Jos van Kan
Profiel
Jos van Kan is een Nederlandse regisseur van toneel, muziektheater en opera. Hij debuteerde in 1987 en werkte onder meer bij Artemis, De Wetten van Kepler, Het Zuidelijk Toneel, Oostpool en het Zeeland Nazomer Festival. Van 1995 tot 2003 was hij artistiek leider van het muziektheatergezelschap Maccus. Van Kan regisseert sinds 1994 regelmatig in Duitsland; in Osnabrück ensceneeerde hij onder meer Cloaca van Maria Goos en The importance of being Earnest van Oscar Wilde. En deze winter maakt hij zijn debuut bij het Staatstheater Braunschweig. In Taiwan regisseerde hij de kameropera The second goodbye van Marlijn Helder, die ook te zien was op festivals in Peking en Shanghai. In 2013 zal hij voor de tweede keer een muziektheatervoorstelling regisseren met traditionele Khmer muzikanten in Cambodja. Van Kan werkt regelmatig bij Tryater waar hij in 2014 een nieuwe voorstelling maakt i.s.m. het Keramiekmuseum De Princessehof. Hij regisseerde klassieke werken zoals King Arthur van Purcell (de openingsvoorstelling van het Holland Festival in 1999) en Histoire du Soldat van Stravinsky. Daarnaast regisseert hij regelmatig nieuwe composities, zoals onlangs een nieuwe kameropera van de Indiase componist Param Vir. Bij het Ives Ensemble ensceneerde hij naast werken van o.a. Feldman en Sciarrino twee werken van Richard Rijnvos: Mappamondo, een muziektheatervoorstelling die vorig jaar te zien was in de ZaterdagMatinee, en Die Kammersängerin, die te zien was op het Holland Festival 2011 tijdens Toonzetters.
Past events
-
muziektheater |Muziekgebouw aan 't IJ
-
muziektheater |De Duif
-
1999
muziektheater |Stadsschouwburg Amsterdam