Het Nationale Ballet presenteert twee wereldpremières van choreografen die tot de belangrijkste van hun generatie worden gerekend. De van oorsprong Chinese choreograaf Shen Wei wordt wereldwijd geroemd om zijn originele bewegingsidioom en onvoorstelbaar mooie beelden waarin hij de esthetiek van Chinese kalligrafie met moderne dans verbindt. Speciaal voor deze gelegenheid maakt hij honderd jaar na de originele opvoering een nieuwe versie van Le Sacre du Printemps, uitgevoerd met live orkest. Voormalig huischoreograaf David Dawson werkte de afgelopen jaren freelance voor diverse Europese gezelschappen en keert na timelapse en day4 terug in Amsterdam met een nieuwe choreografie op speciaal gecomponeerde muziek.
data
za 15 juni 2013 22:15
zo 16 juni 2013 16:00
di 18 juni 2013 22:15
wo 19 juni 2013 22:15
vr 21 juni 2013 22:15
za 22 juni 2013 22:15
informatie
-
Duur voorstelling niet bekend (inclusief een pauze)
De bijdrage van Het Nationale Ballet aan het Holland Festival 2013 bestaat uit wereldpremières van twee hedendaagse choreografen Shen Wei en David Dawson.
Shen Wei en David Dawson worden beiden gerekend tot de belangrijkste choreografen van hun generatie. De van oorsprong Chinese Shen Wei – bekend van de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2008 in Beijing – maakt voor het eerst een creatie voor een Nederlands gezelschap. Met Engelsman David Dawson, die de afgelopen jaren werk maakte voor diverse topgezelschappen, luidt Het Nationale Ballet een vernieuwde en intensieve samenwerking in.
De producties van de in New York gevestigde Shen Wei worden in de internationale pers steevast geroemd vanwege het originele bewegingsidioom én de onvoorstelbaar mooie beelden die de Chinese choreograaf weet te creëren. “Shen Wei combineert Chinese kalligrafie met moderne dans en heeft daarmee een volstrekt eigen beeldtaal ontwikkeld, waarmee hij niettemin een groot publiek weet aan te spreken,” aldus Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet. Shen Wei maakt speciaal voor het gezelschap een nieuwe versie van Le Sacre du Printemps, de compositie van Igor Stravinsky die honderd jaar geleden voor het eerst werd uitgevoerd.
Ook voormalig huischoreograaf David Dawson gaat de komende jaren werken voor Het Nationale Ballet creëren. Dawson, die tegenwoordig als freelance choreograaf vanuit Berlijn opereert, maakte recent opvallende werken voor onder meer het English National Ballet, het Koninklijk Zweeds Ballet en het Marijinski (voorheen Kirov) Ballet. Voor Het Nationale Ballet creëerde hij het afgelopen jaar het overrompelende timelapse/(Mnemosyne) en day4 (in Present/s). Dawson vertrekt vanuit de klassieke ballettechniek, maar de Britse choreograaf geeft daaraan een heel eigen, modern-poëtische interpretatie. Voor dit programma maakt de Poolse componist Szymon Brzóska een nieuwe compositie.
‘One of the great artists of our time … infinitely absorbing’
- The Washington Post over Shen Wei
‘Beautiful in every department (..) A driven, classically pitched movement vocabulary of fluid, stretched angularity. Little wonder that Dawson is in demand by dance companies around the world’
- The Times