Ga naar de hoofdcontent

In historische kostuums uitgedoste operazangers zingen door elkaar aria’s uit het historische Europese repertoire. Tegelijk worden op een piano opera-uittreksels gespeeld terwijl ook van langspeelplaten klassieke opera klinkt. Dat is in een notendop Europera 3 en 4, de middelste delen uit de reeks die Cage in de laatste jaren van zijn leven maakte. In het Holland Festival worden ze uitgevoerd in een regie van de jonge Grieks/Duitse regisseuse Elena Tzavara. Europera 3 is een veelgelaagd, tumultueus werk, terwijl Europera 4 een subliem intieme ervaring is. De twee Europeras zijn elkaars tegenpolen, en Cage stond erop dat ze nooit los van elkaar opgevoerd mogen worden. Hij zei over de reeks: ‘For two hundred years the Europeans have been sending us their operas. Now I’m sending them back.’ Programmaboek

Honderd jaar na de geboorte van de Amerikaanse componist John Cage (1912-1992) organiseert het Holland Festival een weekend om deze grote muziekpionier te eren. Cage, beroemd om zijn introductie van de stilte (of nooit-echt-stilte) en het toeval in de hedendaagse compositiepraktijk, is de schepper van een groot en divers oeuvre, waaruit gedurende dit weekend in het Muziekgebouw aan ’t IJ onder de noemer The Theatre of John Cage enkele hoogtepunten en verborgen pareltjes zullen worden uitgevoerd.Op zondagmiddag 10 juni staat een hoofdwerk van Cage op het programma, of eigenlijk een duo hoofdwerken, Europera 3 & 4 (1990). De Internationales Opernstudio Köln voert Europera 3 & 4 uit in een regie van Elena Tzavara. De Europera's zijn een serie van vijf opera’s die Cage in de laatste jaren van zijn leven maakte. Europera 1 & 2 gingen in 1987 in première in de Frankfurter Opera; Europera 3 & 4 werden in 1990 voor het eerst opgevoerd tjdens het Almeida Festival in Londen. De cyclus werd in 1991 afgesloten metEuropera 5, voor het eerst opgevoerd op het North American New Music Festival in Buffalo, New York. InEuropera 3 & 4 spelen grammofoonplaten een belangrijke rol, evenals de belichting, maar qua karakter verschillen de werken sterk. Europera 3 is tumultueus en gelaagd, terwijl Europera 4 juist heel intiem is. De beide Europera's zijn tegenpolen en Cage stond erop dat ze nooit los van elkaar opgevoerd zouden worden. Bij de première van de eerste Europera's zei Cage over de woordspelige titel: ‘For two hundred years the Europeans have been sending us their operas. Now I'm sending them back.'

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

  • © Matthias Baus

Credits

muziek John Cage uitvoering Internationales Opernstudio Köln zang Ji-Hyun An, Rachel Bate, Gloria Rehm, Sévag Tachdjian, Gustavo Quaresma, Sandra Janke, Yong-Doo Park piano Siro Battaglin, Raimund Laufen regie Elena Tzavara geluid Paul Jeukendrup licht Valentin Gallé kostuums Elisabeth Vogetseder technisch advies Volker Rhein samenwerking ACHT BRÜCKEN | Musik für Köln, Oper Köln, Holland Festival