Ga naar de hoofdcontent

Octavia. Trepanation legt de bloederige werking van de revolutie bloot. Deze opera – die op het Holland Festival in wereldpremière gaat – is van componist Dmitri Koerljandski en regisseur Boris Joechananov, artistiek directeur van het Stanislavsky Electrotheatre uit Moskou. Ze noemen het zelf een ‘opera-operatie’, want op het podium staat onder andere een gigantische replica van Lenins hoofd, waarvan de schedel wordt gelicht. Koerljandski’s muziek bestaat uit opgerekte socialistische hymnen. Daarover­heen zingen de solisten teksten van de marxistische revolutionair Leon Trotski en delen uit Octavia, een toneelstuk, toegeschreven aan Seneca, over de Romeinse keizer Nero. Kan kunst tirannie verklaren? Programmaboek

Regisseur Romeo Castellucci maakt dit jaar La democrazia in America, naar het gelijknamige boek (1835) van De Tocqueville. In The Gabriels beschouwt regisseur Richard Nelson het afgelopen Amerikaanse verkiezingsjaar door de ogen van een doodgewone familie. Andere kunstenaars richten zich op de problematiek in democratische naties, zoals de vluchtelingenkwestie in de voorstellingen van regisseurs Dieudonné Niangouna en ThomasBellinck. Weer anderen tonen de dreiging van geweld (Demolishing everything with amazing speed), tirannie (Octavia) of het vormgeven aan activisme (The Tempest Society). Filmregisseur Julian Rosefeldt kijkt in Manifesto naar de relatie tussen kunst en samenleving.

 

We presenteren twee nationale theaterhuizen met elk een eigen staat van de natie: My Country van het National Theatre uit Londen en The Nation van Het Nationale Theater uit Den Haag. Beide voorstellingen tonen een verscheurd land waarin niemand, van politici tot burgers, verantwoordelijkheid lijkt te durven nemen. Ten slotte zijn er voorstellingen waarin democratie in de vorm is doorgevoerd: het publiek kan – als het dat wil – actief betrokken worden, als voorbijganger, deelnemer of activist. Deze kunstenaars moedigen het publiek aan om de aloude hiërarchie tussen het publiek en de artiesten ter discussie te stellen.

 

Een aantal festivalkunstenaars kijkt dit jaar naar de problemen waar westerse democratische landen mee te maken hebben. De Franse filosoof Alexis de Tocqueville bewonderde de democratie vanwege de maatschappelijke gelijkheid. Ook zag hij de gevaren ervan.

Lees minder

Wat zou je te zien krijgen als je Lenins schedel licht? Dat is het uitgangspunt van de Russische opera Octavia. Trepanation van componist Dmitri Koerljandski en regisseur Boris Joechananov. De opera beleeft in het Holland Festival zijn wereldpremière en draait om angst voor de macht en angst om

Wat zou je te zien krijgen als je Lenins schedel licht? Dat is het uitgangspunt van de Russische opera Octavia. Trepanation van componist Dmitri Koerljandski en regisseur Boris Joechananov. De opera beleeft in het Holland Festival zijn wereldpremière en draait om angst voor de macht en angst om

de macht te verliezen. Het is een bewerking van een productie die Joechananov in 1989 maakte op basis van het klassieke Romeinse drama Octavia, toegeschreven aan Seneca, over de scheiding waartoe de dictatoriale keizer Nero zijn echtgenote dwong. Daarnaast gebruikte hij delen uit het essay dat revolutionair Leon Trotsky in de jaren twintig schreef over zijn wapenbroeder Lenin, waarin hij hem afschildert als een god. Voor deze bewerking opera behielden Koerljandski en Joechananov vooral de monologen en dialogen van Nero en zijn leermeester, de filosoof Seneca. Octavia komt alleen aan het eind nog aan het woord, wanneer ze de almachtige keizer voor de voeten werpt dat hij haar niet alleen in ballingschap stuurt, maar bovendien verantwoordelijk zal zijn voor haar dood.

 

De opera verhaalt over tirannie, die het gevolg is van machtshonger en het streven de macht te behouden, aldus Koerljandski. ‘Het is een ziekte die mensen altijd met zich meegedragen hebben. Angst is een mechanisme dat bepaalt hoe mensen de werkelijkheid zien en begrijpen. Angst voor het onverwachte, angst voor verandering. Mensen leven in constante spanning, in afwachting van het noodlot dat hen kan treffen. Ze zullen proberen vast te houden aan wat ze kennen. Dat geldt ook voor machthebbers. Om hun macht te behouden zullen ze alle middelen inzetten die ze hebben. Uit angst nemen ze hun toevlucht tot terreur. Wij gebruiken de beeltenis van Lenin, maar het had net zo goed Stalin kunnen zijn of een andere tiran. De ironie is dat aan alle persoonlijke macht altijd en onherroepelijk een einde komt.’

 

Voor de muziek maakt Koerljandski gebruik van gevonden materialen. In dit geval een revolutionair lied dat iedereen in Rusland kent: Varsjavjanka, geschreven tussen 1879 en 1883 door een Poolse socialistische opstandeling tegen de (Tsaristische) Russen. Het was een van Lenins favoriete liederen. Koerljandski heeft de eerste maten opgerekt tot de lengte van de voorstelling en bewerkt tot een nieuwe compositie. Hij zegt hierover: ‘In feite heb ik een schedellichting uitgevoerd op dat lied. Als je nu luistert naar wat daarbinnen gebeurt, hoor je nieuwe klanken verschijnen. De akkoorden krijgen een nieuwe rijkdom. Over de grondlaag komen elektronische bewerkingen die daar live op worden toegepast. Een derde laag wordt gezongen door een koor dat tonen en micromelodieën uit de grondlaag oppikt, en daaruit nieuwe melodieën laat groeien.’

Lees minder

Credits

concept Boris Joechananov, Sergej Adonjev conceptuele uitwerking Boris Joechananov, Sergej Adonjev libretto Boris Joechananov, Dmitri Kourliandski regie Boris Joechananov, Dmitri Kourliandski decor Stepan Loekjanov kostuums Anastasia Nefedova choreografie Andrej Koeznetsov-Vetsjeslov geluid Oleg Makarov Russische vertaling Sergei Osherov Engelse vertaling John Freedman productie Stanislavsky Electrotheatre coproductie Stanislavsky Electrotheatre, Holland Festival in participatie met Change Performing Arts

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door