Ga naar de hoofdcontent

De eerste twee mensen op aarde waren verliefd. De derde mens vermoordde de vierde. Die ersten Menschen vertelt het verhaal van het eerste gezin in de Bijbelse geschiedenis van de mensheid: Adahm en Chawa en hun zoons Kajin en Chabel. Het bekende Bijbelverhaal van de moord van Kajin op zijn broer wordt in Die ersten Menschen vanuit een heel ander oogpunt geïnterpreteerd. In een bijzonder fascinerende opera opent de veelbelovende, maar te vroeg gestorven componist Rudi Stephan een rijke muzikale wereld over een van de menselijke oerconflicten. Het verhaal Die ersten Menschen speelt zich af in een uitgestrekt oerlandschap, waar het eerste gezin op aarde onderlinge confrontaties niet uit de weg kan gaan. Chawa voelt zich vervreemd van Adahm en verlangt terug naar hun jongere jaren. Zoons Kajin en Chabel houden er heel uiteenlopende levensopvattingen op na. Kajin voelt zich nauw verbonden met de natuur en is vervuld van seksuele verlangens, terwijl Chabel vanuit zijn geloofsovertuiging leeft en de rol van perfecte zoon vervult. Kajin vindt in zijn moeder de oervrouw waar hij naar op zoek is en is jaloers op de liefde van zijn moeder voor Chabel. De afgunst drijft hem tot het vermoorden van zijn eigen broer. Alleen achtergebleven begrijpen Adahm en Chawa wat de mensheid te wachten staat.

Rudi Stephan Een tragisch gevoel van onvervuldheid hangt over Rudi Stephans (1887-1915) artistieke prestaties. De Duitse componist was net 28 jaar oud toen hij in de Eerste Wereldoorlog aan het front stierf. Hij had zojuist zijn eerste opera Die ersten Menschen voltooid, die pas na zijn overlijden in wereldpremière zou gaan. Veel werk over en van Stephan raakte verloren in de twee oorlogen. Het weinige materiaal dat van hem bewaard bleef, geeft blijk van zijn uitgesproken eigen muzikale taal. Dit doet vermoeden dat hij in een langer leven zijn stempel had kunnen drukken op de ontwikkeling van de klassieke muziek van zijn tijd. Die ersten Menschen is zeer weinig op het podium gebracht; in 1988 vond de laatste enscenering van het werk plaats.

Rudi Stephan Een tragisch gevoel van onvervuldheid hangt over Rudi Stephans (1887-1915) artistieke prestaties. De Duitse componist was net 28 jaar oud toen hij in de Eerste Wereldoorlog aan het front stierf. Hij had zojuist zijn eerste opera Die ersten Menschen voltooid, die pas na zijn overlijden in wereldpremière zou gaan. Veel werk over en van Stephan raakte verloren in de twee oorlogen. Het weinige materiaal dat van hem bewaard bleef, geeft blijk van zijn uitgesproken eigen muzikale taal. Dit doet vermoeden dat hij in een langer leven zijn stempel had kunnen drukken op de ontwikkeling van de klassieke muziek van zijn tijd. Die ersten Menschen is zeer weinig op het podium gebracht; in 1988 vond de laatste enscenering van het werk plaats.

Eindelijk wordt dit meesterwerk weer gepresenteerd in deze nieuwe productie van De Nationale Opera. Het Koninklijk Concertgebouworkest, dat reeds eerder orkestraal werk van Stephan speelde, kijkt ernaar uit om deze rijke operapartituur van Stephan uit te voeren. De muzikale leiding is in handen van François-Xavier Roth, die met deze uitvoering zijn debuut bij De Nationale Opera maakt. Erotisches Mysterium De Duitse auteur Otto Borngräber (1874-1916) gaf aan zijn libretto, gebaseerd op een toneelstuk van eigen hand, de ondertitel Erotisches Mysterium mee. In zijn symbolenrijke interpretatie van het Bijbelverhaal liet hij zich duidelijk inspireren door de psychoanalyse die in zijn tijd hoogtij vierde – Freud klinkt op de achtergrond mee. Borngräber laat zien hoe de oerfamilie verscheurd wordt door de spanning tussen de seksuele drift en het gretige leven enerzijds en een aan het geestelijke gewijde leven anderzijds. Twee broers die in de enge kring van de familie voor twee totaal verschillende levensopvattingen staan.De erotische en incestueuze inslag van het verhaal deed veel stof opwaaien bij de opvoering van het toneelstuk en leidde tot ingrepen van de censuur. Calixto Bieito Met zijn regie van Die ersten Menschen zal de Spaanse theater- en operaregisseur Calixto Bieito zijn debuut maken bij De Nationale Opera in een op de coronasituatie toegesneden productie. Bieito werd bekend om zijn radicale en aangrijpende interpretaties van klassieke opera’s. Zijn werk kenmerkt zich door een sterk fysieke, beeldende en confronterende theatertaal. In zijn onderzoek naar de donkerste kanten van het menselijke verlangen, kruipen Bieito’s ensceneringen steeds onder de huid. Met een cast van vier topzangers én toneelpersoonlijkheden die naar De Nationale Opera terugkeren, belooft deze productie een spannende ‘Ausgrabung’ te worden. Bieito was eerder te gast in het Holland Festival met zijn werk The String Quartet’s Guide to Sex and Anxiety (2018).

Lees minder

Credits

libretto Otto Borngräber muzikale leiding François-Xavier Roth regie Calixto Bieito decor Rebecca Ringst kostuums Ingo Krügler licht Michael Bauer video Sarah Derendinger cast Kyle Ketelsen (Adahm), Leigh Melrose (Kajin), Annette Dasch (Chawa), John Osborn (Chabel) uitvoering muziek Koninklijk Concertgebouworkest beelden, video's Jon Noorlander bewegingsconcept en uitvoering Tamar Blom, Koen van der Heijden motion capture registration BeamSystems

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door