Ga naar de hoofdcontent

Trilogie met verrassende perspectieven


Hedendaagse dans, vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren.


Zijn grote, nieuwe trilogie Porca Miseria baseert hij op de verhalen en gevechten van zeer verschillende, maar even sterke vrouwen, zoals Maggie uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof en de Grieks-mythologische Medea. Via hen verkent hij op een meeslepende manier kwesties van identiteit, gender, seksualiteit en macht.


Ook doorbreekt Harrell de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst. Het eerste deel is zowel kunstinstallatie als performance, het middendeel is een film en het derde deel is te zien in een theatersetting.

Porca Miseria is een trilogie die bestaat uit Deathbed, O Medea en Maggie the Cat. Op zondag worden de bezoekers voor Deathbed in twee groepen verdeeld, vanwege de beperkte ruimte.


Programma


17.15 - 18.30 uur: deel I - vrije inloop installatie Deathbed (op zondag vanaf 16.00 uur)


18:30 - 19:30 uur: pauze


19:30 - 19:55 uur: deel II - film O Medea


20:05 - 21:05 uur: deel III - uitvoering Maggie the Cat



Achtergrond

'De toe-eigening van de modetaal in de dans komt voort uit de voguing-danstraditie. De catwalk als mijn signatuur en als architectonische ruimte binnen de danscompositie blijft leidend voor mijn formele proces en zal hopelijk een blijvende bijdrage aan de dans en de kunstgeschiedenis leveren.’ - Trajal Harrell


Trajal Harrells meest in het oog springende werk was de achtdelige serie Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church. De Judson Church was de plek waar in de jaren zestig een groep danspioniers als Trisha Brown, Lucinda Childs en Steve Paxton de concepten van de postmoderne dans uitwerkten. De reeks is opgezet als een ontmoeting tussen deze vroegmoderne dans en voguing.


Porca Miseria is een trilogie die bestaat uit Deathbed, O Medea en Maggie the Cat. Op zondag worden de bezoekers voor Deathbed in twee groepen verdeeld, vanwege de beperkte ruimte.


Programma


17.15 - 18.30 uur: deel I - vrije inloop installatie Deathbed (op zondag vanaf 16.00 uur)


18:30 - 19:30 uur: pauze


19:30 - 19:55 uur: deel II - film O Medea


20:05 - 21:05 uur: deel III - uitvoering Maggie the Cat



Achtergrond

'De toe-eigening van de modetaal in de dans komt voort uit de voguing-danstraditie. De catwalk als mijn signatuur en als architectonische ruimte binnen de danscompositie blijft leidend voor mijn formele proces en zal hopelijk een blijvende bijdrage aan de dans en de kunstgeschiedenis leveren.’ - Trajal Harrell


Trajal Harrells meest in het oog springende werk was de achtdelige serie Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church. De Judson Church was de plek waar in de jaren zestig een groep danspioniers als Trisha Brown, Lucinda Childs en Steve Paxton de concepten van de postmoderne dans uitwerkten. De reeks is opgezet als een ontmoeting tussen deze vroegmoderne dans en voguing.


Harrell maakte zeven voorstellingen van verschillende lengtes, plus een publicatie. Het derde deel ging in 2009 in première in het New Museum in New York en werd uitgeroepen tot een van de beste stukken van dat jaar. Een van de laatste delen, Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure) / Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M2M), was tijdens het Holland Festival in 2014 te zien in het Stedelijk Museum. Zijn The Return of The Modern Dance (2015) was een jaar later ook te zien in het Holland Festival. In 2020 maakte hij het drieluik Porca Miseria dat in het Holland Festival van 2022 voor het eerst in zijn geheel te zien zal zijn.


Deel 1: Deathbed (16:00 of 17:15)

Het eerste deel van Porca Miseria is geïnspireerd door een ontmoeting van Harrell met een grote Afro-Amerikaanse choreografe. Deze ontmoeting vormt de basis van dit deel van Porca Miseria. In Deathbed doorbreekt Harrell de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst; het is evenzeer installatie als performance en het publiek kan zich vrijelijk door de ruimte bewegen.


Deel 2: O Medea (19:30)

O Medea is een korte film gebaseerd op de figuur van Medea uit de Grieks-mythologie. Harrell: ‘Ik zie Medea als een vrouw die crazy in love is, om Beyoncé te citeren. Het vermoorden van haar kinderen is voor mij een metafoor: ze moest het ideaalbeeld van moederschap en vrouwelijkheid doden om zich van die mannelijke definitie van vrouwelijkheid te bevrijden.’ Een emotioneel eerbetoon aan een tragische heldin in een buitengewone verkenning van verdriet en rouw.


Deel 3: Maggie the Cat (20:05)

Deel drie van Harrells trilogie Porca Miseria is geïnspireerd op Maggie, het onrustige maar stoere centrale karakter van Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof – waarin Harrell het perspectief verschuift van de rijke, witte familie van Maggie's man Brick naar de Afro-Amerikaanse bedienden. De night-on-the-town soundtrack past evengoed in een nachtclub als in het theater.


Lees minder
  • Porca Miseria - Maggie the Cat © Tristram Kenton

    © Tristram Kenton

  • © Courtesy of the artist (Trajal Harrell)

  • © Tristram Kenton

  • © Andreas Simopoulos

  • Porca Miseria - The Deathbed of Katherine Dunham © Orpheas Emirzas

    © Orphaes Emirzas

  • Porca Miseria - Deathbed © Orpheas Emirza

    © Orpheas Emirzas (Deathbed)

  • Porca Miseria - Deathbed © Orpheas Emirza

    © Orpheas Emirza (Deathbed)

  • © DAVID HUP

Credits

choreografie Trajal Harrell kostuumontwerp Trajal Harrell geluidsontwerp Trajal Harrell decorontwerp Trajal Harrell, Erik Flatmo licht ontwerp Stéfane Perraud assistent-regisseur Lennart Boyd Schürmann dramaturgie Katinka Deecke, Sara Jansen, Debra Levine productie manager Steve Wald geluid Camille Roduit, Melvyn Coote productie-assistent Camille Roduit uitvoerende productie Axel Satgé kleder Sally Heard stagemanager Zoe Hunn Cast - Maggie the Cat Trajal Harrell, Titilayo Adebayo, Stephanie Amurao, Helan Boyd Auerbach, Vânia Doutel Vaz, Challenge Gumbodete, Christopher Matthews, Nasheeka Nedsreal, Perle Palombe, Songhay Toldon, Ondrej Vidlar Cast - Deathbed Trajal Harrell, Titilayo Adebayo, Frances Chiaverini, Challenge Gumbodete, Josh Johnson, Christopher Matthews, Nasheeka Nedsreal, Perle Palombe, Dila Watten Raworth, Songhay Toldon, Ondrej Vidlar Cast - O Medea Titilayo Adebayo, Trajal Harrell, Maria Ferreira Silva, Vânia Doutel Vaz, Ondrej Vidlar productie Manchester International Festival in opdracht van Manchester International Festival, Schauspielhaus Zürich, Onassis Stegi, Kampnagel, Holland Festival, Barbican, Dance Umbrella, NYU Skirball, Berliner Festspiele, The Arts Center at NYU Abu Dhabi

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door