Ga naar de hoofdcontent
Educatie

Educatie

Holland Festival als leeromgeving

Holland Festival biedt al meer dan vijf jaar een actief en creatief educatieprogramma aan voor jongeren, middelbare scholieren, studenten en professionals. Via op maat gemaakte programma's en workshops leren zij meer over (het uiten van jezelf middels) podiumkunsten, ontmoeten zij internationale makers, bezoeken ze voorstellingen en reflecteren ze op de onderliggende thema’s. Uitgangspunten zijn hierbij verdieping, ontmoeting en meedoen. We zien in jongeren het publiek van de toekomst en zullen ons blijven inzetten om hen ontvankelijk te maken voor kunst. Zowel tijdens het festival (juni 2025) als in de maanden voorafgaand.

 

Heb je vanuit je opleiding, school of organisatie interesse om een voorstelling te bezoeken of een verdiepende samenwerking aan te gaan? Neem dan contact op met onze medewerker educatie Flora Dekkers: [email protected].

We denken graag mee over de mogelijkheden!

  • Voortgezet Onderwijs

    Onze ambitie is om scholieren kennis te laten maken met grote, internationale producties en makers, en zich te laten inspireren door de actuele thema's, werkwijzen en vernieuwende uitingsvormen. We focussen ons elk jaar op een aantal specifieke voorstellingen, waar we verdiepende en creatieve workshops of lesprogramma's bij ontwikkelen. Hierbij gaan de leerlingen vooral snel zelf aan de slag, om zo ook te ontdekken wat de voorstelling voor henzelf betekent. Het aanbod van het Holland Festival sluit goed aan bij vakken als Kunst, Drama of CKV. De inhoud van de workshops/lesprogramma's is op maat gemaakt en daarom goed aan te passen aan het curriculum en de wensen van de school.

  • Kunstvakopleidingen / HBO / WO

    Ook voor uiteenlopende kunstvakopleidingen, hogescholen en universiteiten realiseren we op maat gemaakte programma's. Van specifieke workshops en ontmoetingen met internationale makers tot aan overkoepelende onderzoeksopdrachten rondom de organisatie van het festival.   Onder de naam Exploratorium programmeert het Holland Festival in samenwerking met Nederlandse conservatoria jaarlijks een productie, waarin conservatoriumstudenten met internationaal gerenommeerde makers en uitvoerders samenwerken.

  • MBO

    Veel aspecten van het organiseren van een podiumkunsten festival zijn te verbinden aan het Middelbaar Beroepsonderwijs, zoals decorbouwen, hospitality en (theater)techniek. Het Holland Festival wil MBO-studenten betrekken door hen meer inzicht te geven in de werkwijze van het festival en zich te laten inspireren door de grootschalige en uiteenlopende producties. Hiervoor organiseren we verschillende activiteiten die een kijkje voor én achter de schermen geven, van rondleidingen tot aan hands-on opdrachten en meeloopdagen. Ook bieden we elk jaar verschillende inspirerende en leerzame 
    stageplaatsen aan. In ons nieuwe educatieprogramma HF Lab vormen MBO studenten het HF Lab Productieteam waarbij ze, behalve de eindpresentatie, ook video’s, podcasts en andere content over HF Lab produceren.

  • Jongerenorganisaties

    We gaan graag samenwerkingen aan met organisaties die zich inzetten voor kwetsbare jongeren die niet (altijd) verbonden zijn aan een onderwijsinstituut. Voorbeelden zijn onze samenwerkingen met Toekomst Muziek en stichting Eiwerk.

Projecten 2025

HF Lab
HF Lab is het nieuwe educatieprogramma van Holland Festival, mede mogelijk gemaakt door
de ELJA Foundation, dat de liefde voor podiumkunsten bij jongeren verkent, stimuleert en doet opbloeien. HF Lab leert jongeren tussen de 15 en 20 jaar hun creativiteit te ontwikkelen en op een nieuwe manier na te denken over zichzelf en hun plek in de wereld. Door de internationale reikwijdte biedt het Holland Festival hen toegang tot nieuwe werelden en opent hun blik naar de ander. 

-> meer info

Projecten '23-'24

  • Sisyphe

    In samenwerking met het theatercollectief DeRonde/Deroo ontwikkelden we een workshop voor de theaterklas van het Gerrit van der Veen College. De workshop serie is een fysieke ontdekkingstocht waarin uitdagingen in het leven verbeeld worden. Na afloop van de workshopserie brachten de leerlingen een bezoek aan Sisyphe en presenteerden de leerlingen hun bevindingen tijdens een geïmproviseerde eindperformance op school.

