Ronddwalen in de muziek als tussen de bomen van een bos. Intiem, uitgestrekt en tegelijkertijd ontzagwekkend. Twaalf soloinstrumenten komen op je pad. Ze weerspiegelen muzikale personages, zo veranderlijk als het leven zelf.
Voor Mutability vroeg componist Yannis Kyriakides twaalf andere componisten om miniaturen van twee à drie minuten te schrijven. Een aantal van hen voert de muziek zelf uit, naast de musici van Asko|Schönberg. ‘Ieder stuk vertelt een eigen verhaal,’ zegt Kyriakides, ‘dat niet wordt uitgedrukt in taal maar belichaamd door de musici.’
De muziek wordt live gespeeld, maar wordt ook getransformeerd door een reeks algoritmes die het van tevoren opgenomen beeld en geluid van de solisten voortdurend laten muteren. In een hallucinante ruimte, vormgegeven door Theun Mosk, ontmoeten solisten, beeldprojecties en elektronica elkaar. Het publiek kan zich vrij bewegen door een concertinstallatie die constant aan verandering onderhevig is, bevolkt door spookachtige reflecties van de originele miniaturen. Soms is de identiteit van het instrument te horen, andere keren niet. Uit de twaalf kruisende levenspaden groeit een betoverende muziek om een tijdje in te verblijven – de volle zes uur van het mutatieproces, of een deel daarvan.
De concertinstallatie Mutability bestaat uit vier delen die als geheel (met een passe partout), of afzonderlijk te bezoeken zijn. Ieder deel duurt 1,5 uur en biedt een volwaardige ervaring. Tijdens de voorstelling mag het publiek in- en uitlopen en zich vrij door de zaal bewegen. Eten en drinken is in het Muziekgebouw verkrijgbaar.
data
23 juni: timeslots vanaf 15:30, 17:15, 19:00 en 20:45
prijzen
- standaard vanaf € 22,50
- CJP/student/scholier vanaf € 13
informatie
-
7 uur 15 minuten
gerelateerd
Wat blijft er over van muziek als algoritmes het overnemen?
Veranderlijkheid
Mutability heet het nieuwste project van componist Yannis Kyriakides: veranderlijkheid. Met deze titel, ontleend aan het gelijknamige gedicht (1816) van Percy Bysshe Shelley (1792 – 1822), omschrijft hij niet alleen het fundament van muziek in het algemeen, maar specifiek het vertrekpunt van deze concertinstallatie. Speciaal voor Mutability schrijven twaalf componisten nieuwe stukken voor twaalf solisten, maar de zeggenschap over hun werk zijn ze daarna kwijt. Naast dat de muziek live wordt gespeeld, transformeert ze elektronisch door middel van algoritmes (een algoritme is een reeks instructies om een gewenst resultaat te bereiken, vergelijkbaar met een recept). Hetzelfde geldt voor filmbeelden van de musici die de stukken uitvoeren.
Samen met audiovisueel kunstenaar en programmeur Darien Brito en scenograaf Theun Mosk bouwt Kyriakides de grote zaal van het Muziekgebouw om tot een dubbelzinnige ruimte. Er zijn meerdere podia voor de musici en meerdere schermen waar beeld wordt geprojecteerd. Het publiek beweegt hier vrij om- en doorheen, ‘als door een bos,’ in de woorden van Kyriakides. Maar er is geen sprake van een lommerrijk landschap om naar te kijken, en de muziek is geen symfonisch gedicht dat de natuur verklankt. Mutability is een abstract en grillig bos, vol onverwachte muziek.