Ga naar de hoofdcontent

Door het gebruik van geavanceerde technologie, die in het dagelijks leven inmiddels een belangrijke rol speelt, is 'elektronische muziek' bij uitstek een kunst  van onze tijd. Niettemin wordt ze vaak voor futuristisch gehouden. De evocatie van een  ongehoorde klankwereld was in ieder geval de bedoeling van Luigi Nono in A Pierre, een  geschenk aan Pierre Boulez voor diens zestigste verjaardag. In Plus Minus (met de ondertitel '2 x 7 bladzijden voor nadere uitwerking') is het gebruik van elektronica een keuze van de uitvoerders zelf. Dit stuk geeft de interpreten namelijk een maximum aan  vrijheid. Stockhausen wilde een werk schrijven dat hij zelf bij een latere ontmoeting nauwelijks nog als zijn eigen muziek zou herkennen - hetgeen zeker gelukt is. In Midas' Tomb voor sopraan en strijkkwartet schreef de  Nederlandse componist Wim Laman een  extra partij voor elektronica, waarbij de stem van de sopraan deels als uitgangspunt werd genomen.

Credits

muziek Karlheinz Stockhausen, Luigi Nono, Wim Laman uitvoering Raoul Duffy Strijkkwartet sopraan Ingrid Kappelle contrabasfluit Harrie Starreveld contrabasklarinet Harry Sparnaay klankregie Kees Tazelaar techniek Bart Mesman uitwerking Michael Barker blokfluit Walter van Hauwe, Michael Barker elektronica Walter van Hauwe, Michael Barker coproductie De IJsbreker, Holland Festival, NOS-Radio altviool Esther van Stralen viool Janet Krause, Frank de Groot cello Taco Kooistra met steun van Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties