Ga naar de hoofdcontent

'I think the Nieuw Ensemble will be recorded in the history of Chinese music because of its unique contribution to the contemporary Chinese music.' Dat schrijft de Chinese componist Guo Wenjing wiens opera Wolvendorp twee jaar geleden het Holland Festival­publiek overrompelde. Van hem brengt het ensemble opnieuw een première, tezamen met twee andere opdrachtwerken van componisten die de groep eerder in Nederland introduceerde. Het is een programma van grote contrasten: tegenover de heftige intensiteit van Guo's muziek staan de emotioneel geladen miniaturen van Kurtág en de mediterrane charme van Donatoni. De voor het Nieuw Ensemble karakteristieke tokkelinstrumenten vormden al in 1965 de inspiratiebron voor Pierre Boulez’ Eclat, een compositie die hij in 1970 (met negen altviolen en een bassethoorn) uitbreidde tot Eclat/Multiples. In dit zelden uitgevoerde stuk is de dirigent, hier Ed Spanjaard, de protagonist. Ter plekke bepaalt hij timing, dynamiek en volgorde van de muziekfragmenten, waardoor elke uitvoering een steeds andere, unieke schwung krijgt.

Credits

muziek Roberto Gerhard, Franco Donatoni, Guo Wenjing, Pierre Boulez uitvoering Nieuw Ensemble dirigent Ed Spanjaard alt Anna Larsson