  • Depois do Silêncio

    8 alumni van de IMC Weekendschool bezochten de voorstelling Depois do Silêncio van associate artist Christiane Jatahy. Jatahy lichtte haar voorstelling voorafgaand toe in een gesprek met de jongeren. Er werd gereflecteerd op de politieke situatie in Nederland en Christiane uitte haar hoop op de jonge generatie. Het voorstellingsbezoek was een eyeopener voor de alumni. Ze vonden het motiverend om te zien hoe kunst een platform kan bieden aan ondervertegenwoordigde stemmen.

  • Crossings

    Voor 250 vierde- en vijfdejaars leerlingen van het Hyperion Lyceum ontwikkelden we een gevarieerd programma geïnspireerd op Crossings. De leerlingen kregen een inkijkje in wat het Holland Festival precies is, reflecteerden middels opdrachten op het thema ‘thuis’, kregen een masterclass met Discussiëren Kun Je Leren en volgden een workshop van spoken-wordartiest Luan Buleshkaj.

  • Sisyphe

    Het Mediacollege bezocht Sisyphe met 45 eerstejaars studenten ‘Game Design’. Programmamanager Jochem Valkenburg gaf, voorafgaand aan de performance een inleiding.

  • Lesbrief Sisyphe

    Speciaal voor de voorstelling Sisyphe van Victor Pilon, hebben we een lesbrief ontwikkeld met drie creatieve opdrachten die door docenten CKV of kunst ingezet kunnen worden om op creatieve wijze context en verdieping te bieden, zowel voor als na een voorstellingsbezoek.


    bekijk de lesbrief hier

  • Exploratorium

    Dit jaar kregen vijftig studenten van vijf Nederlandse conservatoria (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Zwolle) de kans om samen te werken met internationaal gerenommeerde makers en volwaardig mee te draaien in de Holland Festival-productie 11.000 Saiten. Deze vorm van extra-curriculaire horizonverbreding zal de komende jaren worden uitgebreid onder de titel Exploratorium. De term is afkomstig van Karlheinz Stockhausen, die vond dat conservatoria niet zouden moeten opleiden tot het conserveren van oude muziek maar juist het exploreren van nieuwe klanken en structuren.

  • HF x CvA

    Voor diverse afdelingen van het Conservatorium van Amsterdam ontwikkelden we een verdiepend programma rondom het thema spatiale compositie bestaande uit een masterclass van dirigent Bas Wiegers, een bezoek aan de voorstelling Melencolia en de generale repetitie van 11.000 Saiten en ontmoetingen met componist Georg Friedrich Haas en sounddirector van Melencolia Norbert Ommer. Dit project resulteerde in diverse spatiale composities, gepresenteerd tijdens een concertavond in de Q-Factory.

  • HF x Toekomst Muziek

    In samenwerking met stichting Toekomst Muziek, een empowerment-traject voor jongeren met een veelheid aan onopgeloste problemen, ontwikkelden we een programma voor jongeren uit Amsterdam Zuidoost. Gedurende drie weken bezochten de jongeren de voorstellingen Crossings, Eu não sou só eu em mim, Melencolia, Sisphe en Arthur Verocai, ontmoetten ze internationale makers en kregen ze kijkjes voor en achter de schermen.

  • HF x Eiwerk

    In samenwerking met Stichting Eiwerk, een muziekcentrum voor mensen met een psychische kwetsbaarheid, ontwikkelden we een workshopreeks rondom het thema melancholie: wat is melancholie en hoe klinkt het? De deelnemers brachten een bezoek aan de voorstelling Melencolia en presenteerden eigen werk tijdens een eindconcert bij Eiwerk.

  • Bliksemstage JINC

    Voor elf tweedejaars leerlingen van het Calandlyceum organiseerden we dit jaar in samenwerking met JINC een bliksemstage. De leerlingen kregen een inkijkje in wat het Holland Festival precies is en maakten opdrachten waarbij ze bijvoorbeeld een eigen ‘associate artist’ konden kiezen. Daarnaast kregen ze een rondleiding langs de verschillende Holland Festivalafdelingen en door het Muziekgebouw.

  • The Disintegration Loops (2023)

    In samenwerking met het Gerrit van der Veen College hebben we een viertal workshops ontwikkeld voor de muziek- en kunst+ klas rondom The Disintegration Loops, een voorstelling die op het plein voor de school plaatsvond. Zestig leerlingen maakten geluidsopnames rondom het thema vrijheid, en werkten met hun klas toe naar een collectief album.

  • Euphoria (2023)

    Voor de grootschalige filminstallatieEuphoriaontwikkelden we een lesbrief die door docenten kunst/CKV in de klas kon worden ingezet, voor of na een voorstellingsbezoek. De lesbrief diende ook als uitgangspunt voor de gezamenlijk georganiseerde CKV dag voor 120 leerlingen van het Hyperion Lyceum. 

Contact

Heb je vanuit je opleiding, school of organisatie interesse om een voorstelling te bezoeken of een verdiepende samenwerking aan te gaan? Neem dan contact op via [email protected] of dit contactformulier.

We denken graag mee over de mogelijkheden!