Ga naar de hoofdcontent

Bij wijze van inleiding staat Kentridge zelf op het podium met zijn lecture-performance Defence of the Less Good Idea, een ode aan het durven afwijken van een eerste idee en het omarmen van het moment. Deze lezing wordt gevolgd door Blind Mass Orchestra. Aangevuld met Zuid-Afrikaanse en Nederlandse musici spelen zij een compositie van João Renato Orecchia Zúñiga. Deze bestaat uit vrij te interpreteren instructies voor zowel spelers als publiek. Tot slot is Requiem Request te zien van Gregory Maqoma en Nhlanhla Mahlangu. Hierin brengen ze het Zuid-Afrikaanse isicathamiya-koor Phuphuma Love Minus samen met dansers Thulani Chauke en Xolisile Bongwana, voor een performance gebaseerd op de Bolero van Ravel. download het programmaboek

Frascati-programma associate artists

Twee weken lang is theater Frascati het ‘huis’ van William Kentridge en Faustin Linyekula. Naast werk van henzelf en van makers

Frascati-programma associate artists

Twee weken lang is theater Frascati het ‘huis’ van William Kentridge en Faustin Linyekula. Naast werk van henzelf en van makers

die hen inspireren is er veel ruimte voor werk dat ontstond in hun studio’s. Deze presentaties geven zicht op wat de functie en het belang is van Kentridges The Centre for the Less Good Idea en Linyekula’s Studios Kabako. In het theater is een uniek en spannend programma te zien waarin de grenzen tussen de kunstvormen geslecht worden. Daarnaast organiseren we een reeks debatten die we The Welcome Table noemen, over ook in Nederland actuele thema’s uit de voorstellingen. 

 

Met The Centre for the Less Good Idea en Studios Kabako willen Kentridge en Linyekula (podium)kunstenaars, zowel jonge als meer ervaren makers, de ruimte, mogelijkheden en inspiratie bieden om te werken aan een oeuvre. Voor Amsterdam selecteerden ze werk op verschillende gronden: Linyekula biedt twee jonge makers de gelegenheid om nieuw werk als work-in-progress te toetsen aan het Nederlandse publiek; Kentridge koos presentaties uit alle seizoenen die tot nu toe in The Centre werden georganiseerd. 

 

Kies één of meer programmaonderdelen en laat u verrassen door voorstellingen die niet alleen een nieuw perspectief toevoegen aan het kunstenaarschap van Kentridge en Linyekula, maar ook nieuwe verhalen vertellen – van politiek doordrongen beschouwingen, uitzonderlijke jeugdherinneringen en pogingen om nieuwe mythen te creëren voor een nieuwe tijd.

Lees minder

Credits

videomontage Zana Marović regie João Renato Orecchia Zúñiga, Gregory Maqoma, Nhlanhla Mahlangu compositie João Renato Orecchia Zúñiga chole kulcha harp João Renato Orecchia Zúñiga analog synthesizer João Renato Orecchia Zúñiga elektronica João Renato Orecchia Zúñiga contrabas Shane Cooper elektrische gitaar Wiek Hijmans hoorn Morris Kliphuis viool Diamanda La Berge Dramm percussie Tlale Makhene stem Ann Masina drums Rogier Smal videokunst João Renato Orecchia Zúñiga, William Kentridge, Zana Marović, Janus Fouché dans Xolisile Bongwana, Thulani Chauke uitvoering William Kentridge, Phuphuma Love Minus, Mhlakazeni Myeza, Patrick Majozi, Mqapheleni Ngidi Siyabonga Majozi, Siphesihle Ngidi, Mbongeleni Mafutha Ngidi, Lucky Inunuyamanzi Khumalo, Wiseman Nkusheshe Mthembu, Jabulani Tshitshelimithi Mchunu, Celimpilo Mkaba Ngudi leiding Nhlanhla Mahlangu licht Wesley France

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door