Ga naar de hoofdcontent

De lont in het kruidvat – terug naar de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in een eigenzinnige, theatrale reconstructie

Theatergroep De Warme Winkel neemt ons mee terug naar een keerpunt in de moderne geschiedenis: 28 juni 1914. Gavrilo Princip heeft met vijf vrienden een aanslag beraamd op de Habsburgse troonopvolger Franz Ferdinand tijdens diens bezoek aan Sarajevo. Maar de pistolen haperen, de granaten ontploffen niet óf te laat; en de aanslag mislukt. Door een reeks van stomtoevallige omstandigheden komt Gavrilo even later alsnog oog in oog te staan met Franz Ferdinand. Het laatste wat Ferdinand ziet, is een klein mannetje met smalle schouders en een dun snorretje.

Met zijn eigenzinnige humor brengt De Warme Winkel een maniakale, orgastische, theatrale reconstructie die uiteindelijk alleen nog doet denken aan een slagveld.

Gavrilo Princip was afkomstig uit een arme boerenfamilie uit de Grahovo vallei in het noord-westen van Bosnië. Hij was pas kort voor de aanslag betrokken geraakt bij de groep onderschatte Servische

Gavrilo Princip was afkomstig uit een arme boerenfamilie uit de Grahovo vallei in het noord-westen van Bosnië. Hij was pas kort voor de aanslag betrokken geraakt bij de groep onderschatte Servische

nationalisten die de moord op Franz Ferdinand voorbereidde. Die aanslag mislukte aanvankelijk faliekant, de pistolen van drie medeschutters weigerden dienst en er werden twee handgranaten naar de auto van Franz Ferdinand gegooid die pas onder de volgwagen ontplofte. De aartshertog wilde perse zijn tocht door Sarajevo voortzetten, maar uit veiligheidsoverwegingen werd besloten een andere route te nemen. Gavrilo Princip, die de aanslag als mislukt beschouwde, had honger en ging een eindje van de geplande route af een bakker binnen. Wat hij bestelde is niet overgeleverd, maar toen hij naar buiten kwam stond hij plots oog in oog met Franz Ferdinand en schoot hem dood. Het banale van dit toeval en de povere achtergrond van Princip tegenover de enorme impact van zijn daad, is het uitgangspunt voor deze jubileumvoorstelling. Het verlangen van sommige individuen om onsterfelijk te worden door één snelle destructieve daad, is beangstigend actueel en kan de maatschappij op z’n grondvesten doen schudden.

Lees minder

Credits

concept Jeroen De Man, Maria Kraakman, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff spel Jeroen De Man, Maria Kraakman, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff understudy Mark Kraan eindregie Marien Jongewaard geluidscompositie Remco de Jong, Florentijn Boddendijk lichtontwerp Prem Scholte Albers scenografie Juul Dekker, Sarah Nixon videotechniek Emo Weemhoff technische productie HP Hulscher productiecoördinatie Carry Hendriks productie Sophie van Hoorn, Renske Ebbers (stage) kostuums Bernadette Corstens coproductie Holland Festival, Kaaitheater techniek Jez Cox, Ivo Pas Research Czeslaw de Wijs boventiteling Elly Scheele Engelse vertaling Renske Ebbers

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door