Ga naar de hoofdcontent

Hoe gaan jonge Congolese kunstenaars om met het verleden van hun land? Faire-Part is een collectief van Belgische en Congolese filmmakers dat onderzoekt waar kunstenaars mee te maken hebben in de verschuiving van koloniale naar postkoloniale tijden. Vertoond worden Échangeur en Faire-part, twee experimentele documentaires over kunstenaars in Kinshasa en de manier waarop zij het sociale onrecht in hun land willen aanvechten. Deze documentaires worden voorafgegaan door de korte film Bidon Vil, over een Congolese kunstenaar die speelgoed maakt van plastic afval.

The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land. In het stuk zien twee personages

The Welcome Table is een nooit afgemaakte toneeltekst van de Amerikaanse schrijver James Baldwin, een prominent strijder tegen het racisme in zijn land. In het stuk zien twee personages

(gebaseerd op de danseres Josephine Baker en de Amerikaanse professor en criticus Henry Louis Gates Jr.) aan een gedekte tafel. In alle vrijheid discussiëren ze over de staat van de Afro-Amerikaanse bevolking. Tijdens het Holland Festival duikt op verschillende locaties een hedendaagse variant van The Welcome Table op voor uiteenlopende gesprekken rondom werk en thema’s van kunstenaars in dit festival. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder meer literaire en ideologische bewegingen als Négritude en de Harlem Renaissance, de films Échangeur en Touki Bouki, werk en leven van de Martinikaanse filosoof Édouard Glissant en natuurlijk James Baldwin.

Lees minder

Credits

door Collectif Faire-Part

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door