Ga naar de hoofdcontent

Vroegere Cunninghamdanser danst fragmenten uit bekende moderne dansstukken.

Het recente werk van choreograaf Jérôme Bel bestaat uit een serie voorstellingen, genoemd naar de artiest die het uitvoert. Het zijn allemaal zeer ervaren dansers, wier werk verschillende tradities omarmt: klassiek ballet (Veronique Doisneau en Isabel Torres), traditionele Thaise dans (Pichet Klunchun & Myself, HF 07), het Duitse Tanztheater (Lutz Förster) en nu Amerikaanse moderne dans, uitgevoerd door Cédric Andrieux. Andrieux, opgeleid in Frankrijk, danste ruim acht jaar bij Merce Cunningham in New York. Hij vertelt het publiek over zijn carrière en danst fragmenten van verschillende stukken. Gaandeweg de voorstelling vullen de herinneringen en anekdotes, de verhalen van achter de coulissen en de fragmenten pure dans het kale podium en gaat er een wereld open voor de toeschouwer.

Het recente werk van choreograaf Jérôme Bel bestaat uit een serie voorstellingen die een reeks van verschillende tradities omarmen, van klassiek ballet (Véronique Doisneau en Isabel Torres) en traditionele Thaise dans (Pichet Klunchun & myself, dat te zien was op het Holland Festival in 2007) tot het Duitse Tanztheater (Lutz Förster). Deze reeks krijgt dit jaar op het Holland Festival een vervolg met Amerikaanse moderne dans, uitgevoerd door Cédric Andrieux.

Andrieux werd opgeleid in Frankrijk, en danste ruim acht jaar bij Merce Cunningham in New York. Hij vertelt het publiek op een persoonlijke manier over zijn opleiding, zijn carrière en de mensen met wie hij heeft gewerkt, en hij illustreert zijn verhaal met de uitvoering van een aantal fragmenten van verschillende stukken die hij in zijn carrière heeft gedanst.

Gaandeweg de voorstelling vullen de herinneringen, de anecdotes, de verhalen van achter de coulissen en de fragmenten van pure dans het kale podium en gaat er een wereld open voor de toeschouwer, een wereld die eigenlijk alleen bij dansers bekend is en voor het publiek vaak gesloten blijft.

Andrieux zal zijn monoloog afwisselen met fragmenten uit Newark van Trisha Brown, het beroemde Biped, Suite for 5 van Merce Cunningham, Nuit Fragile van Philippe Tréhet en The show must go on van Jérôme Bel zelf.

Veel van de verhalen van Andrieux komen uit de jaren 1999 tot 2007, toen hij danste bij de Merce Cunningham Company. Het stuk Cédric Andrieux maakt onderdeel uit van het Merce Cunningham drieluik, dat het Holland Festival organiseert ter ere van de vorig jaar zomer overleden grootmeester van de moderne Amerikaanse dans.

Credits

concept Jérôme Bel met Cédric Andrieux door Cédric Andrieux met fragmenten van Jérôme Bel, Philippe Tréhet, Merce Cunningham, Trisha Brown repetitor Lance Gries, Jeanne Steele administratie Sandro Grando coproductie Festival d’Automne à Paris, Théâtre de la Ville, R.B. Jérôme Bel (Parijs) met steun van Baryshnikov Arts Center, Centre National de la Danse, La Ménagerie de Verre (Parijs), Studiolabs met dank aan Thérèse Barbanel, Yorgos Loukos, Trevor Carlson