Ga naar de hoofdcontent

De Nederlandse componist Merlijn Twaalfhoven schrijft in opdracht van het Holland Festival een compositie voor meer dan honderd fagottisten, van beginners tot Nederlands grootste fagotvirtuoos: Bram van Sambeek. Twaalfhoven staat bekend om zijn avontuurlijke werk, dat vaak voor grote groepen uitvoerders is geschreven. De wereldpremière van deze compositie vormt de kroon op de campagne Red de Fagot. Ook kinderen zijn welkom en kunnen meespelen. Verweven met het werk van Twaalfhoven brengt Bram van Sambeek samen met het Nederlands Kamerorkest Mozarts concert voor fagot, dat tot het gouden repertoire behoort.

Merlijn Twaalfhoven (1976)

Grand Subphonia voor immens veel fagotten (2016)

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Konzert fur Fagott und Orchester B-Dur, KV 191 (1774

 

Grand Subphonia is dé opening van de Holland Festival Proms. De hele dag en avond staan artiesten en ensembles van wereldfaam op het programma. Van het Radio Filharmonisch Orkest tot het wereldberoemde Kronos Quartet en een Marokkaans Gnawa-ensemble. Het programma begint met een familieconcert uit Nederland en maakt een wereldreis langs allerlei genres, om te eindigen met een Malinese versie van Terry Rileys minimalistische meesterwerk In C.

Lees minder

Red de fagot

Red de Fagot beleeft in juni zijn daverende finale. Deze campagne is gelanceerd tijdens het Holland Festival van 2015 om de fagot voor uitsterving te behoeden en kinderen te stimuleren een klassiek instrument te spelen. Inmiddels is het mede dankzij de vele partners in het land een groot succes.

Red de fagot

Red de Fagot beleeft in juni zijn daverende finale. Deze campagne is gelanceerd tijdens het Holland Festival van 2015 om de fagot voor uitsterving te behoeden en kinderen te stimuleren een klassiek instrument te spelen. Inmiddels is het mede dankzij de vele partners in het land een groot succes.

Fagotvirtuozen Pascal Gallois en Bram van Sambeek geven concerten op het festival. Merlijn Twaalfhoven schrijft een nieuwe compositie voor meer dan honderd fagottisten van elk niveau, waarbij iedereen kan en mag meespelen. Ook zijn er activiteiten in het contextprogramma. U kunt deelnemen aan een fagotcursus voor absolute beginners en Pascal Gallois verzorgt een masterclass voor fagotstudenten. Na alle media-aandacht, zowel in Nederland als internationaal, die de lancering van Red de Fagot vorig jaar oogstte, vormt deze finale het passende slotakkoord van een geslaagde campagne. 

 

Grand Subphonia voor immens veel fagotten

Tijdens de Holland Festival Proms dit jaar krijgt de Red de Fagot-campagne een passende finale. Onder aanvoering van ambassadeur Bram van Sambeek zullen meer dan honderd fagottisten het nieuwe werk Grand Subphonia van Merlijn Twaalfhoven (1976) uitvoeren. Dit evenement sluit naadloos aan op Twaalfhovens ambitie om door middel van muziek mensen met elkaar te verbinden in bijzondere locaties. Ook vormt zijn compositie een hartstochtelijke liefdesverklaring aan de vaak onderschatte klankrijkdom van de fagot. Twaalfhoven: ‘Het moet een overweldigende, onvergetelijke gebeurtenis worden die je absoluut niet mag missen. Dat geldt zowel voor de musici als voor het publiek. De gebruikelijke scheiding tussen beiden, met musici op het podium en toeschouwers in de zaal, doorbreken we. Een deel van de spelers staat in de zaal, de luisteraars zullen omringd worden door geluid. De muziek zelf zit vol contrasten, van hedendaags tot en met een Mozart-citaat, en demonstreert hoe bijzonder en gevarieerd de fagotklank is.’ Fagottisten van alle niveaus kunnen zich opgeven om mee te spelen met de wereldpremière van dit concert. Absolute beginners die mee willen doen kunnen zich voorbereiden met de Crashcourse Fagot die het festival op 5 juni aanbiedt. 

 

In opzet heeft Twaalfhovens fagotproject raakvlakken met zijn Symfonie voor iedereen uit 2007. Daarin speelden professionele musici, waaronder leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest, samen met amateurmusici en schoolkinderen. Twaalfhoven: ‘Het belangrijkste verschil voor mij als componist is dat ik toen een heel orkestpalet tot mijn beschikking had, en nu alle klankrijkdom en alle contrasten uit één instrument moet halen. Wat me in beide projecten aanspreekt, is dat ook niet-professionele of onervaren spelers een heel waardevolle bijdrage kunnen hebben. Het leuke van kinderen is bijvoorbeeld dat ze vaak zelfs veel beter kunnen improviseren, veel inventiever zijn met ongebruikelijke technieken, dan ervaren volwassenen.’ 

 

Hoe het stuk precies gaat klinken, is voor Twaalfhoven nog grotendeels een verrassing. ‘De schetsen liggen er en musici moeten natuurlijk tijdig hun partijen kunnen instuderen. Toch zal een deel van het eindresultaat pas in de laatste week bepaald worden, door improvisatie-elementen en de mogelijkheden van de ruimte. We gaan samen kijken wat het beste werkt en er een onvergetelijke gebeurtenis van maken voor musici én publiek.’

Lees minder