ÔSS is de krachtige ontmoeting tussen choreografe Marlene Monteiro Freitas en een gezelschap voor inclusieve dans, Dançando com a Diferença. Samen creëren ze een poëtisch en anarchistisch dansmanifest, een ervaring die alle scheidslijnen overstijgt.
Ôss betekent ‘bot’ in het Creools. Het woord doet ook denken aan de onder karatebeoefenaars bekende uitdrukking 'oss', die verwijst naar begrippen als drukken, duwen en ondersteunen. Met deze voorstelling voor negen performers, onder wie zes dansers, verkent Freitas de harde en zachte aspecten van het lichaam, van het skelet en de ingewanden tot en met de huid.
Het werk van de Kaapverdische Marlene Monteiro Freitas houdt het midden tussen het groteske en het magische. In haar werk combineert ze verschillende tradities en invloeden: hedendaagse dans, hiphop, klassieke muziek, samba, circus, film en popcultuur. Voor deze voorstelling, in samenwerking met Dançando com a Diferença uit Madeira, laat ze zien hoe juist in de unieke kenmerken van mensen hun grootste krachten schuilgaan. De groep charismatische performers belichaamt actief het motto van Dançando com a Diferença: 'dansen met ons lichaam, niet ondanks ons lichaam.'
Marlene Monteiro Freitas:
‘In deze voorstelling zijn wij geïnteresseerd in het bot als hoeder van oude geheimen. Het brengt anatomische richtingen aan het licht en geeft structuur aan zachte en kwetsbare delen. We bouwen een sterk skelet, waarbij de voet als hersenen dient, het hart als elleboog en de knieën een lever en een oor zijn. Dit is voor ons uiteraard mogelijk, aangezien het verschil tussen hard en zacht er weinig toe doet.’
data
vr 9 juni 2023 20:30
za 10 juni 2023 20:30
prijzen
- standaard € 28
- CJP/student/scholier € 12
informatie
-
1 uur 25 minuten
‘Iedereen heeft recht op dans’
Interview met Marlene Monteiro Freitas
Koorzangers met hun mond opengetrokken door een tandheelkundige prothese. Muziekstandaards die beurtelings dienstdoen als peddels, lokfluitjes of aanvalsgeweren. Een kont die metamorfoseert tot een gezicht. Een militaire ruiter opgesloten in een doos van plexiglas. Marlene Monteiro Freitas is nooit gierig met beelden. Haar voorstellingen blijven je vaak een paar dagen bij, maar soms achtervolgen ze je jarenlang. Sinds haar solo Guintche, die in 2010 als een buitenaards wezen opdook tijdens hedendaagse podiumvoorstellingen en vervolgens (M)imosa, een uitzinnige interpretatie van de zanger Prince die voor haar de deuren naar roem opent, legt de Kaapverdische choreografe een esthetiek op die meteen herkenbaar is: verwrongen, vuile gezichten, zowel grandioos als grotesk, steeds weer tot het uiterste gedreven. We leggen haar levensloop onder de loep en dompelen onszelf onder in de sfeer van carnaval van haar geboorteplaats Mindelo om te begrijpen waar haar intensiteit vandaan komt.