Ga naar de hoofdcontent

Maria, America en Mambo: West Side Story is een van de grootste musicalklassiekers aller tijden, gebaseerd op het romantische liefdesdrama Romeo & Julia. De gelijknamige film won in 1961 maar liefst tien Oscars. Meer nog dan het acteerwerk, de choreografie en de regie dankt de film zijn iconische status aan de onvergetelijke liedteksten van Stephen Sondheim en de tijdloze muziek van Leonard Bernstein. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt de muziek van West Side Story live bij een vertoning van een gerestaureerde print van de film. Met speciale technieken is bij deze kopie de muziek losgeweekt van de oorspronkelijke vocalen en dialogen. Het orkest op het podium speelt spatgelijk met de zangers uit de film, waardoor een heel bijzondere live-ervaring ontstaat.

Het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Wayne Marshall speelt de muziek van Leonard Bernsteins musical-klassieker West Side Story live bij een vertoning van een nieuwe geremasterde kopie van de film. Deze kopie is met behulp van de modernste technieken ontdaan van zijn orkest-soundtrack, zodat de orkestmuziek live kan worden uitgevoerd. Een zogeheten click-track zorgt ervoor dat het orkest spatgelijk speelt met de zang op het witte doek. Net als vorig jaar bij 2001: A Space Odyssey – toen ook met het Radio Filharmonisch Orkest – zal deze uitvoering met live-orkest een wezenlijk andere ervaring bij het publiek teweeg brengen dan een bioscoopvertoning, al is het maar door de interactie tussen uitvoerenden en publiek. Ook klinkt de muziek ruimtelijker en transparanter dan bij een bioscoopvertoning.

 

West Side Story is een van de beroemdste musicals aller tijden en ging in 1957 op Broadway in première. Het idee voor de musical ontstond eigenlijk al in 1947 als East Side Story, een eigentijdse versie van Shakespeares Romeo en Julia over spanningen tussen de Iers-Amerikaanse bende van de Jets en de Joodse Emeralds in de Lower East Side van Manhattan. East Side Story werd nooit in productie genomen, maar een aantal jaren later, in 1955, werd dit idee opnieuw opgepikt door hetzelfde trio Laurents (schrijver), Bernstein (muziek) en Robbins (regie), toen ze het hadden over het destijds actuele fenomeen van elkaar beconcurrerende bendes in de stad. Laurents had eerder kennisgemaakt met Stephen Sondheim, die na aandringen van Oscar Hammerstein de songteksten voor zijn rekening nam. De musical ging in 1957 op Broadway in première en haalde onder meer twee Tony Awards en vijf Tony-nominaties binnen. In 1961 kwam de filmversie uit, gebaseerd op het toneelscenario van Arthur Laurents, met de originele muziek, songteksten en choreografie, en met Natalie Wood als de Puerto Ricaanse Maria en Richard Beymer als haar geliefde Tony. Verder speelden onder meer Rita Moreno, Russ Tamblyn en George Chakiris mee. Voor de regie werd Robert Wise aangetrokken. De film is, net als de musical zelf, een regelrechte klassieker. De muziek staat nog steeds als een huis, de vele dansscènes zijn nog altijd indrukwekkend en aanstekelijk, en het verhaal, een moderne Romeo en Julia-variant spelend in een milieu van New Yorkse straatgangs, is nog altijd hartverscheurend.

 

Synopsis

Het verhaal speelt zich af in de Upper West Side (tussen 50th en 60th Street) in New York, wat in de jaren vijftig vóór de bouw van Lincoln Center nog een arbeiderswijk was op Manhattan. In de wijk zijn twee rivaliserende bendes actief: de blanke (Ierse en Poolse) Jets en de latino (Puerto Ricaanse) Sharks. Tijdens een dansavond daagt de leider van de Jets, Riff, de Sharks en hun leider Bernardo uit tot een gevecht. Riff heeft zijn beste vriend Tony ook gevraagd naar de dansavond te komen. Tony was vroeger samen met Riff leider van de bende, maar is er sinds kort uitgestapt. Op de dansavond ziet hij Maria, de zus van Bernardo. Maria is voorbestemd om te trouwen met Chino, een prominent lid van de Sharks, maar nadat zij met Tony heeft gedanst is ze op slag verliefd op hem.

 

Terwijl de Jets en de Sharks zich verzamelen in Doc's Drugstore, neutraal terrein voor beide bendes, weet Tony het huis van Maria te vinden en zingen zij het beroemde lied Tonight in de 'balkon-scene', die zich hier op de typisch New Yorkse brandtrappen afspeelt. Als Tony terugkeert naar Doc's Drugstore onderhandelen de Jets en de Sharks nog over hun aanstaande gevecht. Tony stelt voor met de blote vuist te vechten.

 

De volgende dag probeert Tony op verzoek van Maria het gevecht tussen de bendes tegen te houden. Maar als Bernardo Tony jent en duwt, geeft Riff Bernardo een klap en trekken beiden (Riff en Bernardo) hun messen. Als Tony probeert Riff tegen te houden, rukt Riff zich van hem los, landt per ongeluk in het mes van Bernardo en valt dood neer. Uit woede pakt Tony het mes en steekt Bernardo dood.

 

De volgende dag zoekt Tony Maria weer op. In eerste instantie is ze woedend op Tony, hij heeft immers haar broer neergestoken. Maar ze houdt nog steeds van hem. Ze besluiten om samen de stad te ontvluchten en een nieuw bestaan op te bouwen. Dan verneemt Tony via Anita, de vriendin van Maria die met Bernardo ging, dat Chino een pistool heeft en Tony neer wil schieten. Nadat Anita door een aantal van de Jets is aangerand, liegt ze tegen Doc dat Chino Maria heeft doodgeschoten. Als Tony dit hoort, zoekt hij Chino op om hem te smeken ook hem te doden. Vlak voor Chino hem doodschiet ziet Tony Maria nog, levend en wel. De Jets zijn woedend, omdat er weer een vriend van hen dood is. Maar Maria pakt het pistool van Chino af en zegt dat beide partijen verantwoordelijk zijn voor de dood van Tony. De Jets en de Sharks komen tot het inzicht dat hun rivaliteit alleen maar ellende heeft opgeleverd. Zij scharen zich aan beide kanten van Tony's lichaam en dragen hem samen weg.

  • © Todd Rosenberg

Credits

starring Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris regie Robert Wise, Jerome Robbins screenplay Ernest Lehman associate producer Saul Chaplin muziek Leonard Bernstein teksten Stephen Sondheim gebaseerd op het toneelstuk dat geproduceerd is door Robert E. Griffith, Harold S. Prince boek Arthur Laurents concept Jerome Robbins choreografie Jerome Robbins design film productie Boris Leven live uitvoering Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Wayne Marshall