Ga naar de hoofdcontent

Wat kan een nieuwe generatie componisten met de pioniers van de naoorlogse Europese muziek? In vier gratis lunchconcerten in de passage van het Rijksmuseum wagen studenten van het Koninklijk Conservatorium zich aan vroeg werk van Pierre Boulez. In hun resonantiecompositie Notations in Space, het programma op donderdag 4 juni, wordt een vleugel omringd door vier grote slagwerkinstallaties. Boulez’ pianowerk Notations (1945) weerklinkt als percussie in de ruimte van de onderdoorgang. 

 

Boulez vs Cage, het programma op donderdag 11 juni, richt zich op het gebruik van toeval in de muziek en het fundamentele verschil van inzicht hierover tussen Boulez en de Amerikaanse experimentele componist John Cage. Op videoschermen worden fragmenten van de briefwisseling getoond die Boulez en Cage begin jaren vijftig met elkaar voerden. Begeleid door elektronisch gemanipuleerde opnames van hun muziek uit die tijd, tonen de tekstfragmenten hoe de twee componisten, aanvankelijk geestverwanten, langzaam uit elkaar werden gedreven door hun verschillende artistieke opvattingen.