouwelijke modellen op, zoals haar eigen moeder. In deze ruimte, die zowel baarmoeder als graf kan zijn, pelt Leite de historische ordening tussen mannelijk en vrouwelijk tot op het bot af.
‘Over Stabat Mater kan ik alleen maar zeggen dat niemand er onberoerd bij zal blijven. Het is het meest gedurfde stuk in het huidige seizoen van São Paulo. (...) Een krachtige oefening over trauma's en taboes over vrouwen, die nog steeds hardnekkig zijn in de 21e eeuw.’
- Ivana Moura, theatercriticus
data
za 22 juni 2024 20:30
zo 23 juni 2024 16:00
prijzen
- standaard € 26
- CJP/student/scholier € 13
informatie
-
Portugees boventiteling: Engels, Nederlands
-
1 uur 50 minuten (zonder pauze)
in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van stroboscooplicht en luide muziek.
Aanbevolen leeftijd: 18+
gerelateerd
Bezoekers van Stabat Mater op zaterdag 22 juni kunnen die avond met hun voorstellingsticket het feestelijke FRASC at Night bezoeken.
Een hernieuwde ontmoeting met de eeuwenoude afgewezen moeder
interview met Janaina Leite
door Mendel Hardeman
Waar komt Stabat Mater vandaan?
'Het stuk begint met een tekening van drie personen op een bed: mijn moeder, ik, en een vader. Wat zich tussen hen afspeelt is onduidelijk.
Ik groeide deels op in de kroeg, als een meisje dat door haar vader aan haar lot werd overgelaten tussen dronken mannen. Thuis waren we drie meiden, plus vader, moeder en een zieke opa. Ik was de middelste van de drie, en mijn ouders hadden mij verkozen voor de rol van meest geliefde dochter. Mijn vader was elke dag dronken, en gewelddadig in de breedste zin van het woord. Ik had een hele symbiotische relatie met hem. Bij mijn moeder wekte hij vooral afkeer op. Het was een totaal verstoorde omgeving, en seksueel heel losbandig. Pure chaos en verwarring. Er zijn thema’s die me jarenlang hebben achtervolgd, zonder dat ik met zekerheid kan zeggen wat er nou echt is gebeurd, en wat niet. Mijn vorige stuk, Gesprekken met mijn Vader, gaat over die omgeving vol geweld, waar de liefde net zo sterk is als de walging.