Ga naar de hoofdcontent

Met zijn onmiskenbare, emotioneel geladen stemgeluid en zijn persoonlijke teksten heeft Antony in Nederland een grote schare trouwe fans verworven. Na drie jaar komen Antony and the Johnsons nu voor het eerst weer naar ons land, voor een eenmalig optreden met het Metropole Orkest. Ze zullen putten uit repertoire van de vier bestaande albums, en ook enkele nieuwe ‘verrassingen’ spelen, waaronder het titelnummer van het concert: Cut the World. Antony schreef het voor Robert Wilsons voorstelling The Life and Death of Marina Abramović, een productie waarin hij later in het festival optreedt in Koninklijk Theater Carré. Antony’s symfonische concert mét spectaculaire lasershow vindt plaats in het Concertgebouw.

Antony and the Johnsons stonden voor het laatst in Nederland in 2009, ook toen in het Holland Festival. De groep met frontman Antony trad op in Koninklijk Theater Carré met een concert rond de in 2008 uitgebrachte cd The Crying Light. Dit jaar staan ze in Het Concertgebouw, een plek waar Antony, die als kind een jaar in Amsterdam heeft gewoond, altijd al van droomde om op te kunnen treden.

Het concert zal bestaan uit een selectie van nummers van de vier cd’s van Antony and the Johnsons plus een aantal verrassingen, materiaal dat Antony schreef voor The Life and Death of Marina Abramović, waaronder de dit voorjaar uitgebrachte single Cut the World. Antony staat overigens met dit materiaal op 21, 22 en 23 juni in het Holland Festival zelf in dit stuk van Robert Wilson over het leven van Abramović.

In Het Concertgebouw brengt Antony ook nummers van de eind 2010 uitgebrachte cd Swanlights, songs die niet eerder live in Nederland te horen zijn geweest. Net als zijn voorganger The Crying Light werd Swanlights zeer goed ontvangen. Over het algemeen werd het album betiteld als diverser en positiever dan het melancholieke, contemplatieve en sombere The Crying Light. Bekende thema's als dood, verlies, vervreemding en de ondergang van de wereld worden aangevuld met songs over familie, relaties en de schoonheid van de liefde.

Zelf ziet Antony Swanlights als een logisch vervolg op The Crying Light. Beide beschrijft hij als 'een botsing tussen blijdschap en een gevoel van hopeloosheid.' Die hopeloosheid komt voort uit het idee dat hij deel uitmaakt van een maatschappij die een kwaadaardige invloed op de aarde heeft. De onderwerping van de aarde door de mens is volgens hem gedeeltelijk het resultaat van de onderdrukking van vrouwen en op de natuur gebaseerde spirituele systemen. Swanlights noemt hij in dit kader ‘een emotionele persoonlijke oproep voor wereldwijde, collectieve verandering’.

Antony and the Johnsons braken in 2005 definitief door met hun album I am a Bird Now, waarvoor ze in Engeland de presitigieuze Mercury Prize wonnen en waaraan grote namen als Lou Reed, Rufus Thomas, Boy George en Devendra Banhart meewerkten. Met zijn fragiele stemgeluid, zijn androgyne verschijning en zijn gevoelige teksten over transformatie en verlangen groeide Antony in no time uit tot een van de meest spraakmakende popmuzikanten van deze eeuw en drong hij ook door als veelgevraagd artiest in de mode- en de danswereld. Die cross-over naar de serieuze kunstwereld werd nog eens bevestigd met het eerste optreden van de band in het Holland Festival in 2009.

Voor het optreden in Het Concertgebouw dit jaar werkt Antony and the Johnsons wederom samen met het Metropole Orkest, onder leiding van Antony Weeden. Behalve de bezetting wordt ook de productie van deze show groot aangepakt, met onder meer een spectaculaire lasershow.

Credits

muziek Antony symfonische arrangementen Nico Muhly, Rob Moose, Maxim Mosto lichtkunst Chris Levine lichtontwerp Paul Normandale toneelbeeld Carl Robertshaw dirigent Anthony Weeden piano Gael Rakotondrabe uitvoering Antony, Metropole Orkest productie Holland Festival