Ga naar de hoofdcontent

Markus Stockhausen komt naar het Holland Festival met twee wereldpremières, een hommage aan kunstenaar Paul Klee en een stuk dat een symbiose smeedt tussen trompet, klarinet en het Metropole Orkest. Stockhausen is de zoon van Karlheinz, maar net zo goed thuis in de jazz als in de eigentijdse en klassieke muziek. Zijn hommage aan Klee, Tanzendes Licht, is een werk voor solotrompettist, bigband en strijkorkest dat geïnspireerd is op dansende vonken op zee, een beeld van het eeuwige leven. Symbiosis schreef Stockhausen speciaal voor hemzelf en zijn vrouw, de klarinettiste Tara Bouman. Het stuk combineert hun verschillende klankkleuren en speeltechnieken. De twee wereldpremières heten Yin en Yang en werden in opdracht van het Metropole Orkest en het Holland Festival gecomponeerd.

Componist en trompettist Markus Stockhausen speelt tijdens het Holland Festival samen met zijn vrouw, klarinettiste Tara Bouman, een programma met het Metropole Orkest onder leiding van de Engelse dirigent Jules Buckley. Speciaal voor dit programma componeert Stockhausen twee nieuwe werken Yin en Yang voor het Metropole Orkest, die elk ongeveer tien minuten duren; de uitvoeringen van deze twee werken tijdens het Holland Festival zijn wereldpremières. Het programma bestaat verder uit twee andere werken van Stockhausen, de beide concerto's Tanzendes Licht en Symbiosis, allebei uit 2007.

 

Stockhausen schreef Tanzendes Licht in opdracht van de Camerata Bern en het Swiss Jazz Orchestra, die het werk op 20 november 2007 in Bern in première brachten. Tanzendes Licht is geconcipieerd als een hommage aan kunstenaar Paul Klee, voor een bezetting van solotrompettist, bigband en strijkorkest. De componist zegt dat hij het gevoel had dat directe verwijzingen naar de schilderijen van Klee ongepast zouden zijn en besloot in plaats daarvan een mentaal beeld te toonzetten: het licht van de ondergaande zon in een uitgestrekte water, op de spiegel waarvan duizenden vonken dansen. Stockhausen schrijft over dit beeld: ‘De vonken verschijnen en verdwijnen in een flits, maar alle dansende vonken samen vormen een leven, vol impulsieve kracht.’ Het werk is ontstaan vanuit een simpel figuurtje in 9/8, dat vrijwel voortdurend aanwezig is en dat de verschillende muzikale momenten aaneenrijgt. Om Tanzendes Licht zo kleurrijk mogelijk te maken heeft Stockhausen naast de solotrompet ruimte ingebouwd voor een groot aantal solisten van het jazzorkest.

 

Symbiosis is een dubbelconcerto voor klarinet (en basklarinet) en trompet (en flugelhorn) en strijkorkest, waarin beide solisten twee instrumenten bespelen. Stockhausen schreef het werk voor het Franz Liszt Kamerorkest, dat er op 18 mei 2007 onder leiding van Péter Gazda in Boedapest de première van verzorgde, met als solisten de componist en Tara Bouman. Stockhausen schrijft: ‘Het idee achter Symbiosis was het verlangen om een groot werk te maken voor Tara Bouman en mijzelf, waarin we als gelijkelijk belangrijke solisten zouden kunnen spelen en onze verschillende klankkleuren en speeltechnieken uit klassieke en eigentijdse muziek, jazz en vrije improvisatie zouden kunnen combineren.’ Het werk heeft vijf delen en duurt ongeveer 32 minuten. De delen verschillen erg in karakter, met heftige chromatiek en polytonaliteit, maar ook warme klassieke harmonieën. De symbiose van solisten en orkest wordt een feit naarmate de instrumenten tegen het einde meer met elkaar versmelten, en het werk sluit af op een unison.

Credits

muziek Markus Stockhausen dirigent Jules Buckley trompet Markus Stockhausen klarinet Tara Bouman uitvoering Metropole Orkest productie Metropole Orkest, Holland Festival