Ga naar de hoofdcontent

De titel Landschaft mit entfernten Verwandten (Landschap met verre familieleden) verwijst naar de band tussen deze opera en werken uit de beeldende kunst. Componist Heiner Goebbels denkt daarbij niet alleen aan beeldmotieven (ontleend aan werken van o.a. Lorrain, Turner, Poussin en Vermeer) maar ook aan teksten van de hand van beeldend kunstenaars als Leonardo da Vinci, Michel Foucault en T.S. Elliot. Beeldmotieven en tekst werden beide in het libretto voor deze opera verwerkt. Uit de diversiteit aan culturele uitingen en historische werken creëerde Goebbels nieuwe beelden, die ook in de muziek tot uitdrukking worden gebracht. Muzikale formaties zijn substantiële bestanddelen van de geënsceneerde beelden: een tot leven gewekt orgel, een trommel-orkest en – naast het conventionele instrumentarium van het orkest - ook kleinere bezettingen van uiteenlopende instrumenten, zoals bijvoorbeeld de zink (historische trompet), de cembalo, de tafelgitaar, Chinese fluiten, Iraanse trommels en elektronische samplers. Elektronica zal ook de uitvoering van het koor en de solisten beïnvloeden.

Credits

compositie Heiner Goebbels regie Heiner Goebbels dirigent Frank Ollu licht Klaus Grünberg toneelbeeld Klaus Grünberg kostuums Florence von Gerkan geluidsregie Norbert Ommer assistentie dirigent Stephan Buchberger muzikale assistentie Hubert Machnik uitvoering Deutscher Kammerchor, Ensemble Modern solist David Bennent bariton Georg Nigl coproductie Grand Théâtre de Genève, Berliner Festspiele, Festspielhaus St. Pölten, La Filature, Ensemble Modern, Kultur-Stiftung der Deutschen Bank, Kulturstiftung des Bundes in opdracht van Europese Festivalvereniging.