Ga naar de hoofdcontent

Tom Jenkinson is als Squarepusher beroemd om zijn razendsnelle en ontregelende beats. Daarnaast is hij een fenomenale bassist en van jongs af aan gefascineerd door het kerkorgel. In dit concert deelt hij het podium met James McVinnie, die al op jonge leeftijd organist in Westminster Abbey was en tevens een virtuoos vertolker van eigentijdse muziek is. McVinnie werkte met componisten als Nico Muhly en Oneohtrix Point Never (Holland Festival, 2014). Naast een eerder orgelwerk dat Jenkinson voor McVinnie schreef, staat ook een speciaal voor dit promsconcert geschreven stuk op het programma: een duet voor kerkorgel en basgitaar, waarin Jenkinson zelf meespeelt. Ook speelt McVinnie een zelden gehoord orgelwerk van Philip Glass en een vroeg werk van orgelgigant Oliver Messiaen

Tom Jenkinson (1975)

selectie uit: Solo Electric Bass 1

 

Tom Jenkinson (1975)

Space Frame Suite (2016)

 

Olivier Messiaen (1908-1992)

Le banquet céleste (1928)

 

Philip Glass (1937)

Mad Rush (1979)

 

Tom Jenkinson (1975)

new work (2017)

for electric bass and organ

wereldpremière

 

Van de broers Lucas en Arthur Jussen die Karlheinz Stockhausen spelen tot een opera-installatie van de Indonesische kunstenaar Jompet Kuswidananto. De dag wordt gepresenteerd door cabaretier en televisiepresentator Klaas van der Eerden. In de pauzes zijn er optredens van conservatoriumstudenten en korte concert­inleidingen. Voor slechts tien euro per concert, of minder voor wie een dagkaart koopt, hoor je de nieuwste en avontuurlijkste muziek van over de hele wereld. ’s Nachts is er een afterparty voor iedereen die er geen genoeg van kan krijgen.

 

Een dag lang, van ‘s middags tot diep in de nacht, vindt in ­Het Concertgebouw een bruisend minifestival plaats. Tijdens de Holland Festival Proms zijn vijf concerten en een installatie te zien. Van een concert met virtual reality door onder anderen het Radio Filharmonisch Orkest tot het swingende The Nile Project.

Lees minder

De laatste honderd jaar is het orgel herontdekt door avant-gardecomponisten. In dit concert speelt de Engelse organist James McVinnie composities van Olivier Messiaen, Philip Glass en Tom Jenkinson, als elektronische dance-pionier beter bekend onder zijn pseudoniem Squarepusher.

De laatste honderd jaar is het orgel herontdekt door avant-gardecomponisten. In dit concert speelt de Engelse organist James McVinnie composities van Olivier Messiaen, Philip Glass en Tom Jenkinson, als elektronische dance-pionier beter bekend onder zijn pseudoniem Squarepusher.

In dit concert zijn twee stukken van Jenkinson te horen. Als kind was Jenkinson al gefascineerd door het orgel, dat hij beschouwd als een soort synthesizer avant la lettre. Bovendien heeft de fysieke impact van orgelmuziek in zijn optiek veel gemeen met de lijfelijkheid van dancemuziek. Ook in zijn experimentele dance-projecten laat Jenkinson zich graag inspireren door avant-gardecomponisten. Die invloed horen we in deze orgelstukken eveneens terug. Space Frame Suite (2016) is opgebouwd uit acht delen, waarin de voor Jenkinsons dancemuziek typerende snelle en complexe ritmes afgewisseld worden met meer statische passages. Jenkinson verkent met name het fluitregister van het orgel. Het concert wordt afgesloten met de wereldpremière van een nieuw werk van Jenkinson voor basgitaar en orgel. Het wordt uitgevoerd door McVinnie en de componist zelf, die ook tijdens optredens als Squarepusher en in zijn band Shobaleader One al vaak heeft laten horen een fenomenale basgitarist te zijn.

Van Olivier Messiaen (1908-1992) spelen McVinnie en Jenkinson Le banquet celeste (1928). Messiaen is een van de belangrijkste orgelcomponisten van de vorige eeuw. De Fransman, die 61 jaar lang organist van de Église de la Sainte-Trinité in Parijs was, groeide hij uit tot een van de belangrijkste leermeesters van de naoorlogse avant-gardemuziek. Hoewel banquet celeste een jeugdwerk is, zijn de hoofdkenmerken van Messiaens stijl al hoorbaar aanwezig. Het extreem lage tempo en de statische, impressionistische akkoorden verklanken de sublieme ervaring van het Goddelijke.

Met Mad Rush (1973) van Philip Glass (1937) staat er nog een werk van een pionier van de twintigste-eeuwse muziek op het programma. Glass wordt beschouwd als een van de grondleggers van de minimal music, samen met collega’s als Terry Riley en Steve Reich. Net als in de rest van zijn oeuvre spelen repetitieve structuren in Mad Rush een belangrijke rol.

Lees minder