Ga naar de hoofdcontent

De Braziliaanse choreograaf Bruno Beltrão en zijn Grupo de Rua de Niterói veroverden met hun laatste voorstellingen H2 en H3 wereldwijd een groot publiek. Nu zijn ze voor het eerst in het Holland Festival te zien met een nieuw werk CRACKz (Dança morta) (Dode dans). Beltrão is opgegroeid in de wereld van de streetdance en gevormd in hedendaagse dans en filosofie. Het rigoureuze werk van de jonge choreograaf vindt zijn oorsprong in de explosieve lichamelijkheid van de hiphop. In zijn werk abstraheert hij op adembenemende wijze het alledaagse leven in geheel eigentijdse danstaal. Het vooraanstaande tijdschrift Ballettanz riep Beltrão uit tot ‘belofte voor de toekomst.’    Programma

In zijn nieuwe dansvoorstelling CRACKz (Dança morta) (Dode Dans) combineert de Braziliaanse choreograaf Bruno Beltrão (1979) de taal, de gebaren, bewegingen en rituelen van de straat met uitdagende moderne dans. In CRACKz (Dança morta) toont hij zich een meester in de deconstructie van conventionele streetdance en hiphop, waarbij iconische breakdancebewegingen van het breaking, popping & locking worden vermengd met invloeden uit de vechtdans capoeira en de experimenteerdrift en conceptuele benadering van hedendaagse dans. Het resultaat is een hypnotische ervaring.

 

In zijn choreografieën gaat Beltrão voorbij aan de – vaak eenduidige – bravoure van de hiphop en laat zijn dansers van een kwetsbare kant zien. De minimalistische, verstilde gebaren van de dansers worden afgewisseld met explosieve, vloeiende groepsbewegingen en virtuoze solosequenties. Een unieke bewegingstaal.

 

Als 16-jarige richtte Beltrão in 1996 met geestverwant Rodrigo Bernardi de dansgroep Grupo de Rua de Niterói (De Straatbende uit Niterói, GRN) op, een vriendenclubje breakdancers uit de straten van Niterói, een voorstad van Rio de Janeiro. In 2000 werd hij aangenomen op de dansfaculteit van Centro Universitário da Cidade, en maakte in 2001 met de voorstelling From Popping to Pop zijn debuut in de hedendaagse dansscene van Rio. Met de spectaculaire voorstellingen H2 (2006) en H3 (2008) reisde GRN langs diverse internationale festivals, en Beltrão werd geprezen als een groot talent.

 

In CRACKz (Dança morta) worden alledaagse handelingen en gebaren op adembenemende wijze abstract gemaakt. Tegelijkertijd werkt deze abstractie verhelderend: de mensen, mogelijkheden en mythes van het straatleven vloeien samen tot een samengebalde, collectieve stroom van beweging. Beltrão: “Er is veel fundamentalisme en bekrompenheid binnen de hiphop. Dansers durven maar moeilijk van hun vaste patronen af te wijken. We zijn geïnteresseerd in technische, formele kanten van streetdance, maar we zijn er niet door geobsedeerd. In onze voorstellingen staat de transformatie centraal. We zijn constant op zoek naar nieuwe ontmoetingen tussen internationale urban dans en hedendaagse kunst. Daarbij scheppen we scènes vol universeel menselijke gebaren, in een dansvoorstelling zonder wortels of thuisland. CRACKz (Dança morta) is zo’n nomadische ervaring.”

 

CRACKz (Dança morta) gaat dit jaar in première tijdens Kunstenfestivaldesarts in Brussel. In 2009 was Beltrão’s werk voor het laatst in Nederland te zien; de voorstelling H3 speelde op Noorderzon en het Springdance Festival. CRACKz (Dança morta) wordt zijn debuut op het Holland Festival.

  • © Bruno Beltrão

  • © Titanne Bregentzer

  • © Titanne Bregentzer

  • © Titanne Bregentzer

Credits

regie Bruno Beltrão choreografie Bruno Beltrão dans Grupo de Rua de Niterói regieassistent Ugo Alexandre cast Samuel Lima, Bárbara Lima, Leandro Rodrigues, Thiago Lacerda, Sid Souza, Ronielson Araujo ‘Kapu’, Bruno Duarte, Leonardo Laureano, Luiz Carlos Gadelha, Joseph Antonio, Jonathan Canito, Cleidson Almeida, Leonardo Galvão fysiotherapeut Dyanne Magalhães filosofie Charles Feitosa kok Vanessa Almeida coproductie Wiener Festwochen, Tanzquartier Wien, Kunstenfestivaldesarts, Tanz in August, Kampnagel, Ruhrtriennale, Pact Zollverein, Wexner Center for the Arts, Holland Festival, Théâtre de la Ville, Festival d’Automne à Paris, Hellerau European Center for the Arts Dresden met dank aan Petrobras