Ga naar de hoofdcontent

‘Mij interesseert alleen wat geen praktisch nut heeft, mij interesseert alleen het leven in zijn onzinnige verschijning’, bekende de Russische avantgarde schrijver Daniil Charms (1905 – 1942). Hij schreef dan ook vele korte teksten waarin absurde situaties en gesprekken centraal staan. De Franse schrijvers Georges Courteline en Pierre Henri Cami gingen hem daarin al voor. De Duitse regisseur Andrea Breth, eerder in het Holland Festival met Stella van Goethe, koos meer dan dertig sketches van deze drie verwante schrijvers. Ze reeg ze aaneen tot een voorstelling die zowel de komische als dieptreurige kanten van het bestaan toont. Familiebetrekkingen, werk, liefde en lust, alles komt aan de orde in deze avond waarin tien acteurs als figuren uit de stomme film over het podium buitelen. programmaboek

Zwischenfälle bestaat uit 54 gebeurtenissen: sketches, eenakters, mini-drama’s en miniatuurproza van de hand van drie schrijvers die hun absurdistische, surrealistische materiaal putten uit de waanzinnige werkelijkheid van het leven zelf en die in de eerste helft van de vorige eeuw productief waren: de Franse kluchtschrijvers George Courteline (1858-1929) en Pierre Henri Cami (1884-1958) en de Russische avantgardist en absurdist Daniil Charms (1905-1942). Tien acteurs, vier vrouwen en zes mannen, spelen alle scènes. Regisseuse Andrea Breth heeft de 54 scènes op een intelligente, vindingrijke manier met elkaar verbonden door middel van thema, associaties en gebruik van rekwisieten.

 

De scènes variëren van een man die, om maar niet naar kantoor te hoeven gaan, verscheidene van zijn familieleden laat overlijden, tot een moeder die haar dochter door de huwelijksnacht helpt, een vrouw die een andere vrouw in het been bijt, een man die in een restaurant maar doorpraat tegen zijn vriend die geen adem meer kan krijgen, een anecdote over twee mensen die tegelijk van het dak vallen en Roodkapje die wordt vervangen door groenkapje en niet reageert zoals de grote boze wolf dat graag zou willen. Daniil Charms, de absurdist en surrealist die hofleverancier van deze voorstelling is, liet zich eens ontvallen dat alleen het leven in zijn onzinnige verschijning hem interesseerde, maar de stukken laten zien dat het hier allerminst om onzin gaat. Want achter de absurditeiten, de leugens en de waan treffen wij het toeval en de onvoorspelbaarheid van het leven; achter de banaliteit ligt de angstaanjagende gedachte dat het leven geen betekenis heeft, laat staan zin.

 

Eén scène, de één na laatste, is van geen van de drie auteurs maar van de regisseuse zelf. In deze scène vat zij misschien wel samen waar al de andere scènes over gaan. Het gezelschap van mannen en vrouwen wacht op een perron op de trein. Maar de eerst trein rijdt voorbij, de tweede ook, enzovoort tot de reizigers plots tegelijk omhoog kijken en ….

  • © copyright: Bernd Uhlig,Warthestrasse 70, D-12051 Berlin POSTBANK BERLIN Blz: 10010010Konto Nr.: 349860101 IBAN DE19 1001 0010 0

  • © copyright: Bernd Uhlig,Warthestrasse 70, D-12051 Berlin POSTBANK BERLIN Blz: 10010010Konto Nr.: 349860101 IBAN DE19 1001 0010 0

  • © copyright: Bernd Uhlig,Warthestrasse 70, D-12051 Berlin POSTBANK BERLIN Blz: 10010010Konto Nr.: 349860101 IBAN DE19 1001 0010 0

  • © copyright: Bernd Uhlig,Warthestrasse 70, D-12051 Berlin POSTBANK BERLIN Blz: 10010010Konto Nr.: 349860101 IBAN DE19 1001 0010 0

Credits

regie Andrea Breth toneelbeeld Martin Zehetgruber kostuums Moidele Bickel licht Friedrich Rom dramaturgie Wolfgang Wiens geluidsontwerp Alexander Nefzger productieleiding Constanze Albert rekwisieten Angelika König productie Burgtheater Wien cast Elisabeth Orth, Roland Koch, Gerrit Jansen, Johanna Wokalek, Markus Meyer, Hans-Michael Rehberg, Udo Samel, Peter Simonischek, Corinna Kirchhoff, Andrea Clausen orkest Lenny Dickson, Andreas Radovan, Raphael Preuschl, Otmar Klein, Aaron Wonesch