Ga naar de hoofdcontent

Er bestaat in Nederland een lange traditie van zwart verzet. Daarin speelt de Vereniging Ons Suriname, die dit jaar honderd jaar bestaat, een belangrijke rol. Aan de hand van archiefstukken uit The Black Archives, onderdeel van de vereniging, onthullen verschillende sprekers de vele verbindingen tussen Surinaams-Nederlandse activisten en de artistieke Afro-Amerikaanse beweging Harlem Renaissance uit de jaren ’20. Maak kennis met de verhalen over schrijvers Langston Hughes en Claude McKay en danseres en actrice Josephine Baker en hoe zij verbonden zijn met Ons Suriname.

The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land. In het stuk zien twee personages

The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land. In het stuk zien twee personages

(gebaseerd op de danseres Josephine Baker en de Amerikaanse professor en criticus Henry Louis Gates Jr.) aan een gedekte tafel. In alle vrijheid discussiëren ze over de staat van de Afro-Amerikaanse bevolking. Tijdens het Holland Festival duikt op verschillende locaties een hedendaagse variant van The Welcome Table op voor uiteenlopende gesprekken rondom werk en thema’s van kunstenaars in dit festival. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer literaire en ideologische bewegingen als Négritude en de Harlem Renaissance, de films Échangeur en Touki Bouki, werk en leven van de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant en natuurlijk James Baldwin.

Lees minder

Credits

met werk van Langston Hughes, Claude McKay, Josephine Baker

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door