Ga naar de hoofdcontent

Een verveelde God schept de wereld in de hoop op een beetje verering. Adam en Eva verschijnen in een donker paradijs. Een ongemakkelijke romance vindt plaats tussen de lege stoelen van het theater. Lady Eats Apple is een reis door een imponerend droomlandschap. Het ensemble van Back to Back Theatre uit Australië – dat bestaat uit spelers met een verstandelijke handicap – mengt de komedie van ons leven met de tragedie van onze onherroepelijke dood. Na het succes van Ganesh Versus the Third Reich, die in 2012 in Nederland te zien was, komt de groep nu terug met zijn grootste voorstelling ooit. In hun eigen opblaasbare ­theater zoeken de spelers naar de grote tegenstellingen van het menselijk bestaan. Programma

Met Lady Eats Apple maakt de Australische groep Back to Back Theatre zijn debuut op het Holland Festival. De voorstelling is een van de meest ambitieuze en spectaculaire producties die de groep in haar dertigjarige bestaan heeft gemaakt.

Met Lady Eats Apple maakt de Australische groep Back to Back Theatre zijn debuut op het Holland Festival. De voorstelling is een van de meest ambitieuze en spectaculaire producties die de groep in haar dertigjarige bestaan heeft gemaakt.

De vonk die tot het ontstaan van Lady Eats Apple leidde, kwam van een van de acteurs uit het ensemble van Back to Back Theatre, Simon Laherty. Hij wilde een tragedie maken. Bruce Gladwin, de regisseur en artistiek leider van de groep, sloeg daarop aan en herleidde het idee van een tragedie tot een werk dat de dood als uitgangspunt had. De groep nam een serie interviews af met mensen die bijna-doodervaringen hadden gehad. De beschrijvingen van deze mensen liggen aan de basis van de vormgeving van de voorstelling, die wordt gespeeld in een indrukwekkend opblaasbaar decor dat een groot deel van de theaterzaal zal opvullen. Gladwin noemt het ‘groots en beeldend theater dat een verbeelding probeert te maken van het onbewuste, waar het publiek niet alleen naar kijkt, maar middenin zit.’

Het verhaal strekt zich uit van het begin der tijden, Adam en Eva, tot de moderne tijd. Het gaat er volgens Gladwin om dat het zich vooral afspeelt in de hoofden van de toeschouwers. ‘Het is een open werk,’ zegt hij in het Australische magazine Broadsheet, ‘Een werk dat kijkt naar de beperkingen die wij als individuen opgelegd krijgen en naar wie die beperkingen opleggen.’

Back to Back Theatre maakt theater sinds 1987, onder leiding van verschillende artistieke directeuren, maar al die tijd met een cast van acteurs met verstandelijke beperkingen. De voorstellingen ontstaan uit workshops en intensieve improvisatiesessies op de vloer. De groep heeft in de loop der tijd een internationale reputatie opgebouwd en reist over de hele wereld. Een van de grootste successen van de laatste jaren is Ganesh Versus the Third Reich (2012 in de Rotterdamse Schouwburg), waarover de Volkskrant destijds schreef:‘een waarachtig en fascinerend geheel van werkelijkheid en fantasie dat tot stand lijkt te komen terwijl je kijkt en waarbij je vaak je adem inhoudt.’ Die voorstelling ging over de aard en het misbruik van macht. Dit is een terugkerend thema in het werk van Back to Back Theatre; ook in Lady Eats Apple.

Gladwin benadrukt dat zijn groep meer is dan een theatergroep voor gehandicapten. Het werk dat ze maken raakt aan een grotere en bredere thematiek dan dat alleen. Gladwin: ‘Wat mij betreft is ons doel gewoon goede kunst te maken.’ Lady Eats Apple ging in wereldpremière tijdens het Melbourne Festival in 2016.

Lees minder

Credits

regie Bruce Gladwin co-creatie, performers Scott Price, Sarah Mainwaring, Mark Deans, Romany Latham, Brian Lipson, Simon Laherty decor Mark Cuthbertson projectieontwerp Rhian Hinkley licht, technisch regie Andrew Livingston, bluebottle muziek Chris Abrahams geluid Marco Cher-Gibard geluidssysteem Nick Carroll geluidsmix Lachlan Carrick dramaturgie Kate Sulan, Tamara Searle, Melissa Reeves kostuums Eugyeene Teh stagemanager Alice Fleming assistent stagemanager Lucy Harrison productiemanager Dans Maree Sheehan mechanisch ontwerp en realisatie Kinetic Sets hoofd productie Ally Harvey uitvoerend producent Alice Nash productie Back to Back Theatre bijgestaan door Australian Government‘s Major Festivals Initiative, Confederation of Australian International Arts Festivals Inc., Melbourne Festival, Adelaide Festival, Perth International Arts Festival, Carriageworks, Wiener Festwochen, Theater der Welt, The Keir Foundation, Thyne Reid Foundation met steun van Lord Mayor’s Charitable Foundation co-opdracht Holland Festival ondersteuning van de ontwikkeling Arts Centre Melbourne, Geelong Performing Arts Centre